ASUS GeForce GTX 560Ti vs MSI GeForce GTX 560Ti

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 560Ti vs MSI GeForce GTX 560Ti

Vilket grafikkort skulle ni välja?

ASUS har bäst klockfrekvens vad jag kan se, medans MSI har bättre kylning i form av "Twin Frozr".

Jag har en fråga till. Både ASUS och MSI -kortet finns i två varianter på Komplett. Den enda skillnaden jag kan se är att Batman Arkham City medföljer i en av varje utgåva men med samma pris.

ASUS med Batman Arkham City: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647757
ASUS utan Batman Arkham City: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623543

MSI med Batman Arkham City: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647772
MSI utan Batman Arkham City: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Undrar också detta!
Förlåt för onödigt inlägg

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

asus korten är alltid stabila

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

asus korten är alltid stabila

Vet inte om det är sant... Har ett Asus GTX 560Ti och drivrutinen dör hela tiden och skärmen blir svart när den håller på att "recover". Drivrutinsuppdateringar hjälper inte eller något så...

Men det kanske bara är jag som har problem med det.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Mitt nuvarande ASUS GTX 260 har fungerat bra och jag tror det lutar åt ASUS. Har dock läst positiva recensioner om MSI's kylning Twin Frozr.

Någon som vet skillnaden mellan de länkade korten!?

Permalänk

Skillnaden är väll bara att Asus är högre klockad direkt från fabrik? Skulle nog själv satsa på MSI på grund av kylningen och klocka upp det lite själv. Dock är detta vad jag skulle göra, valet är såklart ditt! :). Asus har mycket av kvailité självklart.

Edit: Lite offtopic kanske, men skulle också satsa på 2gb-Vram nu när många spel börjar utnyttja det :). God kväll!

Permalänk
Medlem

Asus är mums! bästa!

Permalänk
Medlem

kort med vs kort utan spel så är det ingen skillnad
asus vs msi då är det skillnad
har själv msi kortet och då ja har bra flöde i burken så är då jag mer än nöjd med mitt köp
lätt klockat och går svalt
även med igensatta dammfilter har jag inte fått upp mitt kort i mer än 72C
idlar 2-3 grader över rums temp så kan inte klaga
hört bra saker om asus korten också men då jag är lite av en msi fan boi så blev det ett sånt istället

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

ta en MSI gtx 560 Ti HAWK, sen klocka till 1 ghz (den ligger på ca. 932 fabrikatsklockad)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Asus dcuii lätt,underbar kylning,snygga och låter nästan ingenting...Var tvungen att trycka i fingret för att kolla om dem verkligen snurrade,och det gjorde dem max temp jag fått i Bf3 är 62 c ,kör alltid under 40% fan

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonCarlzon:

Skillnaden är väll bara att Asus är högre klockad direkt från fabrik? Skulle nog själv satsa på MSI på grund av kylningen och klocka upp det lite själv. Dock är detta vad jag skulle göra, valet är såklart ditt! :). Asus har mycket av kvailité självklart.

Edit: Lite offtopic kanske, men skulle också satsa på 2gb-Vram nu när många spel börjar utnyttja det :). God kväll!

Okej, jag har hört att det i nuläget räcker med 1GB då 2GB brukar användas när man har flera skärmar. Men jag kanske är helt fel ute. Sen är det säkert som du säger att spelen börjar utnyttja 2GB.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Skrivet av pauwner:

Okej, jag har hört att det i nuläget räcker med 1GB då 2GB brukar användas när man har flera skärmar. Men jag kanske är helt fel ute. Sen är det säkert som du säger att spelen börjar utnyttja 2GB.

Tack för ditt svar!

Bf3 ultra drar mer än 1gb...Men det spelet är ju några generationer i förväg så...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Bf3 ultra drar mer än 1gb...Men det spelet är ju några generationer i förväg så...

Även High drar mer än 1gb. Låg precis över enligt Swecs test. Dock har jag inte märkt några framerate drops på grund av för lite minne med mina 5870s.

However, skulle aldrig köpa ett grafikkort med mindre än 2gb i dagsläget.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

Vet inte om det är sant... Har ett Asus GTX 560Ti och drivrutinen dör hela tiden och skärmen blir svart när den håller på att "recover". Drivrutinsuppdateringar hjälper inte eller något så...

Men det kanske bara är jag som har problem med det.

Vissa exemplar behöver få lite mer "juice" som våra till exempel. Dra upp spänning till grafikkortet så ska du se att det blir bättre, orginal är 1025mV jag fick dra upp den till 1050mV för att slippa problemen.

För att kunna överklocka upp till 1000MHz Core blev jag tvungen att dra upp den till hela 1150mV :/. Rullar stabilt under 80C med dessa inställningar iallafall!

On topic:

Jag som ägare till just det ASUS kortet du tittar på så skulle råda dig att köpa ett grafikkort med minst 1500MB VRAM och gärna MSI´s variant.

ASUS har verkligen värdelös support och det tar lång tid att få svar på frågor och andra ärenden. DCII kylaren på iallafall 560Ti korten är bra, men högljudd så in i norden.

Polaren som har ett MSI kort med Twin Frozr II kylare och vi jämförde ljudnivån mellan korten på respektive fläkthastighet och ASUS kortet är ljudlöst upp till 38%, medan MSI kortet var ljudlöst upp till 50%.

Så om jag ställer in fläktkurvan på mitt grafikkort att aldrig överstiga 38% så får jag ut en medeltemperatur på grafikkortet som landar på 75-80C.

Samma inställning med polarens grafikkort i min dator så landar det på 60-65C. Jag får köra med ungefär 45-60% hastighet på fläktarna för att kunna motsvara samma resultat som MSI kortet.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomtelol:

WALL OF TEXT

MSI varianten har jag hört har dålig minneskylning, så man ska helst köpa till ram kylning till det kortet?
Funderar också på vilket som är bäst, Msi kortet lutar det mot, verkar inte vara någon fara med minnena vid oc?
Räknar då med att man stannar på MAX 1100mV vilket blir cirka 950MHz eller lite mer skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Har ett Msi GTX 560 ti Twin Frozr II som är klockat en bit över hawk modellen, så om du hittar ett Msi 560 Ti II:an billigare så kan du slå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Även High drar mer än 1gb. Låg precis över enligt Swecs test. Dock har jag inte märkt några framerate drops på grund av för lite minne med mina 5870s.

However, skulle aldrig köpa ett grafikkort med mindre än 2gb i dagsläget.

Vad tror ni om ett MSI GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX?

Permalänk
Medlem

Vet inte om du redan köpt men Asus kortet i OP har _extremt_ hög ljudvolym. I idle hör du den tydligt och i load kan du inte höra dig själv tänka. 3-slots designen av DirectCU2 kylaren är bra, men 2 slotaren - UNDVIK.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Vissa exemplar behöver få lite mer "juice" som våra till exempel. Dra upp spänning till grafikkortet så ska du se att det blir bättre, orginal är 1025mV jag fick dra upp den till 1050mV för att slippa problemen.

För att kunna överklocka upp till 1000MHz Core blev jag tvungen att dra upp den till hela 1150mV :/. Rullar stabilt under 80C med dessa inställningar iallafall!

On topic:

Jag som ägare till just det ASUS kortet du tittar på så skulle råda dig att köpa ett grafikkort med minst 1500MB VRAM och gärna MSI´s variant.

ASUS har verkligen värdelös support och det tar lång tid att få svar på frågor och andra ärenden. DCII kylaren på iallafall 560Ti korten är bra, men högljudd så in i norden.

Polaren som har ett MSI kort med Twin Frozr II kylare och vi jämförde ljudnivån mellan korten på respektive fläkthastighet och ASUS kortet är ljudlöst upp till 38%, medan MSI kortet var ljudlöst upp till 50%.

Så om jag ställer in fläktkurvan på mitt grafikkort att aldrig överstiga 38% så får jag ut en medeltemperatur på grafikkortet som landar på 75-80C.

Samma inställning med polarens grafikkort i min dator så landar det på 60-65C. Jag får köra med ungefär 45-60% hastighet på fläktarna för att kunna motsvara samma resultat som MSI kortet.

Det konstiga är att det är bara när kortet ligger i idle som det händer, aldrig hänt när jag spelat. kanske är den volten som är för låg? hur ändrar man den isåfall?

Permalänk
Medlem

MSI, pga kylaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoH:

Det konstiga är att det är bara när kortet ligger i idle som det händer, aldrig hänt när jag spelat. kanske är den volten som är för låg? hur ändrar man den isåfall?

Vadå, crash/bluescreen? I så fall så kan jag meddela att senaste beta driven gav mig bsod och crasher hela tiden, även 10 grader varmare samt mer fläkthastighet. 285.62 fungerar prima.

Med MSI afterburner ändrar du, kolla med furmark så temperaturerna inte springer iväg.

OnT: Rekommenderar inte Direcu cu2 modellen pga undermålig kylning i förhållande till ljudnivån. Tror mer på MSI kortet som har fått bättre kritik. 2gb är mycket bättre, dock kan man få ett 6950 med 2gb för samma pris, kanske lite mindre - om Radeon funkar för dig.

Permalänk

Då det är mycket skriverier om om Asus-kortet så tänkte jag inflika med lite snabba tester som jag just gjorde.

Nu har jag i och för sig TOP versionen av Asus 560Ti-kort, men det är väl i princip identiskt med hårdvaran på icke TOP-kortet.
Resultat:
Idle: 31*C, 14% fanspeed, 1230RPM.
Load (Unigine Heaven): 72*C, 40% fanspeed, 2040 RPM.

Jag upplever mitt kort som tyst, men då är det också köpt i slutet på sommaren 2011 och hade då den nya biosen som skulle minska ljudnivån från fläkten. I testen ovan är fläkthastigheten på Auto. I Unigine låter det endast lite mer i load än det gör i idle.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SubMarine:

Då det är mycket skriverier om om Asus-kortet så tänkte jag inflika med lite snabba tester som jag just gjorde.

Nu har jag i och för sig TOP versionen av Asus 560Ti-kort, men det är väl i princip identiskt med hårdvaran på icke TOP-kortet.
Resultat:
Idle: 31*C, 14% fanspeed, 1230RPM.
Load (Unigine Heaven): 72*C, 40% fanspeed, 2040 RPM.

Jag upplever mitt kort som tyst, men då är det också köpt i slutet på sommaren 2011 och hade då den nya biosen som skulle minska ljudnivån från fläkten. I testen ovan är fläkthastigheten på Auto. I Unigine låter det endast lite mer i load än det gör i idle.

Har alla fläktplatser fyllda med noctua fläktar, 2 utblås inräknat. jag får själv runt 55% fläkthastighet och runt 75 grader, ibland lite varmare i furmark. Inte tyst alls. Kan tänka mig att det är extremt jobbigt med 2 sånna i SLi

Permalänk
Medlem

Asus alla gånger.

De MSI-serier som tillverkats under andra halvan av 2011 (både twin frozr och hawk) har undermålig kylning och ligger inte i närheten av vad recensionerna anger. 55 grader i gaming och 70 i furmark har bytts mot 70 i gaming och 95 i furmark. Hela den överklockningspotentialen som MSI tar betalt för finns alltså inte längre. Ta ett varv på deras forum och läs själva: http://forum-en.msi.com/

EDIT: Hörsägen/osäker källa. Dock verkar problemen återkomma oftare med nyare kort (se nedan).

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Asus alla gånger.

De MSI-serier som tillverkats under andra halvan av 2011 (både twin frozr och hawk) har undermålig kylning och ligger inte i närheten av vad recensionerna anger. 55 grader i gaming och 70 i furmark har bytts mot 70 i gaming och 95 i furmark. Hela den överklockningspotentialen som MSI tar betalt för finns alltså inte längre. Ta ett varv på deras forum och läs själva: http://forum-en.msi.com/

Vad sägs om du istället ger någon riktig källa, jag kan gå till vilket forums som helst och leta åt några "high temps"-inlägg. De reviews jag sett på olika MSI kort under hösten visar inget av det du säger och swec blev precis klara med sitt test av 448 varianten och TF3 fungerar hur fint som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Vad sägs om du istället ger någon riktig källa, jag kan gå till vilket forums som helst och leta åt några "high temps"-inlägg. De reviews jag sett på olika MSI kort under hösten visar inget av det du säger och swec blev precis klara med sitt test av 448 varianten och TF3 fungerar hur fint som helst.

Jag har ingen konkret källa, google ger några träffar på "silent revision", tydligen ska MSI ha ändrat något utan att berätta om det. Flertalet "high temps"-inlägg verkar handla om måndagsexemplar, bl.a. felaktigt applicerad kylpasta, dock verkar den här killen vara något på spåren: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=153564.0.

Ska inte sticka under stol med att jag själv sitter på ett kort som sticker iväg 15-30 grader över vad recensionerna visar, varav en del säkert kan tillskrivas att recensioner ofta görs med öppet chassi, men om det nu finns tecken på stor skillnad mellan olika batchar så bör det påtalas. Kalla mig foliehatt, men hur vanligt är det med måndagsexemplar på GPU-marknaden i övrigt?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Jag har ingen konkret källa, google ger några träffar på "silent revision", tydligen ska MSI ha ändrat något utan att berätta om det. Flertalet "high temps"-inlägg verkar handla om måndagsexemplar, bl.a. felaktigt applicerad kylpasta, dock verkar den här killen vara något på spåren: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=153564.0.

Ska inte sticka under stol med att jag själv sitter på ett kort som sticker iväg 15-30 grader över vad recensionerna visar, varav en del säkert kan tillskrivas att recensioner ofta görs med öppet chassi, men om det nu finns tecken på stor skillnad mellan olika batchar så bör det påtalas. Kalla mig foliehatt, men hur vanligt är det med måndagsexemplar på GPU-marknaden i övrigt?

Du menar killen som fick ett fint fungerande kort när han gjorde en RMA? Japp han har skrivit inlägg på en bunt forum om sin "silent revision"-teori men har inget att visa som stödjer den annat än en borttagen artikel på en filuppladdnings-site? Visst kan det finnas problem om MSI nu verkligen skulle ha ändrat något i tillverkningsprocessen och då är det väl bra att lyfta upp det. Men som du skrev i ditt första inlägg att alla MSI kort från andra delen av året skulle ligga på ~20grader varmare är nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Du menar killen som fick ett fint fungerande kort när han gjorde en RMA? Japp han har skrivit inlägg på en bunt forum om sin "silent revision"-teori men har inget att visa som stödjer den annat än en borttagen artikel på en filuppladdnings-site? Visst kan det finnas problem om MSI nu verkligen skulle ha ändrat något i tillverkningsprocessen och då är det väl bra att lyfta upp det. Men som du skrev i ditt första inlägg att alla MSI kort från andra delen av året skulle ligga på ~20grader varmare är nonsens.

Du har en poäng. Första inlägget redigerat.

En klar majoritet av "high temps"-rapporterna verkar dock komma från användare med nyare kort, så jag är fortfarande skeptisk till MSI.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)