Har du Telia samt Thomson TG789vn och har laddningsproblem?

Permalänk

Kan man inte bara köpa en annan router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyonze:

Nu har jag fått ett godkännande
Om man chattar eller ringer telia's SMART support så kan de göra en felsökning på modemet.
De kan lägga in en uppgradering till 8.8.B.9, OM det inte går igenom är det förmodligen fel på ledningen hem till dig för att de inte får kontakt med erat SMART-modem. Hade en kompis med detta problem och han har "forskat" jätte mycket kring detta Thomson problem.

När de lagt in uppgraderingen så kommer dom göra en factory reset, och problemet ska bli löst.
Denna uppgradering fungerar endast på Thomson(Technicolor) (RGW)TG789n

Angående port mapping:
Detta är en "forumskröna". Det stämmer inte att Telia kan lägga in denna, om man kan göra det själv. Så är det olagligt, för man kringår ett säkerhetssystem och kan kringå maskhål i nätverk etc.

Varför är Telias modem dåliga?:
Dom är egentligen inte dåliga, dom är dom bästa modemet på marknaden. Tänk dig själv att ifall det fungerar felfritt, så fungerar det jätte bra.
Du kommer upp i snabbast hastighet som du kan nå via Telia med detta modem.
Det är egentligen Thomson(Technicolor) som man ska klaga på, det är absolut inte Telias fel.

Jag väljer absolut inget parti här, det är väl delvis Telias fel för att de har en sådan Leverantör som bara krånglar. Men de har väl också skrivit ett kontrakt? De kan nog inte bara byta sådär... Och som sagt, vill ni ha ett Zyxel modem istället får ni köpa det.

Samt ifall ni vill ha Thomson och har Fast Telefoni kostar det 29kr/månad, 3 månader gratis.
Bredbandstelefoni: 0kr/forever, åskskadegaranti ingår i både fast telefoni och BBT.

Lycka till med era felsökningar! Telia SKA kunna lägga in denna patch, dock fungerar det inte alltid. Och som sagt, kolla ifall dom får kontakt med modemet först, låt dom lägga in patchen. Kontrollera att dom verkligen lagt in den samt att de gör en factory reset. Sedan ska du ha din patch!
OM det fortfarande inte fungerar, beställ ett nytt? Ange serienr så får du ett HELT nytt utan kostnad.

Och du är nyligen anställd på Telia support gissar jag...Eller så har du bara dårlig koll på hur et välfungerande nätverk i hemmet ska vara, när du gör mera än å kolla aftonbladet.se

Skrivet av Kimolsson:

Kan man inte bara köpa en annan router?

Nu så, men inte för 1 mnd sedan...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Löste mitt problem med att bara inaktivera brandväggen i routern. spela roll om all "trafik" får passera, får in skit i datorn iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Löste mitt problem med att bara inaktivera brandväggen i routern. spela roll om all "trafik" får passera, får in skit i datorn iaf

Jag har testat stänga av brandväggen men det hjälper inte ett skit för dom problem jag upplever.

Permalänk
Skrivet av Lajser:

Jag har testat stänga av brandväggen men det hjälper inte ett skit för dom problem jag upplever.

Du behöver porta också och stänga av PnP, då fungerar det. googla de spelen du spelar så får du vad du ska göra. funkade för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Löste mitt problem med att bara inaktivera brandväggen i routern. spela roll om all "trafik" får passera, får in skit i datorn iaf

Kan du förklara lite kort hur man stänger av brandväggen i routern? Hittar självklart till själva brandväggen, men ser ej några inställningar.

Permalänk
Skrivet av Inix:

Kan du förklara lite kort hur man stänger av brandväggen i routern? Hittar självklart till själva brandväggen, men ser ej några inställningar.

Gå till "verktyg/Tools"
Gå till "brandvägg/Firewall"
sedan uppe i högra hörnet näst intill så står det "konfiguerera/Configurate" Tyck in dit
????
PROFIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Gå till "verktyg/Tools"
Gå till "brandvägg/Firewall"
sedan uppe i högra hörnet näst intill så står det "konfiguerera/Configurate" Tyck in dit
????
PROFIT

Tack så mycket!
Vilka portar är viktiga för WoW? Får lite blandade svar på google.

Permalänk
Skrivet av Inix:

Tack så mycket!
Vilka portar är viktiga för WoW? Får lite blandade svar på google.

1119-1119 TCP
3724-3724 TCP
6881-6999 TCP
6112-6112 TCP
3724-3724 UDP

Ska det vara. det har jag och funkar kanon!

Va säker på att du slår av UPnP, annars kan det strula till sig!
Hoppas det fungerar, andra får också pröva!

EDIT: glömde 1 port!

Permalänk
Medlem

Tackar, har provat allt nu, får se om det fungerar :>

Permalänk

hur öppnar man portar?

Permalänk
Medlem

Snart ett år sedan jag fick problemet, roligt att det skall ta så lång tid att fixa ett fel.

Permalänk
Medlem

Att stänga av brandväggen och slå av UPnP och öppna portar fungerade inte för mig.

Permalänk
Medlem

Har också stängt av brandväggen, uPnP, och portat, men har ändå loading problem.. spelet hänger sig inte utan de står bara still.. sen efter en 5-10min går de.. sjukt störande.. har fått nyaste uppdateringen också

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Skrivet av scobin:

Har också stängt av brandväggen, uPnP, och portat, men har ändå loading problem.. spelet hänger sig inte utan de står bara still.. sen efter en 5-10min går de.. sjukt störande.. har fått nyaste uppdateringen också

Har gjort allting som du har gjort också, men har fortfarande samma problem.. Det här borde väl Thomson ha fixat för längesen? Har ju pågått över 1 år åtminstone..

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Har gjort allting som du har gjort också, men har fortfarande samma problem.. Det här borde väl Thomson ha fixat för längesen? Har ju pågått över 1 år åtminstone..

Man kan ju tycka det.. De måste vara något i routern som inte funkar tillsammans med WoW..

Fick ett tips att disabla peer-to-peer transfer i wow launchern. Ska testa de när jag kommer hem.
Tror dock inte detta löser problemen.

Lutar åt att vända sig till en annan levaratör.. Är ju inte bara i wow de strular.. kan knappt lira bf3 heller

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:
Skrivet av Kimolsson:

Kan man inte bara köpa en annan router?

Nu så, men inte för 1 mnd sedan...

Så med andra ord går det att fixa vilken router som helst (alternativt en gammal man har liggandes) och få det att funka bara genom att koppla in? Kommer TVn också fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Så med andra ord går det att fixa vilken router som helst (alternativt en gammal man har liggandes) och få det att funka bara genom att koppla in? Kommer TVn också fungera?

Vilken som helst kommer inte fungera, men då kolla på Telia's forum så finns det trådar som diskuterar alternativ till Felia osmart och vilka modem/router som funkar med TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Så med andra ord går det att fixa vilken router som helst (alternativt en gammal man har liggandes) och få det att funka bara genom att koppla in? Kommer TVn också fungera?

https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Edit: Finns t.ex en annan modell på dustin, dock får de inte in dem förens nästa år: http://www.dustinhome.se/zyxel-p-870hn-51b-vdsl2-wireless-mod...

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Jag har nu Thomson TG789, går det rakt upp och ner att byta den mot den här Zyxel routern?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Jag har nu Thomson TG789, går det rakt upp och ner att byta den mot den här Zyxel routern?

Ja, du kommer dock fortfarande få fortsätta betala av Thomson TG789. Dock vet jag inte hur telia kommer reagera om de behöver göra en felsökning av ditt nätverk eller får reda på om du använder den, i en framtid.

EDIT: Glömde en sak, du lär det förståss uppdatera den till den senaste FW:n och sen lägga in den där Config filen som han i länken länkade.

Sen när du har läst in konfigurationsfilen finns internetporten på LAN1, IPTV på LAN2 och VOIP på LAN3. LAN4 används inte.
Notera att efter denna konfiguration fungerar zyxelburken enbart som modem, routerfunktionen är bortkopplad.
Och man kommer inte åt modemet efter configen är inlagt. (Du kan återställa routern med reset knappen)
Du måste sedan ha en router kopplat efter Zyxeln.

För IP-telefoni behövs en sip box för att det skall funka.

Permalänk
Medlem

Jävla skämt detta är... hur fan kan det ta sån tid? och för er som har problem med bf3 stäng av uPnP!

Permalänk
Medlem

Har också den här routern dock så spelar jag inte WoW men jag har också problem med laddning & disconnects i bl.a. L4D2, bloodline champions, har stängt av upnp..

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Varför är Telias modem dåliga?:
Dom är egentligen inte dåliga, dom är dom bästa modemet på marknaden. Tänk dig själv att ifall det fungerar felfritt, så fungerar det jätte bra.
Du kommer upp i snabbast hastighet som du kan nå via Telia med detta modem.
Det är egentligen Thomson(Technicolor) som man ska klaga på, det är absolut inte Telias fel.

Det är absolut Telias fel, och det finns inga problem med att anklaga dem för problemen vi uppstår. Skälet till detta är rätt enkelt: Vi som kunder har inga direkta val i vilken utrustning vi får använda, vi måste använda Telias special konfigurerade hårdvara. När det väl händer att denna speciella hårdvara inte funkar så spelar det inte någon roll om det inte är Telias konfiguration som ligger till grund och egentligen upsgrunger sig från leverantören.

För att dra en parallell; Skulle det visa sig att jag hittar ett ruttet äpple på frukt avdelningen på ICA så är det ICAs fel. Det spelar ingen roll om det är deras leverantörer som levererade ett ruttet äpple till butiken; Har de medvetet laddat upp fruktavdelningen med bla ett ruttet äpple så ska vi som konsumenter inte rikta oss mot leverantören; Det är ICAs ansvar att se till att produkterna som hamnar på deras varuhyllor håller den kvalitéts standard som nu ICA har för sitt sortiment.

Så vi har som kunder full rätt att rikta våra frustrationer och klagomål mot Telia; Dessa felande Thomson produkter må inte ha fått sina problem från Telias konfiguration i sig, men det är ren lögn att försöka säga att det inte är Telias fel, när de inte tillåter oss hemanvändare friheten att själva välja vilken hårdvara vi vill använda för att koppla oss till deras nät.

--

För att återgå till förhoppningsvist konstruktiv felsökande i tråden: Har någon av er märkt eller testat och se om det finns en koppling mellan problemen som vi har med Thomson hårdvaran (laddningsskärmar, osv) och p2p tjänster?
Jag vet inte om det är en flunka eller ej, men det verkar som om problemet försvinner tillfälligt när jag stänger av alla p2p tjänster och startar om routern. Det verkar fungera med någorlunda framgång innan man drar igång en spel-natt.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad roligt det är att försöka progressa på en ny boss när man får 5 minuters loading screen hela tiden. Oj oj oj vad roligt...

> : (

Dold text
Permalänk
Medlem

Har testat köra med privatvpn och då har jag inga problem alls med loading screen... kanske lite sneaky att behöva betala för vpn men det hjälper iallafal

Permalänk

Har telias skitmoden TG787 och det är hemskt att spela wow.
Har 8/1 ADSL men ligger alltid runt 300 i ping (både med och utan latency fix) har öppnat portar, stängt av upnp m.m.

Får sjuuuk abstinens om jag inte kan spela ordentligt snart så finns det nå tips på hur man kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvmojen:

Har telias skitmoden TG787 och det är hemskt att spela wow.
Har 8/1 ADSL men ligger alltid runt 300 i ping (både med och utan latency fix) har öppnat portar, stängt av upnp m.m.

Får sjuuuk abstinens om jag inte kan spela ordentligt snart så finns det nå tips på hur man kan lösa detta?

Sluta köra trådlös.

Kolla din ping mot andra servrar.
Mest troligen ligger det inte i TG787 utan i splitter/modulärkabel/jack alternativt ledningen. Du kan ringa Telias support och be de kolla din ledning efter "störningar" (tex Bitfel)

För övrigt tycker jag det är konstigt att det skall ta så lång tid. Jag ska ringa till supporten och be de kika på det, har hört av en kompis att premiumsupporten kunde lösa problemet efter att vanliga supporten upgraderade firmware till 8.b.b.A eller liknande.

Visa signatur

Gigabyte P45-DS4 | Corsair 520W Modulärt | 2x 1 GB OCZ DDR2 @ 1066 Mhz | Intel Core Duo E8500 | ATI Saphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

Har också problem med detta modem.

Är på hembesök och tog med mig datorn för att den är behövlig. I alla fall, när man ansluter ett datorsystem via ethernet så känner dem inte igen nätverket. Det funkar alltså endast att ansluta till gatewayen via trådlös anslutning.

Är det någon som har en lösning till detta problem? Kan nämna att efter jag surfat in på gatewayen via morsans laptop så fick jag se att alla ip adresser tilldelas statiskt, skall det inte vara inställt på dynamiskt?

Tror ni problemet löser sig om jag kör en ipconfig /release /renew? Har sj inte hunnit testa ännu tack vare att jag inte får bild på min gamla monitor.

Frågan berör som sagt THOMSON TG789VN

Permalänk
Medlem

Har Bredbandsbolaget och har nu fått detta modem, det verkar som att TV-strömningen fungerar bättre än med tidigare Inteno-modem, men på bekostnad av internet-bandbredden. Men det kan det ju vara värt om man slipper störningar i TV-tjänsten, dessutom väntar min telestation på en uppgradering av hårdvara som kommer att förbättra saker. Dessvärre finns inte hårdvaran i lager hos leverantör, så det blir att vänta lite.

Annars verkar internet fungera utan problem, förutom kass bandbredd, ligger på 14 ner och 2.8 upp nu(Tv-tjänsten verkar käka en 12Mbit/s, så det är klart att det blir bättre när den får såpass mycket, jag hade 26-27Mbit/s utan TV med Inteno-modemet så att 14 blir kvar verkar logiskt). Sen fick jag klicka runt en hel del i webb-interfacet för att min webbserver skulle hitta ut, men det verkar som att den fungerar nu, någon får gärna bekräfta att det går att surfa till den från ett externt nät:

http://xeizo.com

Angående spel, har inte hunnit testa lagg osv svar kommer snart ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||