Permalänk
Medlem

Vidvinkel för fullformat

Börjat spana lite på ett nytt objektiv, ångrar att jag en gång sålde mitt gamla Sigma 10-20. Roligaste objektivet jag någonsin haft.

Då är frågan, vad för objektiv för fullformat finns det som är likvärdiga egentligen. Tittat lite på Sigma 12-24 och den verkar riktigt grym.

Någon som har ett och kan dela med sig lite erfarenheter?

Annars finns ju Nikons 18-35 men den blir inte lika vid förstås, vill ändå komma ganska nära motsvarande 10mm på DX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

10mm på DX? Det är nog inte lätt...

Nikons 10-24 alt. 12-14 beroende på budget är ju jädrigt nice. 10-24 är dock DX glugg.

Själv funderar jag på en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmNi2
Gillar fast o ljusskarpt. Anser mig inte sakna autofocusen heller.

Permalänk
Medlem

Tokina:s 11-16 är finfin på DX.

Permalänk
Medlem

Nikons 14-24 F/2.8 är värdig på fullformat. Sen har ju Tokina en ny som tecknar för just fullformat som är några tusen billigare. Nämligen Tokina AT-X SD 16-28/2,8. Perfekt till D700/D3 Ska man jämföra med Sigmat du hade tidigare så är bildutsnittet ungefär detsamma då 10mm motsvarar 15mm på ett DXHus. Men det tror jag du vet. Kör du bara objektivet i lägsta läget kan en fast optik vara ett alternativ. Runt 15-24mm kanske

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Nikons ligger tyvärr lite i en dyrare prisklass än jag tänkt mig men grymt trevligt objektiv

Jag tror det nästan får bli Sigma 12-24 så småningom då det verkar vara den vidaste vidinkelzoomen jag hittat för FF, den på 12 mm motsvarar ju 8 på DX. Ska även kolla lite närmare på tokinan som nämndes ovan även om den "bara" var 16mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nikons 16-35 är väl rätt nära i omfång och drygt ett steg "ljusstarkare" på FX. En trevlig bonus är ju att den har VR. Sigmas 12-24 är ju riktigt extrem och ska, vad jag hört/sett inte presterar dunderbra, men de har kanske rättat till det till version två som släpptes för ett tag sedan. Har inte så jättekoll på den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Nikons ligger tyvärr lite i en dyrare prisklass än jag tänkt mig men grymt trevligt objektiv

Jag tror det nästan får bli Sigma 12-24 så småningom då det verkar vara den vidaste vidinkelzoomen jag hittat för FF, den på 12 mm motsvarar ju 8 på DX. Ska även kolla lite närmare på tokinan som nämndes ovan även om den "bara" var 16mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rört ihop DX och FF fullständigt. Du ska tänka tvärtom... 8mm FF blir 12mm DX

Vad har du för kamera egentligen? DX eller FF ? Vilket hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Du har rört ihop DX och FF fullständigt. Du ska tänka tvärtom... 8mm FF blir 12mm DX

Vad har du för kamera egentligen? DX eller FF ? Vilket hus?

Menade att det blir ju ungefär samma utsnitt som om jag hade 8mm på ett DX-hus. Det ska sitta på en D700

50mm på FF blir ungefär som att köra en 35a på DX. 12 mm blir ungefär samma som att köra 8mm på DX osv, nu menar jag själva bildutsnittet då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Menade att det blir ju ungefär samma utsnitt som om jag hade 8mm på ett DX-hus. Det ska sitta på en D700

50mm på FF blir ungefär som att köra en 35a på DX. 12 mm blir ungefär samma som att köra 8mm på DX osv, nu menar jag själva bildutsnittet då.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du klart för dig

Permalänk
Medlem

sigmas 12-24 är väldigt bra på fx kamera! Vad har du för kamera?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

sigmas 12-24 är väldigt bra på fx kamera! Vad har du för kamera?

D700 skrev han

Permalänk
Medlem

missade helt haha

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nikons 16-35 är väl rätt nära i omfång och drygt ett steg "ljusstarkare" på FX. En trevlig bonus är ju att den har VR. Sigmas 12-24 är ju riktigt extrem och ska, vad jag hört/sett inte presterar dunderbra, men de har kanske rättat till det till version två som släpptes för ett tag sedan. Har inte så jättekoll på den nya versionen.

nya har väl inte ens kommit till sverige? Och vaddå inte dunderbra? kolla här och njut... http://www.flickr.com/search/?q=d700+12-24&s=int

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

nya har väl inte ens kommit till sverige? Och vaddå inte dunderbra? kolla här och njut... http://www.flickr.com/search/?q=d700+12-24&s=int

Åtminstone cyberphoto saluför version 2 av Sigma 12-24.
Din länkade flickr-sökning resluterade mest i en massa uschliga HDR-bilder. Om man nu bortser från att de ser helt förskräckliga ut och inte är lämpade pga av att HDR innebär flera exponeringar som är sammanslagna så är det ju bara småbilder i webformat som inte är så lämpade för att studera ett objektivs kvaliteter (eller brister därav).
Den gamla versionen visar enl. de tester och bilder jag sett ingen vidare kantskärpa annat än på ca 20mm. Enl. test på slrgear så behöver den bländas ner till f/11-f/16 för att få vettig kantskärpa, men då är ju istället problemet att diffraktionen begränsar upplösningen över hela bilden. Vinjetteringen på 12mm som är över två steg är ju inte heller att leka med. Inte hjälper det så mycket att blända ner den heller, man kommer bara strax under 1 steg ändå, vilket är där andra objektiv brukar ligga på vidöppna.
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/194/ca...

Sen kan ju den nya versionen, som sagt, vara mycket bättre. Deras 8-16 för APS-C presterar ju väldigt bra tex. Sedan får man ju se ett sånthär objektiv för vad det är åxå. Det är ju ett väldigt extremt objektiv. Det finns väl inte något annat som går ner till 12mm och är raktecknande för småbild? Ibland kan det ju vara så att man får ta att prestandan inte är helt på topp för att få andra saker, i det här fallet riktigt extrem vidvinkel.
Presterar den nya 12-24:an lika bra som 8-16:en så är den ett mycket bra köp, däremot. Men jag har inte läst/letat efter några recensioner på den.

Permalänk
Medlem

du krångar bara till allt nu. Har inte sagt att han ska kolla på första bilderna. Finns ju massor av godbitar och kolla på. Ja de saluför den nya men den har inte fått nått datum än. Och blända ner är inge problem då du har mycket å ta av i en d700. Jag har 2 såna och jobbar med foto och tycker man inte ska stirra sig blind på siffror. Massa tester säger att mitt 24 2.8 D och 35 2.0 suger men jag har då inte märkt av nått... Folk säger också att 24-70 som jag använder mest ska vinjettera grymt mycke och nej jag har inge problem med vinjettering.

Polare med the famous Tore?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Åtminstone cyberphoto saluför version 2 av Sigma 12-24.
Din länkade flickr-sökning resluterade mest i en massa uschliga HDR-bilder. Om man nu bortser från att de ser helt förskräckliga ut och inte är lämpade pga av att HDR innebär flera exponeringar som är sammanslagna så är det ju bara småbilder i webformat som inte är så lämpade för att studera ett objektivs kvaliteter (eller brister därav).
Den gamla versionen visar enl. de tester och bilder jag sett ingen vidare kantskärpa annat än på ca 20mm. Enl. test på slrgear så behöver den bländas ner till f/11-f/16 för att få vettig kantskärpa, men då är ju istället problemet att diffraktionen begränsar upplösningen över hela bilden. Vinjetteringen på 12mm som är över två steg är ju inte heller att leka med. Inte hjälper det så mycket att blända ner den heller, man kommer bara strax under 1 steg ändå, vilket är där andra objektiv brukar ligga på vidöppna.
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/194/ca...

Sen kan ju den nya versionen, som sagt, vara mycket bättre. Deras 8-16 för APS-C presterar ju väldigt bra tex. Sedan får man ju se ett sånthär objektiv för vad det är åxå. Det är ju ett väldigt extremt objektiv. Det finns väl inte något annat som går ner till 12mm och är raktecknande för småbild? Ibland kan det ju vara så att man får ta att prestandan inte är helt på topp för att få andra saker, i det här fallet riktigt extrem vidvinkel.
Presterar den nya 12-24:an lika bra som 8-16:en så är den ett mycket bra köp, däremot. Men jag har inte läst/letat efter några recensioner på den.

Du verkar ha bra koll på läget (som vanligt ) så jag ska ta och undersöka vilka skillnader det är mellan modellerna. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

du krångar bara till allt nu. Har inte sagt att han ska kolla på första bilderna.
[...]
Och blända ner är inge problem då du har mycket å ta av i en d700. Jag har 2 såna och jobbar med foto och tycker man inte ska stirra sig blind på siffror. Massa tester säger att mitt 24 2.8 D och 35 2.0 suger men jag har då inte märkt av nått...

Varför länka till en hög skitbilder och hänvisa till att man ska leta rätt på de bra bilderna bland dem? Som att leta efter en nål i en höstack. De är fortfarande inte bra att bedöma prestandan på ett objektiv från heller. Små webbilder säger inte så himla mycket om det. pixel-peeper.net är väl isf betydligt smidigare att hänvisa till, där man kan söka på fullstora bilder tagna med just D700 och Sigma 12-24. Det finns dock inte så förtvivlat många.
Sen visste jag inte att D700 har något magisk funktion som får diffraktionen att försvinna. Har du någon länk så att jag kan få läsa mera? Konstigt att en sådan sak har gått mig obemärkt förbi, för det vore minst sagt revolutionerande och D700 lär isf vara den enda kamera som har en sådan funktion.

Däremot håller jag helt med om att man inte ska stirra sig blind på siffror och att läsa tester är bara en del av processen med att köpa ett nytt objektiv. Man ska såklart titta på bilder åxå och gör man det så ser man rätt tydligt att kantskärpan inte är så bra på Sigma 12-24 (version I). Om det sedan är tillräckligt skarpt beror på individ och ändamål med bilderna. För landskap vill då inte JAG ha suddiga kanter iaf och jag vill inte att hela bilden ska vara mjuk/suddig pga diffraktion. På ett porträtt, däremot, så gör det sällan något om kanterna är suddiga för där finns i regel inte så mycket av värde ändå. Vinjettering behöver inte heller alltid vara av ondo, men jag väljer hellre själv att lägga på det i efterhand om jag vill ha det än att tvingas på det när jag kanske inte vill ha det.

JAG hade inte varit nöjd med Sigma 12-24 utifrån det jag sett (tester och bilder). Om du är nöjd så är det ju kul för dig.

(35/2 suger väl inte precis, men den är lite mjuk i kanterna på full öppning och den har rätt uschlig bokeh.)

Permalänk
Medlem

Ingen som tipsar om Samyangs 14mm-glugg?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Ingen som tipsar om Samyangs 14mm-glugg?

Fråga dumbo. Han e ju experten här på forumet. Ingen idé å skriva nått när såna finns

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Fråga dumbo. Han e ju experten här på forumet. Ingen idé å skriva nått när såna finns

Så du menar att för att jag inte tycker likadant som du så skulle jag vara någon självutnämnd expert? När jag inte tycker likadant som du så "krånglar jag till det"? Nu får du väl ändå kamma dig? Jag har precis lika mycket rätt att uttrycka mina åsikter som du har. Håller jag inte med i ett ämne som jag trots allt är någorlunda väl insatt i (och dessutom kan påvisa att andra kommit fram till samma sak) så tänker jag inte låta det bara passera utan väljer att uttrycka MIN åsikt.

Om man går ut med uttalanden i stil med att ett objektiv är det bästa som finns (mer eller mindre) så får man nog räkna med att de som inte tycker likadant yttrycker sin "motsatta" åsikt. Om ingen fick avvika från den först uttryckta åsikten i en tråd vore disskussionsforum totalt meningslösa.

Du har ju inte presenterat något alls som påvisar det du säger. Du hade ju exempelvis kunnat posta någon av dina egna bilder tagna med nämnda objektiv som visar att den är knivskarp från hörn till hörn, som du vill göra gällande, eller länka till en test som motsäger den test som jag länkade till, men istället för att komma med något så bara gnäller du om att jag "krånglar till det".

Edit:
Och ska jag tycka till som Samyang 14/2.8 så får jag säga att utifrån det jag sett verkar den okej,men jag har inte kollat så jättenoga på den då jag föredrar zoomar framför fasta objektiv för att inte behöva kompromissa mellan perspektiv och utsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Fråga dumbo. Han e ju experten här på forumet. Ingen idé å skriva nått när såna finns

Du både uppför dig och skriver svenska som en kratta. Men du "jobbar ju med foto" så du kanske inte har tid att vara noga med språk och hyfs. Dina uttalanden gör ju inte heller att man får något förtroende för dig. Berätta _aldrig_ vem du är eller var du jobbar så slipper du skrämma bort kunder med intelligenta uttalanden som att "det inte gör något att blända ner mycket eftersom D700 har mycket att ta av".

F.ö. håller jag med dumbo ang Sigma 12-24.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Knepigt där där om det finns en äldre version som är dålig och en nyare version som är helt OK.

Alltså jag letar inte efter någon Nikon 14-28 direkt, så noga är det inte. Vill jag ta extremt skarpa / tekniskt bra bilder har jag andra objektiv. Jag vill egentligen ha en Sigma 10-20 (som jag verkligen gillade på min förra D90) fast motsvarande till FF och då tror jag att Sigma 12-24 skulle kunna passa mig ganska bra.

Många intressanta synpunkter dock som jag ska tänka på