Datorn startar på bordet, inte i burken?

Permalänk

Datorn startar på bordet, inte i burken?

Hej, har "nyligen" köpt ny dator, och då jag fick hem den startade den inte. Då ringde jag support hos dustin och dom gav mig deras uteslutningsmetod för att få fram vad som var fel (att starta den på bordet tex). Jag trodde det var moderkortet det var fel på.. Så jag försökte med det, men det funkade inte då. Så jag skickade in moderkortet på lagning hos dustin och fick tillbax det nu (lite mer än en månad efter...) Stoppar in allt i datorn igen, försöker starta och samma sak händer.. Ingen bild, inget ljud, ingenting. Så då tänkte jag att jag provar på "bordet" igen då, och då funkar det.. Då kommer bild upp, det piper osv.. Det är oxå så att i början gick det att starta på startknappen på chassiet (Define R3) men inte nu längre, kan det ha någonting att göra med allt? Misstänker att det har blivit någon sorts kortslutning?

All sorts hjälp uppskattas!
Conjacken

Permalänk

Inte proffs alls på den fronten, men jag tror att moderkortet kanske kommer i kontakt med nåt annat av metall eller liknande i chassit och startar då inte. Kortslutning eller vad det heter

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förut. Det var skruvarna som kortslöt moderkortet.
Resettade BIOS (brukar finnas en jumper på moderkortet) och böt skruvar.
Vips så fungerade det:D

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Hade samma problem förut. Det var skruvarna som kortslöt moderkortet.
Resettade BIOS (brukar finnas en jumper på moderkortet) och böt skruvar.
Vips så fungerade det:D

Aha, jaa jag har ju skruvarna som följde med chassiet.. Kan kolla om jag hittar några andra!
Vad menar du med jumper? Det enda som jag riktigt vet av är väl batteriet.. Eller har det bara med att resetta cmos att göra?
tack iaf

Permalänk
Medlem

Moderkortsdistanser i chassit?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

En jumper, typ 2 pins som man bildar en sluten krets med. Funkar att bara ta en kabel och sätta ändarna mot vardera pin.
Kolla om det finns med i din moderkortsmanual. Annars, testa att resetta c-mos eller ta ut batteriet i en halvtimme.
Är du hundra på att du använt rätt skruvar?

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

En jumper, typ 2 pins som man bildar en sluten krets med. Funkar att bara ta en kabel och sätta ändarna mot vardera pin.
Kolla om det finns med i din moderkortsmanual. Annars, testa att resetta c-mos eller ta ut batteriet i en halvtimme.
Är du hundra på att du använt rätt skruvar?

Jag har distanser till alla "hål" Aha okey, ska kolla om jag hittar en sån! Har inte manualen eftersom då jag skickade tillbaka det så skickade jag tillbax ALLT som följde med moderkortet, men dom skickade bara tillbaka själva moderkortet.. Ska ta ur batteriet ett tag!
Finns inte så mycket andra att välja på.. Ska kolla om jag hittar några gamla..

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Hade samma problem förut. Det var skruvarna som kortslöt moderkortet.
Resettade BIOS (brukar finnas en jumper på moderkortet) och böt skruvar.
Vips så fungerade det:D

Precis samma sak har jag råkat göra vid moderkortsbyte. Hade en eller flera mässingsdistanser som satt fel och kortslöt på undersidan av moderkortet. Allting fungerade så fort jag plockat ur distanserna som satt fel.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske lite av ett långskott detta, men det kan inte vara så att nån av kablarna till moderkortet från nätagget är lite glapp? Då tänker jag på 24pin/8pin kontakterna, som när dom böjs och vrids lite när du monterar allt i chassit tappar kontakten? Kan ju förklara att det funkade när du hade grejorna på bordet menar jag. Bara en tanke.

Mvh.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme3 | i5 4670K | Corsair 1600 MHz 8 GB | ASUS GTX770DC2-OC | Asus Xonar D1 | Samsung EVO 860 250 GB + ~ 3,4 TB lagring | Corsair HX750 | Antec P280 | Func KB-460 + QPAD 5K LE | Sennheiser PC360 G4ME | BenQ XL2411Z + BenQ G2420HDBL

Permalänk
Skrivet av Conjacken:

Jag har distanser till alla "hål"

NEJ! Det ska bara sitta distanser där det finns skruvhål på moderkortet! Det ska inte finnas några under själva moderkortet!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

En jumper, typ 2 pins som man bildar en sluten krets med. Funkar att bara ta en kabel och sätta ändarna mot vardera pin.
Kolla om det finns med i din moderkortsmanual. Annars, testa att resetta c-mos eller ta ut batteriet i en halvtimme.
Är du hundra på att du använt rätt skruvar?

Tja! jag bygger en dator då och då, förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att skruvarna skulle ha för stora huvuden kanske och därmed kortsluta något? Har aldrig råkat ut för det själv men kan ju vara bra att veta..

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Kommer grafikkortet i ordentligt? Just på mina egna grejer får jag alltid böja om den plåten till grafikkortet. På motsatt sida där man skruvar så finns den en ände som brukar vara något böjd från kortet. Är den vinkeln fel så kommer inte kortet ned ordentligt. Men på R3 har jag inte haft det problemet när jag byggt åt vänner, men kika, alla grafikkort är inte samma. Men går den vinklade delen där man sätter skruven metall mot metall utan tvekan så är det inte det felet.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

NEJ! Det ska bara sitta distanser där det finns skruvhål på moderkortet! Det ska inte finnas några under själva moderkortet!

Menade såklart att jag satt dom där det finns hål på moderkortet!

Skrivet av Cobox:

Hmm, kanske lite av ett långskott detta, men det kan inte vara så att nån av kablarna till moderkortet från nätagget är lite glapp? Då tänker jag på 24pin/8pin kontakterna, som när dom böjs och vrids lite när du monterar allt i chassit tappar kontakten? Kan ju förklara att det funkade när du hade grejorna på bordet menar jag. Bara en tanke.

Mvh.

Kan vara så, då grafikkortet är ganska stort och kablarna inte är så långa, har måsta fått sträcka 8 pin kontakten över grafikkortet för att den ska gå dit..

Permalänk

Provade stoppa dit allting i chassiet igen och stoppade bara i det nödvändiga (inga diskar/fläktar) men det blir samma sak, förutom att det piper nu.. Dock har jag inte skruvat alla skruvar i moderkortet.. Då jag inte hittade 9 nya måste ju vara något med grafikkortet?
EDIT
Och den startar om sig efter ett tag...

Permalänk
Medlem

Du har inte dragit åt skruvarna till moderkortet jättehårt va?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Du har inte dragit åt skruvarna till moderkortet jättehårt va?

Nej.. :/
Btw, man ska resetta cmos då datorn är av visst? Inte då den är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Tja! jag bygger en dator då och då, förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att skruvarna skulle ha för stora huvuden kanske och därmed kortsluta något? Har aldrig råkat ut för det själv men kan ju vara bra att veta..

Om du tänker dig 2 st pins, ungefär som 3pins på fläktar.
Brukar kallas för "jumpers" av någon anledning.
Sitter ibland nära där man kopplar in startknappen, HDDlampan osv.
Står BIOS RES. på min iaf.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|