Morrowind Och Oblivion i Skyrim [WIP]

Permalänk
Medlem

Morrowind Och Oblivion i Skyrim [WIP]

.Som vissa kanske vet så finns alla landmassor från Morrowind och Cyrodiil med i Skyrim. (Här)

Jag och en kompis håller på att lägga till allt innehåll i dessa spel i Skyrim. För tillfället håller vi på med att importera modeller och texturer från Oblivion.
Jag tänkte posta uppdates i den här tråden eftersom jag hoppas att ni är intresserade. Jag kommer förmodligen göra denna post lite mer strukturerad sedan-

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för anledning att ha Oblivion i Skyrim om ni ändå importerar texturer och modeller? Sen tror jag inte det är lagligt heller då du ger bort modeller och texturer från Oblivion.

Permalänk
Medlem

Jag ser då inget olagligt att konvertera från ett spel till ett annat :S

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag ser då inget olagligt att konvertera från ett spel till ett annat :S

Inte jag heller. Samma sak gjordes i Oblivion har jag för mig.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag ser då inget olagligt att konvertera från ett spel till ett annat :S

Morroblivion projektet lades ner pga av det var tydligen olagligt.
De stoppade in TES3: Morrowind i TES4: Oblivion.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Problemet ligger i att content från andra köp-titlar läggs in i spelet du köpt. Visst har du köpt Skyrim, men du kanske inte köpt Oblivion, därför är det olagligt att lägga in det som mod då man får tillgång till saker man inte betalat för. Men jag skulle inte ha något emot morrowind i ny tappning men kan av legala skäl inte rekommendera det xD

Coolt projekt.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

om du äger alla spelen så borde det ju inte vara olagligt på något sätt?

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

om du äger alla spelen så borde det ju inte vara olagligt på något sätt?

Inte för eget bruk, nej. Dela med sig av detta blir nog knepigare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det går väl ändå ganska lätt att lösa? Modden inkluderar två mappar - Oblivion och Morrowind - som man skall kopiera över filer från respektive spel in i mapparna. Instruktioner om vilka filer som skall överföras inkluderas med modden.

På detta sätt borde man väl kunna komma runt eventuella krångligheter med upphovsrätt? Han har rätt att modifiera mjukvaran, men om problemet är att han inte får sprida materialet från Oblivion och Morrowind så borde det väl gå att lösa så enkelt som att vi som har spelen kan bistå modden med filer ur våra egna exemplar.

Stavfel
Permalänk

Borde det inte bara vara att låta folk manuellt lägga in datafilerna från de tidigare spelen - om de har dem - och om möjligt bara tillhandahålla resterande filer som läser in datafiler etc.? Nu är jag inte helt på det klara med hur moddnings/importprocessen går till, men om det är möjligt borde det väl kunna vara en lösning för att kunna dela med sig?

Härligt initiativ, förresten! Bra jobbat!

EDIT: Ehm, ja... som ovanstående postare, då

Permalänk

En TES-spelares våta dröm: Alla spel i ett med omärkbara övergångar. Lite konstigt att vara dragonborn och Nerevarine samtidigt bara ;).

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Morroblivion projektet lades ner pga av det var tydligen olagligt.
De stoppade in TES3: Morrowind i TES4: Oblivion.

Det är inte nerlagt vad jag vet. Mer om lagligheten i Morroblivion kan man läsa om på deras FAQ: http://morroblivion.com/faq

Dock kan man läsa:

Citat:

Please respect Bethesda's legal concerns and do not post or discuss Morroblivion on the Bethesda official forums, TES Nexus, Planet Elder Scrolls, other similar sites, social networking sites etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligheten:

Borde det inte bara vara att låta folk manuellt lägga in datafilerna från de tidigare spelen - om de har dem - och om möjligt bara tillhandahålla resterande filer som läser in datafiler etc.? Nu är jag inte helt på det klara med hur moddnings/importprocessen går till, men om det är möjligt borde det väl kunna vara en lösning för att kunna dela med sig?

Härligt initiativ, förresten! Bra jobbat!

EDIT: Ehm, ja... som ovanstående postare, då

Det kommer inte att gå att köra de tidigare spelen med denna mod installerad, eftersom jag hade tänkt att göra en .esm och .esp fil som läser in all data. Det är bara texturerna, modellerna och ljuden från de tidigare spelen som jag hade tänkt ha med, men jag vet inte hur det kommer gå med det här projektet nu.

Jag skulle kunna bara ladda upp .esp och .esm filerna, vilket inte innehåll något material från de tidigare spelen och låta användarna kopiera in filerna själv. Dock så måste de ha exakt samma path (skyrim/data/), vilket inte är så svårt, men de filerna är inpackade i .bsa filer som användarna då själva måste extrahera med hjälp av en bsa-unpacker. Det skulle vara lite krångligare, men det skulle gå.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Vad exakt är proceduren för att göra detta, inklusive programkommandon? Finns programmet med CLI? Det kanske skulle kunna gå att skapa ett enkelt skript som sköter det. T.ex. placerar man de nödvändiga filerna i mappen Skyrim/data, och kör skriptet som sköter resten helt själv (inkl cleanup).

Permalänk
Medlem

Alltså; att man har rätt att modda och lägga in egen content innebär inte att man rakt av har rätt att lägga in content från en annan produkt av samma tillverkare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Alltså; att man har rätt att modda och lägga in egen content innebär inte att man rakt av har rätt att lägga in content från en annan produkt av samma tillverkare.

Man har rätt att lägga in content från en annan produkt, men inte distribuera det.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Man har rätt att lägga in content från en annan produkt, men inte distribuera det.

Det låter och känns bekant ja.
Man kan lattja runt så mycket man vill själv hemma o visa ett par polare, men inte visa för allmänheten och inte sälja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det låter och känns bekant ja.
Man kan lattja runt så mycket man vill själv hemma o visa ett par polare, men inte visa för allmänheten och inte sälja.

Det är därför jag tänkte inkludera mitt content i modden, och låta användarna importera resten från sina installationer. Är inte riktigt säker på hur jag ska göra än dock.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM