Permalänk

T-Röd till cpu

Hej

Jag ska sälja datorn och behöver rengöra cpu:n, kan jag ta t-röd + tops?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Funkar fint, dock så tycker jag själv att "lintfree cloth" är bättre än tops.

Om du har en trasa som man använder till lcd/led skärmar så är det perfekt.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Medlem

T-röd lämnar gärna "rester" efter sig, då det inte är 100% rent. Gå inom apoteket och inhandla "elektroniksprit", Isopropylalkohol.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Har ännu inte märkt att det skulle vara bättre med lösningsmedel än enbart hushållspapper.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneoff:

T-röd lämnar gärna "rester" efter sig, då det inte är 100% rent. Gå inom apoteket och inhandla "elektroniksprit", Isopropylalkohol.

Ja du, det är ändå minimalt med rester som den lämnar så han kan med gott samvete använda T-röd. Sedan kan det vara lite bökigt att få bort all gammal torkad pasta och då behövs det ju både det och papper/tops.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja du, det är ändå minimalt med rester som den lämnar så han kan med gott samvete använda T-röd. Sedan kan det vara lite bökigt att få bort all gammal torkad pasta och då behövs det ju både det och papper/tops.

Tyvärr har jag en del agg mot T-röd, då jag kräks pga "resterna" när jag dricker det. Isopropyl luktar dessutom proffsigare.

Jag brukar låna sambons smink pads i bomull, grymt effektiva efter att man har dränkt dem i någon form av lösande vätska. Blir hur lätt som helst att ta bort kylpasta eller annat klet.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

jag har alltid använt t-röd + tops när jag rengör cpu (ta bort pasta etc) funkar skit bra

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneoff:

Tyvärr har jag en del agg mot T-röd, då jag kräks pga "resterna" när jag dricker det. Isopropyl luktar dessutom proffsigare.

Jag brukar låna sambons smink pads i bomull, grymt effektiva efter att man har dränkt dem i någon form av lösande vätska. Blir hur lätt som helst att ta bort kylpasta eller annat klet.

Du menar kräkmedlet som de har i
Nä, men om man har T-Röd hemma behöver man inte Isopropanol. Sedan är dessa pads du talar om mycket effektiva

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har ännu inte märkt att det skulle vara bättre med lösningsmedel än enbart hushållspapper.

Det gör skillnad, kanske inte säker temperaturen på cpun med 10 grader men folk gnäller jämt och ständigt om att minneskylare ramlar av när man bytt kylare på grafikkortet tex, dom trillar av för att man tror att hushållspappret räcker helt enkelt.

Så har man tillgång till T-röd så kan man köra på det, har man inget och måste gå och handla så gå till apoteket och köp en renare sprit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du menar kräkmedlet som de har i
Nä, men om man har T-Röd hemma behöver man inte Isopropanol. Sedan är dessa pads du talar om mycket effektiva

Haha...därför jag undrade varför jag mådde illa halva dagen när jag tog bort pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har ännu inte märkt att det skulle vara bättre med lösningsmedel än enbart hushållspapper.

instämmer, min pasta försvinner direkt med enbart hushållspapper som verktyg

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem

haha kidz det är INTE kräkmedel i vare sig hembränt, bolagssprit,t-röd.. bitrex blandar dom i så folk ej skall supa på det men brukar gå alldeles utmärkt med lite piggelin glass till..tur man blivit nykterist på äldre dar

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

haha kidz det är INTE kräkmedel i vare sig hembränt, bolagssprit,t-röd.. bitrex blandar dom i så folk ej skall supa på det men brukar gå alldeles utmärkt med lite piggelin glass till..tur man blivit nykterist på äldre dar

Lycklig blind nykterist?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Hedersmedlem

Isopropylalkohol, apoteket.
Kemisk ren bensin, ICA
Kemisk ren aceton, ICA.
T-Röd, macken.
Vodka, Systembolaget.
Dyra medel från kylartillverkarna, datoraffärer.

Se så många alternativ det finns.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Lycklig blind nykterist?

Varför skulle man bli blind av etanol? Det är metanol man blir det av.

Och som sagts tidigare. T-röd funkar. Själv körde jag på bensin(gripens kemiskt rena då ofc) eftersom det var smidigast att köpa och funkar fint.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Isopropylalkohol, apoteket.
Kemisk ren bensin, ICA
Kemisk ren aceton, ICA.
T-Röd, macken.
Vodka, Systembolaget.
Dyra medel från kylartillverkarna, datoraffärer.

Se så många alternativ det finns.

+1

T-röd och kemiskt ren bensin är det jag brukar använda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd

Tröd, and I will never go back. Har fått dille på det! Rengör allting i lilla datorrummet med det Fungerar fint, och oxiderar väldigt fort. Tvättade tillochmed skrivbordet här inne med det igår!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Aceton har alltid funkat för min del...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du menar kräkmedlet som de har i
Nä, men om man har T-Röd hemma behöver man inte Isopropanol. Sedan är dessa pads du talar om mycket effektiva

Vad jag vet så innehåller inte T-röd kräkmedel dock innehåller det bitrex vilket är en bittergörare som gör att det smakar rent ut sagt äckligt, man kan även påpeka att T-röd även innehåller aceton samt etylacetat så T-röd är mycket lämplig till att rengöra med & tar bort fett mycket bra..

Om man vill ha isopropylalkhol så är förgasarevätska ett bra alternativ då det innehåller både etanol & 2-propanol.

Edit: Hittade detta på nätet

Citat:

Denaturering genom att tillsätta metyletylketon, aceton, etylacetat och bitrex görs för att förhindra förtäring.

http://sv.wikipedia.org/wiki/T-R%C3%B6d

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Aceton har alltid funkat för min del...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska nämna aceton kan det vara smart att påpeka att det är oljefri så du inte lurar någon stackare att använda fel sort..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Vad jag vet så innehåller inte T-röd kräkmedel dock innehåller det bitrex vilket är en bittergörare som gör att det smakar rent ut sagt äckligt, man kan även påpeka att T-röd även innehåller aceton samt etylacetat så T-röd är mycket lämplig till att rengöra med & tar bort fett mycket bra..

Om man vill ha isopropylalkhol så är förgasarevätska ett bra alternativ då det innehåller både etanol & 2-propanol.

Edit: Hittade detta på nätet
http://sv.wikipedia.org/wiki/T-R%C3%B6d

Nä, kanske inte kräkmedel men det är iaf inte någon höjdare att dricka
Ändå finns det "folk" som gör det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)