Velar mellan MSI GT780 och MSI GT683

Permalänk
Medlem

Velar mellan MSI GT780 och MSI GT683

Hjälp mig välja!

Används till 99% i knäet och därav är jag fundersam över 17".
Ska användas till 99.9% spel. 0.1% surf.

Jag har en Acer med 13.3" skärm idag.

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltemus:

Hjälp mig välja!

Används till 99% i knäet och därav är jag fundersam över 17".
Ska användas till 99.9% spel. 0.1% surf.

Jag har en Acer med 13.3" skärm idag.

Tacksam för input!

Knepig situation..

Jag skulle valt GT780 eftersom bättre tangentbord och bakgrundbelyst och trevligare design.

Sen är GT683 en rätt stor 15,6"

Det skiljer 2 cm i bredd och 2cm i djup.. tjockleken är samma

GT780! Finns med I7 och bluray för 10191 på CDON med Swecs rabattkod

Edit: Länk och kod
http://cdon.se/hemelektronik/msi_gt780r_intel_i7-2630qm_8gb_1...

10191:- med swecs rabattkod.. (ange rabattkod "SWECNOV" i kassan) fraktfritt också

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Velade också, köpte 780 pga mer gedigen laptop vad jag kunde läsa mig till.. Kommer du verkligen spela med datorn i knät? jag trodde jag skulle sitta mer i soffan och nöta, men har inte blivit så mkt som jag trodde dock skönt att kunna göra de tom jag skulle vilja

Permalänk

Jag har en GX 660 som är identisk med GT 663 till utseendet och skulle aldrig välja en laptop igen som inte har bakgrunds belyst tangentbord, så fort det blir lite mörkt omkring en så är bakgrunds belyst tangentbord guld värt. Så jag säger välj GT 780.

Som MasteraCe säger så skiljer det bara 2 cm och det är inget som märks i knät.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Elgiganten har bägge två (överprisade som två köp dem inte där) men jag kikade på dem i a f så jag fick se hur de faktiskt såg ut. Jag trodde först att jag tittade på GT780 men det visade sig när jag såg på skylten jämte att det faktiskt var GT683. Bägge datorerna är stora och tjocka men GT683 är bara marginellt mindre. Det känns inte som att den blir mer portabel bara för att den är 15,6". Jag skulle slå till på GT780.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och spelar med en G74 (17,3") i knät på ikeas laptopkudde. Funkar utmärkt för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Det blev en GT780. Vad är fördelen med att byta till en ssd?

Permalänk

om du ska använda datan till o "endast" spela varför köper du inte en stationär? lägga ut 10k för o kunna spela, på en dator som knappt går o spela på endå värkar väldigt dumt enligt min mening

fördelen med att byta till SSD är att datorn laddar program o startar upp mycker fortare o loadar även singleplayer spel fortare, då multiplayer loading ofta beror på server hastighet o internet över din HDD/SSD

Permalänk
Medlem

jag vill inte ha en ful stor dator stående i huset, jag har en imac för att surfa på. Bärbara kan jag gömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

om du ska använda datan till o "endast" spela varför köper du inte en stationär? lägga ut 10k för o kunna spela, på en dator som knappt går o spela på endå värkar väldigt dumt enligt min mening

Hur kommer det sig att någon alltid skall göra ett inlägg likt det ovan i varenda tråd relaterad till gaming-laptops?
Sjukt irriterande..

Uppenbarligen är TS ute efter en bärbar dator med bra prestanda eftersom att han lagt tråden i "Bärbara datorer"-forumdelen.
Eller du kanske föredrar att ha en 10-kilos högpresterande metallburk på ryggen när du skall ut och resa?

SSD gör stor skillnad på tiden det tar att starta upp datorn samt program.
Min GT780 med en m4 64GB startar upp på ca 20 sekunder och är då klar för att användas.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Xay0r: Är det svårt att byta och vilka ssd passar? Jag har alltid kört mac då jag tycker windows är så segt, men detta kanske kan vara min lösning Köper en bärbar pc då jag tröttnat på att inga bra spel släpps till mac (förutom wow som jag nu spelat i X antal år:))

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Hur kommer det sig att någon alltid skall göra ett inlägg likt det ovan i varenda tråd relaterad till gaming-laptops?
Sjukt irriterande..

Uppenbarligen är TS ute efter en bärbar dator med bra prestanda eftersom att han lagt tråden i "Bärbara datorer"-forumdelen.
Eller du kanske föredrar att ha en 10-kilos högpresterande metallburk på ryggen när du skall ut och resa?

SSD gör stor skillnad på tiden det tar att starta upp datorn samt program.
Min GT780 med en m4 64GB startar upp på ca 20 sekunder och är då klar för att användas.

Onödigt att bli så offensiv.
Om han nu ska ut o resa så spelar man väl inte? De är ju inte så att du sätter dej o spelar BF3 eller liknande på bussen, inte heller på skidresan osv.

Ja det är uppenbart att han är ute efter en bärbar dator att spela på, vilket är den exakta anledningen till att jag frågade VARFÖR han vill ha en bärbar dator att spela på.

Varför alla gör liknande svar gällande gaming-laptops borde isåfall vara ganska uppenbart.. för laptops som faktiskt är menade för gaming kostar bortåt 16tusen kronor o levererar prestanda som en stationär för 6-7k

EDIT: ber dessutom om ursäkt till TS för att vi hamnade lite offtopic, är dock fortfarande nyfiken på varför

Permalänk
Medlem

Dark: Jag bor 4 kvällar per vecka på hotell. Ska jag dra med mig en stationär dator tycker du
Nejtack Därav bärbar gamer pc.

Reser man mkt och bor på hotell så är en bärbar dator räddningen, att titta på gamla repriser på tv5 är inte så kul i längden.

Permalänk
Skrivet av maltemus:

Dark: Jag bor 4 kvällar per vecka på hotell. Ska jag dra med mig en stationär dator tycker du
Nejtack Därav bärbar gamer pc.

Reser man mkt och bor på hotell så är en bärbar dator räddningen, att titta på gamla repriser på tv5 är inte så kul i längden.

Värst vad folk värka tycka att mitt inlägg var ett påhopp
Ber om ursäkt ifall jag formulerade på sådant sätt, var som sagt bara nyfiken då valet (teoretiskt sätt, bortsätt från din situation självklart) är ganska "dum"

Har du köpt datorn än??
Hurpass mycket pallar den??
Och vad spelar du??

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltemus:

Xay0r: Är det svårt att byta och vilka ssd passar? Jag har alltid kört mac då jag tycker windows är så segt, men detta kanske kan vara min lösning Köper en bärbar pc då jag tröttnat på att inga bra spel släpps till mac (förutom wow som jag nu spelat i X antal år:))

Särskilt svårt att byta är det inte. Utöver skruvarna som håller fast plastundersidan finns det även små plastflikar som man får vara lite försiktig med.

Alla 2.5" SSD passar. Tänk dock på att du behöver beställa en bracket till hårddisken för att kunna skruva fast den (googla på "MSI GT780 bracket" eller liknande). Kostar runt 50kr om jag inte minns fel.

SSDn gör en oerhörd skillnad när det kommer till hur lång tid det tar för program att starta.
T.ex om man använder en vanlig hårddisk brukar man ofta få vänta 30 sekunder extra för att alla bakgrundsprogram skall ha laddats klart. Med en SSD sker det direkt.
En SSD är väl mer av en lyx egentligen. Har man lust att lägga en 800-900kr extra på sin laptop så är det helt klart värt det.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte det var ngt påhopp jag bara förklarade varför.

Jepp beställt den på cdon, så det lär väl dröja

Ska lira SWTOR till att börja med, när jag tröttnar betar jag nog av alla andra online spel jag missat pga macen.

Permalänk
Skrivet av maltemus:

Jag tyckte inte det var ngt påhopp jag bara förklarade varför.

Jepp beställt den på cdon, så det lär väl dröja

Ska lira SWTOR till att börja med, när jag tröttnar betar jag nog av alla andra online spel jag missat pga macen.

Fair enough

Aaah alright. Hoppas du blir nöjd, bärbara har ju en tendens o kosta lite

Alright alright tror dock som sagt att SSD blir lite "overkill" om du bara satsar på online spel, precis som Xay0r sa så blir uppstart av datorn betydligt snabbare. Men vid onlinespel så (TROR) jag inte att de har lika stor betydelse pga delay osv osv, har man dock pengar o lägga så är nog SSD en ganska skön "uppgradering" till bärbar

oh, glöm dessutom inte o stänga av strömsparar funktionen som många av dom bärbara grafikkorten verkar ha, om du tycker datorn presterar extremt dåligt. Lätt missa sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Onödigt att bli så offensiv.
Om han nu ska ut o resa så spelar man väl inte? De är ju inte så att du sätter dej o spelar BF3 eller liknande på bussen, inte heller på skidresan osv.

Nu var det ett exempel på en anledning jag gav dig. Själv bor jag t.ex utomlands för tillfället och kände att det var bättre att investera i en laptop innan jag lämnade Sverige än att köpa en stationär där jag befinner mig nu.

BF3 funkar att lira på GT780'n. Förvänta dig dock inte att lira på några högra settings. Kör själv i 1680x1050 med nästan allt på low för att få så bra FPS som möjligt. Gav ca 9500 kr exkl moms för datorn + SSDn när jag beställde.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Värst vad folk värka tycka att mitt inlägg var ett påhopp
Ber om ursäkt ifall jag formulerade på sådant sätt, var som sagt bara nyfiken då valet (teoretiskt sätt, bortsätt från din situation självklart) är ganska "dum"

Har du köpt datorn än??
Hurpass mycket pallar den??
Och vad spelar du??

Haha det blir lätt så.. i varje tråd i detta forum där någon frågar om råd om en gaminglaptop så kommer alltid någon och påpekar hur dum man är och hur mycket mer prestanda i stationär

Jag flyttar hellre aldrig min dator i stort sett men jag avskyr att behöva ha en burk stående med en drös med kablar.. Hade en Mini-Atx innan men var ju ändå klumpig.. Nu kör jag laptop med Wlan och trådlös mus.. Endast powercable som behövs.. awesome

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Har du köpt datorn än?!??? Funderar på att köpa den :)Tänkte lira Saints row 3, bf3(Låga inställningar),Mw2,GtaIV, och lite annt. Skulle vara sjukt tacksam om du har testat något av dessa spel så jag vet om datorn är värd att köpa, eller om man borde satsa på En lite värre. Som sagt. jag behöver inte köra allt på max