Permalänk
Medlem

spilled coca i mitt mekaniska tangentbord :(

Hej

Som sagt spiled jag coca på tangent bordet ett Corsair vengance k60, och korkad som jag är satt jag kvar och spelade med det, sen började typ Space strula, men jag fortsatte och idag har typ alla tangenter bytt platts, så när jag trycker på space blir det en 7 osv.

går detta och fixa eller det är bara att köpa nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Arne:

Hej

Som sagt spiled jag coca på tangent bordet ett Corsair vengance k60, och korkad som jag är satt jag kvar och spelade med det, sen började typ Space strula, men jag fortsatte och idag har typ alla tangenter bytt platts, så när jag trycker på space blir det en 7 osv.

går detta och fixa eller det är bara att köpa nytt?

Plocka isär och gör rent och hoppas på det bästa

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

^^ Det är kortis helt enkelt!

Permalänk

Coca?
Har du spillt kokain eller? Låter dyrt!

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk

Är det dricka eller något annat vi talar om?

Permalänk
Medlem

Kanske till och med är chokladdryck ?

Permalänk
Medlem

Säger man inte coca i Skåne? Har sett det på Johan glans komedishow

Permalänk
Medlem

tror tyvär inte att du kommer att få det att funka igen som det ska...

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

har du hemförsäkring så kanske det hjälper doc. kan självrisken vara ganska hög

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

haha det är vanlig coca-cola vi snackar om, vi säger coca i skåne ja

Permalänk
Medlem

det borde väl fungera igen om du tar o öppnar det o tvättar bort all cola (som gör att det blir kortslutning), funkar det överhuvudtaget nu så borde det ju gå att fixa det tycker jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Arne:

haha det är vanlig coca-cola vi snackar om, vi säger coca i skåne ja

Fattar de inte det? säger de inte coke i usa?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd

Är det bara cola är det bara att slänga in det i duchen o spola en bra stund och sen in i ugnen på 50grader i nån timme tangentbordet är ju av plast och metall så inte fräter väl cola sönder nått? Med vatten löses det ju upp och flyter iväg

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Plocka isär och tvätta allt med isopropanol så ska du se att det snart fungerar igen.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Coca?
Har du spillt kokain eller? Låter dyrt!

Precis de jag tänkte på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Fattar de inte det? säger de inte coke i usa?

Hehe jo, Var i New York för två år sen och coke var det enda dom näsan förstod när man beställde dryck på en restaurang. Sa man coca cola glodde dom bara på en.
Till TS: Plocka bort alla tangenterna och lägg dom i blöt med en skvätt diskmedel några timmar, skrubba rent. Sen är det bara att finkamma hela tangentbordet tomt så att säga efter fläckar och ingrodd cola

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

låter som att rengöring av tangenterna inte kommer hjälpa så mycket Testa slänga in den i duschen sedan låta den torka i ett par dygn

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Skåning..
tvätta med vatten och låt det torka sen hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Arne:

Hej

Som sagt spiled jag coca på tangent bordet ett Corsair vengance k60, och korkad som jag är satt jag kvar och spelade med det, sen började typ Space strula, men jag fortsatte och idag har typ alla tangenter bytt platts, så när jag trycker på space blir det en 7 osv.

går detta och fixa eller det är bara att köpa nytt?

Köp nytt! har slaktat två tangentbord i mina dar, kretskortet i tangentborden är en tunn "plastfilm" med kopparmönster och tryckpunkter inget att göra egentligen...

Skrivet av DistantHoller:

Coca?
Har du spillt kokain eller? Låter dyrt!

Made my day!

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

dock är det ju faktiskt nästan en neurologisk skada

Haha så sant, när jag tänker på det översatt från organiskt blir det nästan så well made my day
Tack för folk med god humor

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

För mig låter det som om cola har runnit in i tangentbordet och orsakat kortslutning på kretskortet, men eftersom det är inuti så torkar det inte ut så lätt.

Du bör ta isär det och lägga på tork ett tag. Du kan tyvvär inte sära på ovanplattan och kretskortet utan att löda bort var enda Cherry-switch.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Köp nytt! har slaktat två tangentbord i mina dar, kretskortet i tangentborden är en tunn "plastfilm" med kopparmönster och tryckpunkter inget att göra egentligen...

Made my day!

Vad är det för jäkla tips?! Kan han rädda tangentbordet utan att behöva köpa nytt är det väl ett plus? Har själv räddat 2 tangentbord i mina dagar pga. detta, 1 på ett lan då polaren dränkte 1 hel cola burk på bordet. Vad jag märkt så spelar inte mängden dryck någon vidare roll, utan det beror helt och hållet på innehållet. Cola är bland det värsta vad jag erfarat då det är så tjockt (mycket socker), är det däremot vanligt vatten brukar det räcka med vanlig lufttorkning i minst ett dygn. I andra fall med drycker så är en grov rengöring det bästa, så snälla kom inte med tips som Köp nytt! Det är helt kört!, det ger ingenting. Förövrigt är tangentbord i allmänhet tåligare än man tror, speciellt den sk plastfilmen...jag vet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad är det för jäkla tips?! Kan han rädda tangentbordet utan att behöva köpa nytt är det väl ett plus? Har själv räddat 2 tangentbord i mina dagar pga. detta, 1 på ett lan då polaren dränkte 1 hel cola burk på bordet. Vad jag märkt så spelar inte mängden dryck någon vidare roll, utan det beror helt och hållet på innehållet. Cola är bland det värsta vad jag erfarat då det är så tjockt (mycket socker), är det däremot vanligt vatten brukar det räcka med vanlig lufttorkning i minst ett dygn. I andra fall med drycker så är en grov rengöring det bästa, så snälla kom inte med tips som Köp nytt! Det är helt kört!, det ger ingenting. Förövrigt är tangentbord i allmänhet tåligare än man tror, speciellt den sk plastfilmen...jag vet

Jag håller inte med dig ang att tangentbord är tåligare än man tror, JA drar du ur det direkt och inte använder det innan du rengjort är chansen stor det klarar sig.

Men använder du det länge nog tills den blandar ihop knappar så har ofta man kortslutit nog för att kontroller-kretsen samt microprocessorn i tangentbordet gått åt skogen och då är det inget man kan göra om man inte har en EEPROM brännare hemma och trycker ut en ny ROM med hela character mappningen vilket inte många har.

Så det är inte tåligt om man misshandlar det dvs använder det fasten det är vätska i det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Säger man inte coca i Skåne? Har sett det på Johan glans komedishow

Jo jag gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag håller inte med dig ang att tangentbord är tåligare än man tror, JA drar du ur det direkt och inte använder det innan du rengjort är chansen stor det klarar sig.

Men använder du det länge nog tills den blandar ihop knappar så har ofta man kortslutit nog för att kontroller-kretsen samt microprocessorn i tangentbordet gått åt skogen och då är det inget man kan göra om man inte har en EEPROM brännare hemma och trycker ut en ny ROM med hela character mappningen vilket inte många har.

Så det är inte tåligt om man misshandlar det dvs använder det fasten det är vätska i det.

Jo precis, alltihop bygger ju på att man tar sig an skadan så fort som möjligt och inte låter det verka, eller vad man nu ska kalla det.
Var kanske lite otydlig med mitt förra inlägg, hävdar dock fortfarande att tips som "köp ett nytt, det är kört!" osv. är helt meningslösa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Coca?
Har du spillt kokain eller? Låter dyrt!

tyckte ni detta skämtet var billigt kom till Ö&B

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

själv spillde jag coca över en del av mitt logitech g11. har rengjort så den blev som ny men knapparna där jag spillde blev aldrig som dom va innan.
Tur var att det är bara "G" knapparna (extraknapparna till vänster som jag ändå aldrig använder) är sega att trycka ner samt numlock / * - längst uppe till höger har slutat att fungera :s

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jo precis, alltihop bygger ju på att man tar sig an skadan så fort som möjligt och inte låter det verka, eller vad man nu ska kalla det.
Var kanske lite otydlig med mitt förra inlägg, hävdar dock fortfarande att tips som "köp ett nytt, det är kört!" osv. är helt meningslösa.

Jo absolut skall man inte köpa nytt innan man har försökt att rengora det
Så självklart skall han tvätta ur det helt innan han ger upp, så till TS rengör det ordentligt och låt det torka länge innan du försöker använda det

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Till alla tvivlare där ute...... bara så nu vet så skriver jag med det omtalade tangentbordet just nu....utan tangenterna dock
tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

mekaniska tangentbord

Ett mekaniskt tangentbord är MYCKET sårbarare mot vätska än ett "vanligt" rubber dome tangentbord, vet tyvärr inte vad du kan göra för att rädda det TS, nevertheless I wish you good luck, kan inte vara kul att råka spilla på den fina investeringen :/