Radeon HD6950 1 GB alt 2GB

Permalänk

Radeon HD6950 1 GB alt 2GB

Hej

Har precis fått hem min nya dator från komplett och märker till min förvåning att jag har råkat valt 1GB istället för 2GB. Då till min fråga...
Är det värt för mig att plocka ur grafikkortet och skicka tillbaka det för att kunna byta till 2Gb, Eller slippa allt krångel och låta det vara?

Hur stor skillnad är det om jag t.ex. Kör BF3 med 1 vs 2 GB? (behöver absolut inga maxinställningar)

Snabba svar skulle vara super

Tackar

Permalänk

Kort svar: ja.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värt att byta!

Mycket mycket mer framtidssäkert!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Ja, BF3 äter grafikminne till frukost.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du ska ha 2 GB.
Grafikminne börjar bli viktigare och viktigare, kolla bara på BF3.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

beror helt på... du kommer inte vinna något på det idag då just 6950 inte presterar tillräckligt bra för att ha nytta av 2gb iallafall inte när det kommer till BF3.. sitter själv på ett 6950 1gb och jag får identiska siffror som i sweclockers testet med 2gb versionen och samma inställningar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

beror helt på... du kommer inte vinna något på det idag då just 6950 inte presterar tillräckligt bra för att ha nytta av 2gb iallafall inte när det kommer till BF3.. sitter själv på ett 6950 1gb och jag får identiska siffror som i sweclockers testet med 2gb versionen och samma inställningar

Okej. Du kör på 1Gb och tycker alltså det är ovärt för mig att ta ut graffet och skicka tillbaka det för att sedan vänta på det nya? Och när du säger att 6950 presterar för dåligt för att köra 2 GB så antar jag att 2GB inte är särskilt värt i framtiden heller?! Utan att man hellre kör ett helt nytt graffe?

Permalänk
Medlem

Ja det är värt, speciellt om du ska spela BF3

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsanpodde:

Okej. Du kör på 1Gb och tycker alltså det är ovärt för mig att ta ut graffet och skicka tillbaka det för att sedan vänta på det nya? Och när du säger att 6950 presterar för dåligt för att köra 2 GB så antar jag att 2GB inte är särskilt värt i framtiden heller?! Utan att man hellre kör ett helt nytt graffe?

asså jag säger bara att du kommer nog inte tjäna något på det.. kanske 1-3 fps om du har tur kan jag tänka mig..

men själv så hade jag bytt ut kortet utan att tveka.. fast det är bara för att det kan komma spel som inte kräver så mycket av grafikkortet när det gäller prestanda men äter minne som en galning.. typ gta IV kan jag tänka mig man kan tjäna en hel del på att 2gb istället för 1gb på ett 6950.. samt kan man få ett "bättre" kort gratis så är det klart man byter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart du ska byta in det mot ett kort med 2gb, det är betydligt mer framtidssäkert nu när spel börjar käka upp grafikminnet.