Permalänk
Medlem

Dator för varm?

Har lite problem med min comp när jag kör BF3, Kör klanderfritt på high inställningar i cirka en timme sen börjar frysningarna. SpeedFan säger då att min GPU är uppe i 90C vid vissa tillfällen. Core är också varm, cirka 62C maxar den.

Sedan är några temperaturer ospecade, Står Temp1, Temp2, Temp3. Går det att få reda på vad dessa är? Och ena visar -128C så den givaren måste ju vara trasig, Går det att ordna?

MB: Asus M3A78-T
Minnen: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 (2x2GB)
CPU: AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core
GPU: Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

GPU:n är i princip sprillans nytt. Dålig kylning original? Vad tycker ni är acceptabelt att temperaturerna för respektive komponent ligger på? Och tips på prisvärda förbättringar på kylningen?

Permalänk
Inaktiv

90C på grafikkort ska inte vara ett problem, ligger själv konstant på 90C i BF.
SpeedFan är ... illa. Använd CoreTemp för CPU, och ... ja ... varför inte http://blog.orbmu2k.de/sidebar-gadgets/gpu-observer-sidebar-g... för GPU.
128C är om jag inte missminner mig för att det inte finns någon sensor.

Permalänk
Avstängd

över 80 är man lite orolig, över 90 stänger man av

Prisvärda förbättringar på kylning skulle väll vara extra fläktar till chassit.
Har ingen aning hur Gainward 560 kylningen ser ut, men inte fan ska den gå upp i 90c. Mina 560or brukar va på just precis över 70c efter 2h av BF3.

Edit: Såg precis att postern ovanför mig sa att sitt kort går på 90c hela tiden... Fungerar den bra då också ? förrän jag satt i lite mer fläktar i chassit så gick mina över 80c, o fick en massa grafikbuggar och fan då :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

lite varm är den allt. 128 är som sagt det som visas när det inte finns en sensor. dåligt flöde? vad har du för chassi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

över 80 är man lite orolig, över 90 stänger man av

Prisvärda förbättringar på kylning skulle väll vara extra fläktar till chassit.
Har ingen aning hur Gainward 560 kylningen ser ut, men inte fan ska den gå upp i 90c. Mina 560or brukar va på just precis över 70c efter 2h av BF3.

Edit: Såg precis att postern ovanför mig sa att sitt kort går på 90c hela tiden... Fungerar den bra då också ? förrän jag satt i lite mer fläktar i chassit så gick mina över 80c, o fick en massa grafikbuggar och fan då :S

90 grader är inte direkt skadligt för GPU:n och därför inget att oroa sig för. Om du vill få ner tempen så kan du göra det på två sätt 1. Dammsug fläktar (CPU,GPU och fläktar i chassit) 2. Se över fläktarna och flödet i chassit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Säkert skitdåligt flöde i chassiet, Dåligt med chassifläktar.

Har ett APLUS Case Seenium Chassie. Så har en del chassifläktsplatser. Är det bäst att ha en fläkt på baksidan som suger in och en fläkt uppe som suger ut kanske?

Noctua NF-S12B FLX 120mm fläktarna har jag suttit och varit sugen på ett tag, Fått ruskigt bra betyg.
Maxa 63C på CPU känns inte heller som ett problem? Men det är så konstigt att BF3 flyter hur bra som helst i typ 30-60 min och sedan börjar det frysa, Luktar överhettning i mina öron men det kanske är något annat också...