Permalänk
Medlem

120 Hz videouppspelning?

Hej, har nyligen köpt en ny skärm jag är nöjd med och det mesta fungerar bra.
120 Hz ser bra ut i spel, runt i Windows med mera, men jag får inte till det i olika mediaspelare jag testar, vad gör jag för fel eller har de inte stöd för det där?
Har en BenQ XL2410t-skärm och kopplar jag exempelvis in PS3'an till skärmen och kollar via media center där så flyter allting på hur bra som helst, men inte via datorn. Är det någon inställning som måste göras?

Permalänk
Medlem

Ja du bör använda rätt frekvens. Samma frekvens som källmaterialet har eller en multipel av det. Så om du kollar på PAL så ska du använda 50 el 100Hz, NTSC 60 el 120Hz, högupplöst/bluray 24,48,72,96 el 120Hz. Eftersom det hackar antar jag att det du tittar på är i 50Hz och din skärm är inställd på 120Hz.

Permalänk
Medlem

Har nu testat en hel del olika saker utan att det har hjälpt.
Har även en 42 tums Philips LCD-TV som klarar och är inställd på 100 hz, där märks det direkt på vilken film, serie eller om man spelar ett spel att det är 100 Hz, men fortfarande inte med olika mediaspelare på datorn.
Det ser ut såhär, men det blir fortfarande inte bra i varken full screen eller windowed:

Jag tog då samma fil som jag vet flyter på bra i 100 Hz på min PS3'a på den TV'n men samma fil här på datorn och min BenQ-skärm, inställd på antingen 100/120 Hz men det ser fortarande ut som 50/60 Hz.
Några förslag, om någon kan bekräfta att bland annat MPC skall klara av detta utan problem?

Permalänk
Medlem

Din tv är 60 hertz.

Permalänk
Medlem

Jag är långt ifrån expert på detta område, men jag vill gärna ha seriösa svar med seriösa förklaringar.
Detta är 42-tummaren jag har:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=567230

Det du menar (Potatissallad) är att på 50 Hz så ser det ut som vanligt, men när jag byter till 100 Hz (som du menar är 60) så märker jag denna stora skillnad? Endast på 10 Hz-uppdateringsfrekvens skillnad?
Det känns lite långsökt, då jag snarare tror att det är 50/60 i normalläge och att det sedan faktiskt är 100 Hz som gäller.
Dock som jag tidigare sa så är jag ingen expert.

Jag och många fler märker stor skillnad med min nya BenQ-skärm när man byter ifrån 50/60 till 100/120 Hz bara genom att röra muspekaren, ett fönster i Windows eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Tv apparater som är 100Hz märkta är inte 100Hz i den meningen att de accepterar 100Hz insignal. 100Hz på TV brukar betyda nån form av bildförbättring (bildförsämring i mitt tycke) där frames interpoleras av TVn. Så din TV är antagligen som de andra säger 50 eller 60Hz

Det kan räcka för en hackig bild.

Permalänk
Medlem

Enligt bruksanvisningen för din TV klarar den max 60Hz med upplösningen 1920x1080 via HDMI, så det är som Yrch skriver att 100Hz är bara en intern bildförbättring som lägger till extra bilder.

Här är en bild från bruksanvisningen för din TV

Du hittar bruksanvisningen för din TV på denna sida http://www.philips.se/c/tv-apparater/5000-serien-107-cm-42-tu...

Visa signatur

janee