40GB ssd eller 80GB ssd?

Permalänk
Medlem

40GB ssd eller 80GB ssd?

Tja.
Som ni ser i min signatur så sitter jag idag med en 40GB ssd, som nu börjar bli full(ångrar att jag inte valde större). Jag har installerat alla min program på andra hårddiskar, men själva systemet ligger på själva ssd som bara växer i storlek efter varje uppdatering som kommer (system eller spel)...

Jag köpte min ssd för lite mer en 1 år sedan och har hört att en ssd har en viss livslängd på sina IC kretsar (rätta mig om jag har fel) så hade först tänkt köpa en 40GB till och lägga dem i raid 0, men då kom den tanken upp som jag nämnt. För raid 0 funkar ju inte om en disk dör.

Så ska jag satsa på att köpa en 40GB till eller satsa på att köpa en 80GB ssd för liknande pris, vill inte lägga mer än 1000kr typ.

Råd tack!

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lantz326:

Tja.
Som ni ser i min signatur så sitter jag idag med en 40GB ssd, som nu börjar bli full(ångrar att jag inte valde större). Jag har installerat alla min program på andra hårddiskar, men själva systemet ligger på själva ssd som bara växer i storlek efter varje uppdatering som kommer (system eller spel)...

Jag köpte min ssd för lite mer en 1 år sedan och har hört att en ssd har en viss livslängd på sina IC kretsar (rätta mig om jag har fel) så hade först tänkt köpa en 40GB till och lägga dem i raid 0, men då kom den tanken upp som jag nämnt. För raid 0 funkar ju inte om en disk dör.

Så ska jag satsa på att köpa en 40GB till eller satsa på att köpa en 80GB ssd för liknande pris, vill inte lägga mer än 1000kr typ.

Råd tack!

Tack på förhand.

Kolla om du hittar någon begagnad 120+ istället. Borde väl finnas här på SweC. Om du skall ha spel eller liknande på en SSD också, så är nog 80gb lite klent. Dock är ju det hela relevant; om du bara vill ha O/S och några program på SSDn, sedan resten på vanliga mekaniska.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP