Qpad introducerar MK-85 och MK-50 med Cherry MX Red

Permalänk

vilket är det billigaste tangentbordet med bakgrundsbelysta bokstäver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

vilket är det billigaste tangentbordet med bakgrundsbelysta bokstäver?

MS Sidewinder X4 går att få tag på ganska billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

vilket är det billigaste tangentbordet med bakgrundsbelysta bokstäver?

Jag har ett Microsoft Sidewinder X4 kanske inte är det billigaste men mycket skönt och prisvärt kostar cirka 350:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Display på tangentbordet ? vad använder du det till ? nyfiken.

Skrivet av Lasrod:

Ögonen ska du hålla på skärmen, inte på tangentbordet.

Skrivet av dj christian:

Får hoppas du skojar

Nej jag trivs ganska bra med att se alla mina temps ingame..

CPU/Core temps/belastning/volt
GPU1 Clocks Volt Fanspeed GPU temp, GPU Memory temp, GPU VRM temp
GPU2 Clocks Volt Fanspeed GPU temp, GPU Memory temp, GPU VRM temp

Jag som överklockar de mesta vill kunna se att inte tempsen sticker iväg direkt ingame.. Därför står jag för.. en gång display, aldrig utan!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på ett bra tangentbord med MX Brown en längre tid, särskilt Razer Blackwidow Stealth fångade mitt intresse men det har jag inte hittat med svensk layout...
Passade på att beställa ett MK-80 med bruna switchar direkt jag såg deras specialerbjudande, lite dyrt kanske med €129+€20 frakt (~1430 kr) men nu ska äntligen min gamla trotjänare Keytronic Ergoforce KT2001 (från 1999) förhoppningsvis få en värdig efterföljare

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Synd bara att tangentbord med Cherry switchar är svindyra annars hade det blivit en köp

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/6101691/qpad-mk-50-gaming-mechanic...
MK-50 finns i lager hos inet, 799 Svenska riksdaler

Permalänk
Medlem

Tangentbord som tangentbord. Varför handla ett för 1000 pesetas när man kan få det för 150? Jag har ett beige från 90-talet och det är jättebra (självklart PS/2 - man vill ju inte slösa en USB-slot). Företagen försöker väl introducera något slags mode i den här branschen så att folk ska kasta bort fungerande hårdvara för att den är otrendig.

Men allra häftigast är Esseltes tangentbord, det ni.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Varför använder man egentligen usb till nya tangentbord när ps/2 är samma sak i princip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Varför använder man egentligen usb till nya tangentbord när ps/2 är samma sak i princip?

För att moderkortstillverkarna vill få bort gammal teknik? Ser inte PS/2 på särskilt många moderkort idag. På bärbara datorer är det knappt någon.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Varför använder man egentligen usb till nya tangentbord när ps/2 är samma sak i princip?

Är det inte så att på USB kan man använda fler knappar samtidigt, upp till 6st om jag minns rätt. Kommer dock inte ihåg hur många PS2 klarar men det är definitivt inte 6! Sen som sagt, få bort gammal teknik.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Tangentbord som tangentbord. Varför handla ett för 1000 pesetas när man kan få det för 150?

Främst för att så billiga tangentbord (nya, det vill säga; ibland säljer okunniga gamla godingar för spottstyvrar) utan undantag är skräp. I alla avseenden.

Skrivet av IlyaZ:

Jag har ett beige från 90-talet och det är jättebra (självklart PS/2 - man vill ju inte slösa en USB-slot).

Utan ps/2-kontakter får man dock plats med fler usb-anslutningar.

Skrivet av Stylaren:

Kommer dock inte ihåg hur många PS2 klarar men det är definitivt inte 6! Sen som sagt, få bort gammal teknik.

Jodå, ps/2 har ingen sådan begränsning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stylaren:

Är det inte så att på USB kan man använda fler knappar samtidigt, upp till 6st om jag minns rätt. Kommer dock inte ihåg hur många PS2 klarar men det är definitivt inte 6! Sen som sagt, få bort gammal teknik.

PS2 klarar full N-key rollover på nästan samtliga mekaniska tangentbord, USB har tidigare varit limiterad till ~5-6.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

För att moderkortstillverkarna vill få bort gammal teknik? Ser inte PS/2 på särskilt många moderkort idag. På bärbara datorer är det knappt någon.

Tror aldrig jag har sett ett moderkort utan minst en PS/2 fortfarande ändå, känns som om de fortfarande har existensberättigande för tangentbord (tänker inte ge mig in på någon ghosting-diskussion dock) och för att många säkert som jag har något extra tangentbord man kopplar in när man mixtrar med en annan dator än sin arbetsstation
PS/2 för möss känns dock rätt utdött sedan länge så två PS/2 känns bara som ett sätt för tillverkarna att få en mer fullmatad I/O-panel

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Tangentbord som tangentbord. Varför handla ett för 1000 pesetas när man kan få det för 150?

Grafikkort som grafikkort, processor som processor, låda som låda ... Listan kan göras lång!

Skrivet av Stylaren:

Är det inte så att på USB kan man använda fler knappar samtidigt, upp till 6st om jag minns rätt. Kommer dock inte ihåg hur många PS2 klarar men det är definitivt inte 6!

Stämmer: PS2 klarar fler än 6!
En nackdel med PS/2 är att det inte lär kunna leverera tillräckligt med ström för bakgrundsbelysning.
Bortsett från det har det en del fördelar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Man behöver starta om datorn när man pluggar in en PS2 mus / tangent bord om jag inte minns helt fel(?)

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på mer Qpad-loggor. 4 känns lite snålt

Kul att det kommer en hel radda mekaniska bord före jul! Själv sitter jag nöjd med mitt Mionix.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Elgot
Sant, men om moderkortet har PS/2-anslutningar är PS/2 tillbehör givna.

@RogerW
Fast tangentbord och det andra du listar är olika saker. Processor och grafikkort är mycket mer kritiska komponenter än vilken färg man ska ha på tangentbordets lampor eller liknande. Jag kanske är dum, men jag förstår inte vad jag kan göra med ett tusenkronorstangentbord som jag inte kan med mitt tio+ år gamla PS/2 standardtangentbord som kanske kostade en hundring eller två.

Trenden är att datortillbehör accessoariseras. Psykologiska och estetiska faktorer utnyttjas i en marknadsföring riktad mot främst mainstreamgamers. Visst finns också tekniska förbättringar, men 3600dpi framför 400dpi ger marginella fördelar så länge man inte är pixelkonstnär (och kanske inte ens då), och då har man ändå en penna.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Fast tangentbord och det andra du listar är olika saker. Processor och grafikkort är mycket mer kritiska komponenter än vilken färg man ska ha på tangentbordets lampor eller liknande. Jag kanske är dum, men jag förstår inte vad jag kan göra med ett tusenkronorstangentbord som jag inte kan med mitt tio+ år gamla PS/2 standardtangentbord som kanske kostade en hundring eller två.

Klart jag överdriver
Men det är skillnader: ditt gamla tangentbord klarar en handfull knapptryckningar samtidigt, och sånt kan ställa till det. Knapparna på ett nytt fräscht mekaniskt är skönare och distinktare att använda och håller längre. Och det är trevligt att fingra på något som ser ut och känns välbyggt, och som gör sitt jobb med precision och "känsla". Visst, DPI över en viss gräns (återkommer om det) tex känns mest bara som siffror. Här är det iallafall mer påkostade mekaniska switchar som faktiskt taktilt känns annorlunda att jobba med. (trevligare enligt de flesta)

Skrivet av IlyaZ:

Trenden är att datortillbehör accessoariseras. Psykologiska och estetiska faktorer utnyttjas i en marknadsföring riktad mot främst mainstreamgamers.

Åh, absolut, men det gäller inte bara tillbehör som mus och tangentbord, utan även datorkomponenter i stort. Kolla bara på moderkort med kylflänsar som ser ut som vapen, RAM med grällare färger och större flänsar för varje år osv. (men visst finns tekniska förbättringar )
...
Ditt exempel på 400dpi på en mus som ska användas på en högupplöst skärm låter faktiskt gränsfall för vad som är bekvämt att använda i praktiken. För lågsens för min smak iallafall skulle jag tro, och behöver man dra upp hastigheten i windows så kan musen börja hoppa rader som inte bara superproffsen kan irritera sig på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Sant, men om moderkortet har PS/2-anslutningar är PS/2 tillbehör givna.

Jo, i det här fallet råkar den typen av anslutning var överlägsen (om man kan bortse från att man behöver en speciell kabel (och till exempel inte kan koppla in tangentbordet i usb-hubbar/skärmar/vemvetvad) och liknande; det är inte svårt att se tjusningen med att kunna använda samma gränssnitt till det mesta).

Skrivet av IlyaZ:

Jag kanske är dum, men jag förstår inte vad jag kan göra med ett tusenkronorstangentbord som jag inte kan med mitt tio+ år gamla PS/2 standardtangentbord som kanske kostade en hundring eller två.

I vissa fall kan man med rätta gnälla över designhysteri och onödiga dioder; det är lätt att inse att ett sunkigt tangentbord med lcd-skärm är ett sämre köp än ett vanligt sunkigt tangentbord om man inte är intresserad av skärmen och det senare är billigare, men mekaniska tangentbord tenderar snarare att se rätt avskalade ut. I stället är det just mekaniken (och byggkvaliteten) som gör dem dyra. Jag vet förvisso inte vad du har för tangentbord, men även om det teoretiskt är möjligt att skriva med det är risken att du kommer ångra många års (omedvetet) lidande om du testar ett lite dyrare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det här stämmer fortfarande inte, fast du redigerat
Brun har inte klick. Blå har klick.

(sen klickar alla när man bottnar ur iallafall, men det är en annan sak )

Jag råkade ändra fel. Typiskt...

Permalänk

"först i världen med att kunna registrera ett obegränsat antal samtidiga nedslag via USB."

Finns någonstans mellan 100-120 tangentknappar(beroende på antal macro knappar). Därför är det totalt orimligt och idiotiskt att påstå att den skall kunna registera obegränsat antal samtida nedslag, då maximala antalet är endast 100-120.

Påminner om LO-reklam, där man utlovar saker som inte spelar någon roll men låter imponerande för en industriarbetare. Typ "Vår traditionella tjänstepension garanterar 100% av intjänade pengar tillbaka!!"

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lösbonde:

Finns någonstans mellan 100-120 tangentknappar(beroende på antal macro knappar). Därför är det totalt orimligt och idiotiskt att påstå att den skall kunna registera obegränsat antal samtida nedslag, då maximala antalet är endast 100-120.

Är det inte snarare åt andra hållet; det man eventuellt egentligen är intresserad av är väl om man begränsas, det vill säga om man i någon situation kan trycka ned tangenter utan att de registreras (15 samtidiga borde vara mer än nog, och om det sedan i verkligheten är 15, 50, 100 eller alla är väl inte så noga)?

Permalänk
Medlem

Höga tangenter, skulle inte tro det.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhellgren:

Jag har moddat mitt steeleseries 7g med o-ringar eftersom jag slår alltid helt igenom. Men tyckte det inte blev jättestor skillnad... Köpte mina från wasdkeyboards.

Tycker inte man ska stödja corsair när de snålar på det här sättet. Annars hade jag köpt ett corsair med röda. Mest pga bakgrundbelysningen samt macroknapparna. Vilket jag saknar på mitt 7g. Men känner inte att det är det viktigaste på ett tangentbord.

Du borde verkligen kolla på noppoo choc mini. Tenkeyless som du kan få med valfria switchar. Finns att hitta med Röda, blå, svarta, och bruna.

Ja, jag känner till noppoo, men det är ett ansi tangentbord i grunden, om jag bestämmer mig för det så skulle jag nog välja cooler masters quickfire rapid med röda och importera från kina/taiwan.

För de som inte vet så är ISO och ansi den fysiska layouten som tangentbordet använder, ISO, som svenska tangentbord använder har 105 tangenter, en kortad skift och den "vanliga" enterknappen.
ANSI har 104 tangenter eftersom vänstra shift är förlängd och så har de ett smalt enter.

Angående O-rings, är det liten skillnad i ljud eller känsla? Jag har inte provat dem, men vad jag har hört så blir det en stor skillnad i både ljud och känsla, men på svarta cherry mx så kanske det känns mindre eftersom det krävs mer kraft. Det som jag läste handlade om röda brytare tror jag, de är kanske lämpade bättre för o-rings.

Skrivet av Lösbonde:

"först i världen med att kunna registrera ett obegränsat antal samtidiga nedslag via USB."

Finns någonstans mellan 100-120 tangentknappar(beroende på antal macro knappar). Därför är det totalt orimligt och idiotiskt att påstå att den skall kunna registera obegränsat antal samtida nedslag, då maximala antalet är endast 100-120.

Påminner om LO-reklam, där man utlovar saker som inte spelar någon roll men låter imponerande för en industriarbetare. Typ "Vår traditionella tjänstepension garanterar 100% av intjänade pengar tillbaka!!"

Fast NKRO över usb är ju faktiskt en feature, även om de inte är först, noppo choc tangentborden var först så vitt jag vet, men detta är ju trots allt något som alla som gör tangentbord belyser med "anti-ghosting", detta är bara ett långt steg längre.

Inte som razer som marknadsför blackwidow med "gaming optimized matrix" som något bra, när enda anledninget till att de har det är att de saknar >2KRO

Permalänk

Hur pass stor skillnad är det på svarta och röda Cherry MX-brytare? Efter vad jag har läst mig till är det antingen svarta eller röda som gäller för min del, men hur stor är skillnaden i krävd kraft vid tangentnedslag *egentligen*?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Förstår inte vad folk har emot klickljud Älskar mitt G6v2, klart det ska klicka. Ser ut som QPAD lyckats ganska bra!

haha G6v2 klickar inte, den har svarta brytare

Skrivet av sprätter:

Hur pass stor skillnad är det på svarta och röda Cherry MX-brytare? Efter vad jag har läst mig till är det antingen svarta eller röda som gäller för min del, men hur stor är skillnaden i krävd kraft vid tangentnedslag *egentligen*?

skillnaden är att black kräver ~60g för att tryckas ner, red kräver bara ~45. Annars är dom likadana, varken clicky eller tactile

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprätter:

Hur pass stor skillnad är det på svarta och röda Cherry MX-brytare? Efter vad jag har läst mig till är det antingen svarta eller röda som gäller för min del, men hur stor är skillnaden i krävd kraft vid tangentnedslag *egentligen*?

Jag äger ett tangentbord med röda brytare och har ägt ett med svarta brytare, och jag kan säga att skillnaden är stor. Det med svarta sålde jag just för att motståndet i brytarna var för stort, och jag behöll det med röda brytarna för att det var väldigt behagligt att skriva på just för det lägre motståndet.

Hade en kompis som fick låna det med svarta brytarna på ett lan. Efter ett antal timmars spelande så klagade han på att han var stel och lite öm i fingrarna.
Nästa lan fick han låna det med röda brytarna och sa direkt att det var väldigt behagligt. Efter flera timmars spelande konstaterades att han varken var öm eller stel i fingrarna.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Vart är Displayen? Ingen display, inte intressant!

Håller med helt och fullt. Vill alltid kunna se mina temps, min upload, stream, band width, datum, tid etc. Kommer aldrig köpa ett tangentbord utan display.
Att inte ha med ens en liten display är att skjuta sig själv i foten före ett maraton, ingen kommer ju att köpa.
DO NOT WANT!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

169 € för ett mk85 med bruna, fan va dyrt.. men slår till endå