Överklockings tips i5 2500k! Behövers hjälp!

Permalänk
Medlem

Överklockings tips i5 2500k! Behövers hjälp!

Hej! Sitter på ett Z68A-GD55 G3 moderkort och i5 2500k processor med en Noctua NH-U12P SE2 fläkt. Jag har nämligen inte riktigt stor koll på hur högt eller vilka inställningar man ska ha för att få det stabilt o säkert. Tryckte igång boost knappen och kopierade dem inställningarna fast ändrade ner Volten då den tycks vara för hög.

Någon som kan titta på bilderna o ge lite kloka råd? Tänkte få upp den i minst 4.0 ghz

Som ni kommer se på bilderna så är jag ju helt ute o cyklar..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad kör du för ramminnen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Vad kör du för ramminnen ?

sitter på dessa :http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Permalänk
Medlem

Går dem inte stabilt när du kör 1600 mhz 1.5V ?

Permalänk

Varför ska han läsa den? Sådär ska man verkligen inte överklocka Sandy Bridge.

Ont: Alldeles för hög volt på både I/O och DRAM. Gå absolut inte över 1.65 på DRAM, kolla vad dina minnen är specificerade för och kör på den volten. I/O ska du inte gå över 1.2 på. Sätt den på 1.09 eller något. Sedan tror jag det är för låg volt för 4 ghz, men du får väl köra och se.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför ska han läsa den? Sådär ska man verkligen inte överklocka Sandy Bridge.

Ont: Alldeles för hög volt på både I/O och DRAM. Gå absolut inte över 1.65 på DRAM, kolla vad dina minnen är specificerade för och kör på den volten. I/O ska du inte gå över 1.2 på. Sätt den på 1.09 eller något. Sedan tror jag det är för låg volt för 4 ghz, men du får väl köra och se.

Okey ifall jag bara vill överklocka processorn, vilka inställningar rekommenderar du då? Kan jag lämna det andra på standard (DRAM)

Permalänk
Skrivet av Liros:

Okey ifall jag bara vill överklocka processorn, vilka inställningar rekommenderar du då? Kan jag lämna det andra på standard (DRAM)

Sätt DRAM på 1.5 och I/O voltage på 1.09. Sedan rör du bara vcore beroende på hur stabil processorn är.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför ska han läsa den? Sådär ska man verkligen inte överklocka Sandy Bridge.

Ont: Alldeles för hög volt på både I/O och DRAM. Gå absolut inte över 1.65 på DRAM, kolla vad dina minnen är specificerade för och kör på den volten. I/O ska du inte gå över 1.2 på. Sätt den på 1.09 eller något. Sedan tror jag det är för låg volt för 4 ghz, men du får väl köra och se.

+1 Tyckte också att han körde minnesstickorna på lite väl hög spänning. För sandybridge rekommenderas 1.5V, vissa säger att det går bra som fan att köra högre också. Men 1.5V är vad rekommendationen ligger på. Det finns vissa vengeance som inte klarar att gå i 1600 mhz med 1.5V så du får testa helt enkelt. I värsta fall får du testa köra dem på 1333 mhz men det gör inte så mycket eftersom du skall multippelklocka.

Håller med om att den där guiden inte känns så relevant längre. Angående säker spänning till processorn (vcore) har jag hört allt mellan 1.2-1.4V. Verkar vara svårt att komma upp i 4.0 ghz utan högre spänning än 1.3V. Vissa säger sig köra 1.35 volt 24/7 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

+1 Tyckte också att han körde minnesstickorna på lite väl hög spänning. För sandybridge rekommenderas 1.5V, vissa säger att det går bra som fan att köra högre också. Men 1.5V är vad rekommendationen ligger på. Det finns vissa vengeance som inte klarar att gå i 1600 mhz med 1.5V så du får testa helt enkelt. I värsta fall får du testa köra dem på 1333 mhz men det gör inte så mycket eftersom du skall multippelklocka.

Håller med om att den där guiden inte känns så relevant längre. Angående säker spänning till processorn (vcore) har jag hört allt mellan 1.2-1.4V. Verkar vara svårt att komma upp i 4.0 ghz utan högre spänning än 1.3V. Vissa säger sig köra 1.35 volt 24/7 utan problem.

1.52v är högsta som är "safe" enligt Intel. Själv kör jag på 4.8Ghz @ 1.3v!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Skrivet av juan1:

1.52v är högsta som är "safe" enligt Intel. Själv kör jag på 4.8Ghz @ 1.3v!

Nej. 1.52 är max VID vilket är en helt annan sak.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nej. 1.52 är max VID vilket är en helt annan sak.

Dumm fråga kanske men det är max vad man kan höjja till va ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nej. 1.52 är max VID vilket är en helt annan sak.

Va?

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3860956

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

är den I/O viktig att ändra vid överklock ? ja har bara ändrat den där Internal PLL Overvoltage till 1.9 ( kör för närvarande 4,4ghz på 1.31 Vcore enligt Cpu-z tror det är inställt på 1.32 i bios) få¨r den inte högre än 4,5 stabilt och det är skumt då ja kan köra 4.3 på allt på auto utan problem :S känner på mig att ja glömt höja något för att komma över 4,5 .. testade 4.7 en gång men låste sig efter 1min i win..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Dumm fråga kanske men det är max vad man kan höjja till va ?

Nej. http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_Identification_Digital

Det där är någon tomte på Intel som nog inte riktigt vet vad han pratar om. Det finns inget max safe på SB i och med att alla processorer skiljer sig och kommer reagerar olika på olika inställningar.

Skrivet av brajonk:

är den I/O viktig att ändra vid överklock ? ja har bara ändrat den där Internal PLL Overvoltage till 1.9 ( kör för närvarande 4,4ghz på 1.31 Vcore enligt Cpu-z tror det är inställt på 1.32 i bios) få¨r den inte högre än 4,5 stabilt och det är skumt då ja kan köra 4.3 på allt på auto utan problem :S känner på mig att ja glömt höja något för att komma över 4,5 .. testade 4.7 en gång men låste sig efter 1min i win..

I/O kan vara viktig. Får du en BSOD med felkod 0x124 så kan det vara bra att experimentera med I/O (VCCIO/qpi/vtt/IMC är andra namn på samma inställning).

1.9 för PLL Voltage är ganska högt och du behöver nog knappast så mycket. Sänk till 1.7-1.8, det borde inte påverka något alls. Sedan behöver du sannolikt mata på med högre spänning än 1.32V.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Sätt DRAM på 1.5 och I/O voltage på 1.09. Sedan rör du bara vcore beroende på hur stabil processorn är.

Ändrade till standard igen o tryckte in dessa värden o köra Vcore på 1.25 o fick blue screen dirr såklart. Kanske bara ska köra på den inbyggda overclock knappen....

Permalänk
Skrivet av wonger:

Ändrade till standard igen o tryckte in dessa värden o köra Vcore på 1.25 o fick blue screen dirr såklart. Kanske bara ska köra på den inbyggda overclock knappen....

Det är bara att öka vcore. Notera vilken BSOD kod du får också så du vet säkert vad som orsakar instabiliteten.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Det där är någon tomte på Intel som nog inte riktigt vet vad han pratar om. Det finns inget max safe på SB i och med att alla processorer skiljer sig och kommer reagerar olika på olika inställningar.

Du verkar veta vad du pratar, jag är inte ute efter att rätta dig. Men, klart det finns ett Max safe/Max rekommenderad även om alla processorer reagerar olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Har själv läst 1.35 typ överallt och låter i mina öron som en rimlig "safe".

Vet inte hur det är på msi:s moderkort men på asus rekommenderas vad jag har läst att köra "PLL Overvoltage" på disabled.

Cpu PPL overvolt på 1.8

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |