Får inte Lucid Virtu att funka på Asus P8Z86-V.

Permalänk
Medlem

Får inte Lucid Virtu att funka på Asus P8Z86-V.

Försökt att få Lucid Virtu att funka på mitt moderkort men får bara detta meddelande:

Testat alla drivrutiner/program på skivan samt på asus hemsida.

Någon som kan hjälpa mig att få detta att fungera?

Datorn finns i sign.

Tack i förhand.

ps. jag har sökt runt på google men hittar ingen lösning.

Permalänk
Skrivet av t0kk:

Försökt att få Lucid Virtu att funka på mitt moderkort men får bara detta meddelande:
http://img852.imageshack.us/img852/2532/69146181.png

Testat alla drivrutiner/program på skivan samt på asus hemsida.

Någon som kan hjälpa mig att få detta att fungera?

Datorn finns i sign.

Tack i förhand.

ps. jag har sökt runt på google men hittar ingen lösning.

Hej, Jag har samma moderkort som du. Pillade lite med det här själv. Jag stötte på ett problem och fick kalla fötter och avbröt försöken, men jag var nog på rätt spår.

Gå in i bios och leta reda på en inställning som handlar om vilken gpu som ska användas. minns att valen var pci-e, iGPU och ett par till. Här har jag för mig att du ska välja iGPU, eller möjligvis något av de andra valen, men inte pci-e. Sen måste du sätta i monitorkabeln i moderkortets dvi-port, istället för i grafikkortets. Det var detta jag inte fattade direkt, och blev skraj när monitorn blev svart. När jag löste detta simpla problem var jag så glad att jag fått tillbaka bilden så jag avbröt försöket.

Med den integrerade grafikkretsen vald så bör du inne i windows göra precis samma sak som du gjorde när du fick felmeddelandet. Gissningsvis hittar den "devicet" nu, och kan aktivera grafikkortet tillsammans med den redan rullande integrerade GPUn.

Som sagt, jag gjorde inte detta hela vägen, men jag har en känsla av att det här är den ungefärliga lösningen. Iom att detta inte är mixtring med spänningar eller känsliga inställningar lär det inte gå att pajja nåt. Jag lär försöka igen inom några dagar, så bolla gärna tillbaka om du kommer vidare. Jag återkommer också om jag får igång det!
(Monitorkabeln ska sedan givetvis tillbaka till grafikkortet sen när allt är igång.)
mvh /Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Har ett liknande moderkort (P8Z68 V Pro) och du behöver aktivera, precis som Sprautbirger nämner det i bios (dessutom som också nämns, koppla in monitorkabeln i moderkortet annars går det inte). Du går in där och sedan väljer "advanced mode" och sedan får du helt enkelt leta runt där. Jag är ledsen men kommer inte ihåg vad inställningen hette (något med GPU dock, logiskt nog..). Dock står det ju hyfsat pedagogiskt förklarat för varje inställning man kan göra där. Med andra ord borde du rätt lätt förstå tillsist vad det är du måste aktivera ("enable"). Sedan är det bara att installera Lucid Virtu. Smidigt när man väl hittar rätt inställning och tro mig, jag hade nästan liknande huvudbry innan jag hittade rätt.

Lycka till! Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Jag har (haft?) samma problem och fått reda på att man ska sätta "Initiate Graphics Adapter" på "PCI/PCIe" och sedan aktivera "iGPU Multi-Monitor" innan man installerar Lucid Virtu. Dock är jag inte säker på att det nu verkligen fungerar, jag hittar nämligen ingen inställning av hur grafikkretsarna ska prioriteras inbördes, dvs. i-mode resp. d-mode. Min dvi-kabel satt för övrigt i grafikkortet hela tiden.

Nån som har fått det att snurra som det ska?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

Jag kör på det nu, kör skärmen via kontakten på moderkortet. Installera lucid virtu samt drivrutinerna till det integrerade grafikkortet, och givetvis även till det "externa" kortet. Jag har ställt in "Initiate Graphics Adapter" till iGPU i Bios.

Funkar bra, dock är jag lite fundersam då GPU-Z rapporterar att mitt HD6950 kör på 800mhz core och 338mhz på minnet som mest.. förhoppningsvis rapporterar det fel då spelen verkar flyta på iaf.

Permalänk
Medlem

Kollade att alla drivrutiner var uppdaterade och inställningarna riktiga. När jag sedan kopplade skärmen till moderkortet fick skärmen ingen signal. Varför är det så?

Nu har jag återigen kopplat skärmen direkt till grafikkortet. Kommer Lucid Virtu inte att funka nu? Hur kollar jag att allt fungerar som det ska?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem det lilla jag testade. Någon som kommit på hur man använder det?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE