Val av tv: Samsung PS51D535 vs. Panasonic TX-P50U30E

Permalänk

Val av tv: Samsung PS51D535 vs. Panasonic TX-P50U30E

Har trånat en längre tid efter Samsungen och läst all info jag kommit över här på detta forumet och även på minhembio.se
Tanken var att åka förbi media markt och titta på den så den verkligen var så vass som de flesta köpare skriver att den är, men även lyssna ifall jag uppfattade någon buzzning. Jag surfade in på komplett för att kontrollera lagerstatus och snubblade över denna Panasonicen som också har ett väldigt trevligt pris! Vad jag har läst så har Panasonic de bästa skärmarna på marknaden (iallafall den uppfattningen jag fått).

Samsungen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656199

Panasonicen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632141

Vad jag kan se så har panasonicen lite bättre in/utgångar (digitalt ljud, komponent m.fl.), båda skärmarna har dock bara 2 hdmi men jag kan leva med det.

Är det någon som har jämfört dessa skärmar i affär och kan ge några åsikter?
Eller någon som äger någon av dessa skärmar och kan ge feedback? Helst panasonicen som jag inte läst någonting om!

Mvh Robert

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp från mig tyvärr, jag sitter nämligen i exakt samma sist och skulle också uppskatta om någon hade en åsikt om dessa två

Permalänk
Medlem

Hmm inte lätt!
Rent allmänt så har jag lite mot samsung då dom har haft ganska stora problem med dåliga kondingar i nätedelarna på deras tv i 4-5 år nu.
Allt för att spara in nån enstaka kr per tv och sen skita i om den håller i 6mån heller 20år.
Så i och med det 1-0 panasonic.

Buzzing? har både samsung och panasonic (och lg) haft problem med i ett par år och det finns då två olika sorter av buzz.
1, det ljud som själva plasma explosionerna i panelen ger vilket skiljer sig lite åt mellan tillverkarna (pga olika tekninker) men detta hörs knappt och man måste komma under en halv meter för att höra det om ens då.
Sen är det inget jätte irriterande buzz.

2, buzz ifrån transformator,nätdelen detta kan vara av ett otroligt irriterande ljud och i en del fall väldigt högt så att du hör det 4-5 meter bort trots normal ljudnivå på tv´n.
Detta har alla tre panasonic,samsung,lg haft problem med men vad jag har läst mig till på hembio.se,avsforum,etc,etc så ligger samsung i täten på lg två panasonic trea (dvs ettan har mest problem).
MEN det är inte en stor skillnad den är märkbar men inte mer.
Så vi kan säga 1,5-0 till panasonic då det inte är en solklar seger.

Bilden?
Samma sak där mina erfarenheter runt om på nätet säger mig att panasonics bild är den bättre lg tvåa samsung trea.
2-0 panasonic
Svärtan?
så ligger samsung och panasonic i ungefär samma klass samsung har lite mörkare svärta men panasonic har lite bättre skugghantering och lg lite efter.
(skugghantering är tex väldigt mörka scener och hur tv'n visar dom)(tex en local dimming LED LCD tv är horribelt dåliga skugghantering eftersom dom allra mörkaste gråa nyanserna helt enkelt inte finns längre för då är ju LED'n avstängd bakom)
Så vi kan väl säga 3-1 till panasonic.

Pris? ja panasonic är ju lite billigare.
4-1

Och sen har vi inbränningar (permanenta inbränningar) av bilden.
Och där är lg,samsung en bit efter panasonic.
MEN det är inget stort problem så länge man inte sitter med samma bild 2 dagar i sträck så ska det inte vara något problem.
Tillfälliga inbränningar kan man dock få med alla (fast panasonic är bäst och lg klart sämst på detta) men dessa försvinner efter max nån timme.
5-1 till panasonic

Jag själv har en panasonic s20 vilket är modelen (s) över,bättre än u men ett år äldre (20) 30.
Jag är väldigt nöjd med den men nåt att se upp med kan vara att den speglar en hel del (vilket inte är ett problem för mig som har den i mörkt rum) vilket kan vara svårt om den står mitt i mot några fönster som solen lyser igenom på dagen.
Och jag är ganska säker på att u modellen är samma heller sämre på detta men om vilken av dom övre som är bäst har jag ingen aning om.
I omdömen på prisjakt så är det ju lite klagomål på båda att dom speglar sig så jag antar att det är ingen stor skillnad alls mellan dom.

Till sist kan jag tillägga att jag har inte tittat på någon dessa två tv överhuvudtaget så det jag säger här över är ju enbart baserat på hur JAG har uppfattat diverse forum,etc på nätet.
Visserligen så har ju jag alltid rätt i allt men det kan ju finnas två,tre byfånar som inte insett hur smart jag är ännu

Ett tips är att handla av inwarehouse istället för komplett då du kan använda dig av direktbetalning då (vilket komplett inte har längre).
inwarehouse och komplett är två olika företag MEN dessa "företag" ägs av samma moder företag och dom delar lager (och samma hutlösa fraktpriser) så i princip är det samma skit.
Och ja länken är till tvn som vann tävlingen

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack för ett väldigt utförligt svar!

Jag ska ner till media markt nu och kolla på samsungen (och lyssna) och sen förbi netonnet för att kolla om dom har pannan utställd men det vet man ju aldrig.
Hur är det med "drulle"försäkring när man handlar på inwarehouse/komplett? Finns det? Jag har inte sett något om det så jag var lite inne på (om det nu blir panasonicen) att köpa via netonnets lagershop då man kan teckna en sådan försäkring där. Det blir dock några hundringar dyrare men man behöver inte vara så jädra försiktig med den...

Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla fall köpa Panasonicen istället för Samsung har haft båda märkena men tycker den första är ett strå vassare

Permalänk
Medlem

Vet ej om komplett,etc har några sådana lurendrejerier som du eftersöker men hoppas att dom inte har det.
Dessa så kallade "försäkringar" är för det första otroligt dyra och för det andra otroligt svåra att få ut någon ersättning från (gäller ju i och för sig alla försäkringar) och för det tredje så täcker en hemförsäkring nästan samma saker och har du drulle med på hemförsäkring så är dom ju nästan identiska (kan vara att hem+drulle är bättre).

Så med andra ord har du en hemförsäkring kör på den (kanske lägga till drulle på den) om inte skaffa en för mindre $$$ än vad "ellade försäkringen" skulle varit på.
Plus att du då har ett skydd på hela hemmet och inte bara tv'n.

Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"
Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"
Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"
Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"
Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"
Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"

Jag glömde väl inte att säga Teckna ALDRIG en "ellade försäkringen"

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Min erfarenhet av dessa försäkringar har enbart varit bra!

Var och tittade på Samsung skärmen idag. Blev jäkligt imponerad! Den var mycket bättre än vad jag trodde. Hittade inte den panasonicen som jag nämnt men tittade på andra av deras skärmar. Blev väl inte så överdrivet imponerad, trodde skillnaden skulle vara större. Sen är väl inte jag någon expert på bild
Blev dock lite småsugen på att kika närmare på apparater med "smart-tv"... Fast då kommer man ju få betala någon tusenlapp mer och det gillas INTE av flickvännen.

Plus och minus för skärmarna som jag ser det nu är:
Samsung
+ priset, prestanda, utseende
- lite dåligt med utgångar

Panasonic
+ priset, prestanda, utgångar
- utseende

Och eftersom tjejen ska betala halva så lutar det nog åt snyggare tv än en component ingång

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar, mkt intressant!
Angående försäkring så håller jag med grizzly, en hemförsäkring med allrisktillägg är att föredra, då täcks ju också alla dina prylar i hemmet av en försäkring...

Permalänk
Medlem

Problemet att titta på tv i ellador är ju deras oerhört felaktiga belysning samt att alla tv är inställda på dynamic,store mode,etc vilket ger så otroligt felaktig bild när det är kombinerat så det är 99% omöjligt att ens gissa sig till hur bilden kommer vara i hemmet.
Den kvarvarande promillen då?
Ja det skulle då vara hur bilden skulle vara i ditt hem med ett par stora fönster och tv'n monterad mitt i mot dom och under den där halv timmen när solen lyser som mest rakt på tv'n kanske kan vara möjligt att komma fram till då det är ungefär samma ljusstyrka i butikerna

Jag antar att det var i olika butiker du tittade var det då identisk belysning i båda?
Om nej så kan du inte dra några slutsater alls hur bilden kan vara i ditt hem.
Samt vilka tv stod bredvid,över,under var satt tv'na du tittade på monterad dvs samma nivå,avstånd på båda?
Tex om den billigaste skit lcd'n stod bredvid samsungen och en av toppmodellerna bredvid panasonicen så kan jag verkligen förstå att samsungen upplevdes bättre för även om du försöker att inte titta,jämföra med dom bredvid så gör du det undermedvetet.
Heller om samsung var i ögon nivå men panasonic var på golvet heller en bit över ögon nivå så blir det samma sak där dvs en otroligt stor fördel till samsungen då.
Samma sak gäller att jämföra ljudet på dom var det olika stora,utformade lokaler,ljudnivån,monteringen,etc så är det väldigt stora skillnader.
Sen har vi tiden det tog mellan testerna efter några sekunder så börjar minnet att svika för att inte tala om minuter och timmar.

Så det ENDA man kan jämföra i en ellada på en tv är spec och designen och enligt mig (som inte behöver tänka på waf) så ligger design absolut sist om det ens finns med på nån lista.
Det är väl ändå bilden som är det viktiga heller?
Går man däremot till en bra butik som har ett normalt rum (inte 10miljoner watt i ljustyrka i taket) med alla tv någorlunda kalibrerade ja då kan man börja att jämföra bilden och till viss del förstå hur den kommer att vara i hemmet (dock inte till 100%) (behövs besök på fler butiker för att se dom man är intresserade av så faller det igen då ljus,etc inte är lika samt tiden mellan).

Just nu kanske det låter som att jag vill få dig att ändra dig till panasonic och ja till viss del kanske det är sant då jag är lite anti samsung
Men mestadels så försöker jag säga att tro inte för ett ögonblick att vad du såg i elladan har någon som helst bäring på hur bilden kommer vara i ditt hem.
Väl i hemmet kan panasonicen vara betydligt bättre bild på men det kan lika väl vara åt andra hållet med heller ingen skillnad alls.

Sen vad det gäller waf så kan du ju påpeka,fråga vad är viktigast bild heller utseende?
Och sen skita i svaret och köpa den med bäst bild

Vda jag gjorde innan jag kastade ut min gamla hitachi 100hz crt var att sitta i säkert 2-3mån och surfa runt och läste tester,kommentarer,etc.
Tyvärr räckte det inte då jag köpte en frb lg lcd som inte klarade 24hz och var grå istället för svart trots att dom flesta tyckte det var ok svärta,bild på den.
Först efter jag handlade så började det rasa in med folk som tyckte den var skit :).
Så efter det satt jag ett tag till och gled mer och mer över på plasma (men drömde om oled:) vilket kunde ha varit här nu om det inte vore för patent;( ) och ju mer jag läste desto säkrare vart jag att lcd är skit jämfört mot plasma.
Sen började jag att titta runt på ellador,bra butiker,vänner,familj,etc och först och främst jämförde plasma vs lcd (Och ja LED ÄR LCD).
Det absolut värsta jag upptäckte var att led lcd med local dimming var otroligt irriterande då skuggdetaljer försvann helt och hållet och tackade för att jag inte råkat köpa en sån för den hade säkert åkt ut efter ett tag då jag inte kan se på skiten överhuvudtaget.
Visserligen är det bättre idag men en kompis köpte samsungs topp model med detta skit för 3mån sen och ja jag ser det fortfarande och nu börjar även han klaga lite i början såg han inget men efter jag påpekat det några gånger så

Och sen för ca ett år sedan köpa min s20 och fy fan vilken skillnad.
Nu försöker jag hålla mig uppdaterad om alla tv som släpps och prenumerera på deras trådar,etc på en del forum som hembio,avs,greenbutton,etc,etc.
Men skulle jag handla nytt igen skulle det nog bli en maraton på nån vecka och surfa runt igen

Hmmm spårade visst ur lite
Men sammanfattning lita inte på dina ögon i en ellada utan ta en 3mån lång surf maraton innan köp och skit i waf

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!