AMD A8-3870K och A6-3670K hos distributör – upplåsta Llano för överklockare

Permalänk
Melding Plague

AMD A8-3870K och A6-3670K hos distributör – upplåsta Llano för överklockare

Efter många om och men ser det ut som att AMD slutligen är på väg att introducera upplåsta processorer i A-serien. Först ut är A8-3870K och A6-3670K med fyra kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt att AMD måste kalla dom för "K" för att visa att dom är upplåsta.. Dom följer SB med sina "K" modeller.. Varför behåller dom inte sitt "Black Edition" (BE) för att visa på att dom är upplåsta?!?! Skärpning AMD, ni kan gå er egen väg!!!

[EDIT] Oj, jag var visst först! Har bara hänt en gång innan i mitt liv.. till morsans ägg

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Samma benämning som hos Intel o.O

EDIT: Lacrits hann före...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Fantasilösa muppar

aja, jag är glad iaf Detta gillas! Nu väntar vi bara på Phenom III 32 Nm "1955" BE....<- Där har ni fantasi AMD

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Oj, jag var visst först! Har bara hänt en gång innan i mitt liv.. till morsans ägg

haha, grats! ;D

OT: jag trodde 4kärniga hette 8xxx och 3kärniga 6xxx, konstiga namnsättningar när man är van med annat

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Låter spontant som att butiken själva hittat på namnen i brist på officiell info

Permalänk
Medlem

Men ååå AMD, varför adopterar ni Intel´s K-märkning?

Mer FX, Opteron och Black Edition!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Djävlar... Så mycket grafisk beräkningskraft klämt i en processor? Inte illa.

Permalänk

Konstigt att de valde att använda samma suffix som Intel.
Men jag antar att de tänkte att alla ändå vet vad det betyder med ett k, när alla ändå känner till Intels k-serier.

Kan bli intressant att se hur bra de klockar dock, kan inte påstå att min A8-3850 klockar särskillt bra..
Så fort man drar upp frekvenserna minsta lilla har windows en tendens att blåskärma spontant efter någon timmes användning, även fast temperaturerna håller sig vid 30-45 grader vid idle och full load (aldrig sett den över 50). Har prövat alla möjliga kombinationer med basfrekvenser, strömtillförsel och minneskonfigurationer, men minsta lilla överklockning och det blir instabilt.

Tycker inte att en minimal (100-300MHz) överklockning ska orsaka 1-2 blåskärmar per dag..
Utan överklockning kanske jag får en blåskärm 1-2 gånger per månad, och då av helt andra orsaker.
Antar att jag kan ha fått ett måndagsexemplar.

Kan hända att man byter upp sig till en Ivy Bridge någon gång i vår, eller om man lyckas hålla sig tills 2013 med Haswell. Men man vill ju inte riktigt stödja monopolen som intel verkar få mer och mer..

Permalänk
Medlem

Efterlängtade nyheter, vill se dom i butik snabbt bara....

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusstaf:

Konstigt att de valde att använda samma suffix som Intel.
Men jag antar att de tänkte att alla ändå vet vad det betyder med ett k, när alla ändå känner till Intels k-serier.

Kan bli intressant att se hur bra de klockar dock, kan inte påstå att min A8-3850 klockar särskillt bra..
Så fort man drar upp frekvenserna minsta lilla har windows en tendens att blåskärma spontant efter någon timmes användning, även fast temperaturerna håller sig vid 30-45 grader vid idle och full load (aldrig sett den över 50). Har prövat alla möjliga kombinationer med basfrekvenser, strömtillförsel och minneskonfigurationer, men minsta lilla överklockning och det blir instabilt.

Tycker inte att en minimal (100-300MHz) överklockning ska orsaka 1-2 blåskärmar per dag..
Utan överklockning kanske jag får en blåskärm 1-2 gånger per månad, och då av helt andra orsaker.
Antar att jag kan ha fått ett måndagsexemplar.

Kan hända att man byter upp sig till en Ivy Bridge någon gång i vår, eller om man lyckas hålla sig tills 2013 med Haswell. Men man vill ju inte riktigt stödja monopolen som intel verkar få mer och mer..

Det är fan aldrig okej att få blåskärm så länge man inte överklockar.. då är någonting fel

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jävlar vad de härmas med namnen. Hoppas Intel drar en Apple och stämmer skiten ur dem.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Det är fan aldrig okej att få blåskärm så länge man inte överklockar.. då är någonting fel

De andra gångerna är det mest bara jag som misshandlar datorn lite väl mycket.
Har kommit fram till att Windows tycker om att blåskärma om man överbelastar allting på en gång lite för mycket,
Tror det kan ha varit ett tillfälligt fel dock, har inte fått en blåskärm på väldigt länge nu faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Jävlar vad de härmas med namnen. Hoppas Intel drar en Apple och stämmer skiten ur dem.

Senaste nytt: Intel patenterar bo*staven som sitter mellan j och l i alfabetet. Ingen får använda den utan att å*a på att betala royalties.
Nåja, kan Apple patentera konceptet "en surfplatta som är plan, tunn och/eller rektangulär" så...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

K som suffix för upplåsta modeller. Har det inte varit så innan SB också?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

JA?
VADÅ?
OCH?

varför kan dom inte köra med sitt jävla BE istället...

För att folk som du ska sätta flingorna i halsen och ringa mamma...
Lägg ner för fan

Dem får göra precis som dem vill, K-suffixet är synonymt med överklockning från Intel's SB/SB-E (Även ifall de som faktiskt klockar borde veta att Black Edition är samma grej...) så är det ett smart steg vad gäller marknadsföring..

Skrivet av Xburk:

K som suffix för upplåsta modeller. Har det inte varit så innan SB också?

Inte vad jag vet...BE har funkat för AMD, Intel har väl inte haft några överklockningsmodeller innan SB? (Med upplåst multipel, förutom C2Q/i7 "X" modeller

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Senaste nytt: Intel patenterar bo*staven som sitter mellan j och l i alfabetet. Ingen får använda den utan att å*a på att betala royalties.
Nåja, kan Apple patentera konceptet "en surfplatta som är plan, tunn och/eller rektangulär" så...

Handlar inte om att dem ska patentera bokstaven, utan om att dem har copyright på att ha K efter sina modellnamn för att skilja upplåsta processorer från låsta.

AMD har ju alltid kört BE för upplåsta modeller, så känns lite patetiskt att härma Intel. Tycker dem får det att se ut som ett desperat försök att förvirra folk till att köpa fel processor.

Någon råkar köpa en A8-3670K istället för en i7 2600K för att personen i fråga tror att processorn med högre modellbeteckning är bättre.

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

haha, grats! ;D

OT: jag trodde 4kärniga hette 8xxx och 3kärniga 6xxx, konstiga namnsättningar när man är van med annat

Denna nyheten avser Llano, alltså ersättaren till Athlon II. Llano släpptes före Bulldozer (som du snackar om). Bulldozer har 8 kärnor och INGET grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Handlar inte om att dem ska patentera bokstaven, utan om att dem har copyright på att ha K efter sina modellnamn för att skilja upplåsta processorer från låsta.

AMD har ju alltid kört BE för upplåsta modeller, så känns lite patetiskt att härma Intel. Tycker dem får det att se ut som ett desperat försök att förvirra folk till att köpa fel processor.

Någon råkar köpa en A8-3670K istället för en i7 2600K för att personen i fråga tror att processorn med högre modellbeteckning är bättre.

+1, känns som att amd har snott hela modell namnen från intels ivy bridge 3770k å sen amds 3870k osv, stort fel av amd att härma dom 4 siffrorna och sen ha K märkning istället för BE. men ska aldrig mer köpa amd så får hålla koll på att man inte beställer fel.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

+1, känns som att amd har snott hela modell namnen från intels ivy bridge 3770k å sen amds 3870k osv, stort fel av amd att härma dom 4 siffrorna och sen ha K märkning istället för BE. men ska aldrig mer köpa amd så får hålla koll på att man inte beställer fel.

Det är väll bara enklare för oss konsumenter? Med bokstäverna alltså.

Varför bestämmer du dig att du aldrig mer skall köpa ifrån AMD? Varken Intel eller AMD är företag som kör med "schyssta" regler, bestäm dig efter produkt och pris istället.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

+1, känns som att amd har snott hela modell namnen från intels ivy bridge 3770k å sen amds 3870k osv, stort fel av amd att härma dom 4 siffrorna och sen ha K märkning istället för BE. men ska aldrig mer köpa amd så får hålla koll på att man inte beställer fel.

Om folk är vana vid K för olåst är det väl bara bra med standardisering, nu tror jag ju dock att Black Edition borde vara lika välkänt.

Sen vad gäller modellnamnet A-3870 så är det ju för att den följer upp första snabbaste Llanon A-3850, så om du tycker det liknar Intel Ivy Bridge så är det isf Intel som härmat AMD och inte tvärtom?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

roligt att de enda alla sitter o tjaffsar om är en jävla bokstav som ett dagis här ju, fröken jag hade den leksaken först....

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, verkligen.

i7-3770K
A8-3870K

Aj too see a resemblance ^^ En SIBA katalog-spekulant kan ju falla för det

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Jag undrar bara var "K" kommer någonstans ifrån.
Hos källan står det "AMD A8-3870K and A6-3670K are available for pre-order" som rubrik och sedan på massa ställen i texten.
Men om man klickar sig vidare till http://www.shopblt.com där de ska finnas att förbeställa så finns det inget "K" i modellbeteckningen.

Det lutar mest åt att cpu-world inte vet vad de talar om...

EDIT:
Det enda K:et jag hittar är i blt:s egna artikelnummer ex A-6 3670 har BLK7749 som artikelnummer. BLK kan stå för vad som helst men black ligger ju nära till hands.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Ska man vara långsökt är ju K en förkortning av Black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplizZ:

roligt att de enda alla sitter o tjaffsar om är en jävla bokstav som ett dagis här ju, fröken jag hade den leksaken först....

Tjafsar o tjafsar, diskuterar skulle jag vilja få det till, en bokstav/siffra betyder ju ändå rätt mycket i hårdvarevärlden!

Och jag förstår att det blir lite confused angående K på en AMD processor. Var det första jag tänkte på när jag läste nyheten! Tycker helt klart att dom kunde hållt kvar vid B E, Även på Llano!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker som andra att de bör behålla sitt BE.
Men kul att det kommer en upplåst processor ivf.
Är starkt sugen på en Fusion-rigg till HTPC.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att tråden spårat ur pga vilket suffix amd kan tänkas använda sig på de kommande processorerna? varför tycker ett antal medlemar att intel ska stämma amd? vad tjänar vi på det? eller är det bara en principfråga? skärpning säger jag bara!

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk

Vad var det för fel på Black Edition?

Permalänk

Goo grafisk beräkningskraft i den lilla saken! Hoppas att ni lägger ut lite mera information om processorn !

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5