FreeBSD med ZFS och lite allmänna småfrågor.

Permalänk
Medlem

FreeBSD med ZFS och lite allmänna småfrågor.

God afton.
Jag har sökt och även läst Schrimps tråd om NAS med FreeBSD/ZFS från början till start.

Hur som, mina frågor är:

Om man ska köra en raidz1 konfiguration på WD Green 2TB och Samsung EcoGreen F4 diskar, ska man köra med

gnop create -S 4096 /dev/adaX

eller behövs det inte längre? Behöver man göra detta på alla diskar innan man skapar vdeven eller räcker det med den första?

Har det kommit några nyheter om att lägga till diskar i en vdev? Det enda jag kunde hitta var ett tre år gammalt blogginlägg http://blogs.oracle.com/ahl/entry/expand_o_matic_raid_z

Hur är det med att köra FreeBSD helt från en USB sticka? Jag har inte jättemycket plats för diskar i mitt chassi och skulle verkligen vilja lägga all krut på lagring, detta är förstås om systemet inte slösas ner något så in i norden.

Hårdvara för servern är:
HP Proliant Microserver N40L
3(4)x Samsung EcoGreen F4 2TB
2x WD Green EARS 2TB
8gb ECC
Ett LyCOM PE-103 som är påväg och jag hoppas passar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Lägga till diskar i vdev, kan man göra först när "block pointer rewrite" funktionaliteten släpps. Då kan man även defragga ZFS.

Permalänk

Va, kommer det vara möjligt att ta bort och lägga till enskilda diskar i vdevs?! i vilken version då? det skulle vara riktigt kul isåfall! har du någon länk där man kan läsa mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Lägga till diskar i vdev, kan man göra först när "block pointer rewrite" funktionaliteten släpps. Då kan man även defragga ZFS.

Läste att du skrev det i tråden om Solarisforkarna med, tack så mycket. Jag löste det temporärt genom att skapa min vdev med 2x 1TB och 3x 2TB sen får jag byta ut 1TB diskarna en och en helt enkelt.

Kan även passa på att svara på min egna första fråga om att det räcker med att köra gnop på första enheten och sedan få en ashift på 12 för hela vdeven.

Experimenterade mig fram till ett svar på min sista fråga med, det är lite segare första gången man ska starta saker när jag kör från USB. Dock så när saker och ting är igång så går det jättesmidigt och inga problem alls. Ports går lite segt iof, men funderar på att flytta över det till ZFS poolen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Va, kommer det vara möjligt att ta bort och lägga till enskilda diskar i vdevs?! i vilken version då? det skulle vara riktigt kul isåfall! har du någon länk där man kan läsa mer om detta?

Blogginlägget som jag länkade till i min post hanterar väl ungefär hur de skulle kunna tillämpa det och sen som Saddam sa i en annan tråd, de utvecklarna är delaktiva i OpenIndiana/Illumos nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av narlith:

Hur är det med att köra FreeBSD helt från en USB sticka? Jag har inte jättemycket plats för diskar i mitt chassi och skulle verkligen vilja lägga all krut på lagring, detta är förstås om systemet inte slösas ner något så in i norden.

Jag kör enbart från USB-sticka. Det är lite segt när man ska installera program osv, och segt att boota ifrån. Men ska man ha burken mest som NAS och dessutom läser på lite så man kan mounta vissa saker till hårddiskarna är det inga problem alls. Det kan va smart att ta backup på USB-minnet för de håller inte lika länge som en hårddisk ifall det skrivs mycket till dem.

Lycka till med FreeBSD, själv tycker jag det är ett utmärkt OS. 9.0 släpps väldigt snart också, kan va värt att hålla ett öga på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag kör enbart från USB-sticka. Det är lite segt när man ska installera program osv, och segt att boota ifrån. Men ska man ha burken mest som NAS och dessutom läser på lite så man kan mounta vissa saker till hårddiskarna är det inga problem alls. Det kan va smart att ta backup på USB-minnet för de håller inte lika länge som en hårddisk ifall det skrivs mycket till dem.

Lycka till med FreeBSD, själv tycker jag det är ett utmärkt OS. 9.0 släpps väldigt snart också, kan va värt att hålla ett öga på.

Kör gmirror på stickan så backup är det lugnt med, känns ganska bra att veta att om systemdisken går åt pipan så kostar en ny 150:-
Har planer på att flytta ports och lite annat till ZFS poolen sen om jag märker att jag ska hålla på mycket med det, men som det ser ut nu så ska ett par fuktioner upp bara sen så ska jag förhoppningsvis inte behöva röra det något mer.

Eftersom jag skapade min raidz1 vdev med 2st 1TB diskar så måste jag byta ut dem nu när jag har fått loss datan på mina 2TB diskar, hört att det kan ta ett tag med. Fast än så länge så är jag extremt nöjd, FreeBSD är väldigt snällt med mig och Handboken/Forumen(SweC och FBSDs) gör att jag slipper läsa för många man sidor.

En ny fråga bara för att vara säker, när jag ska byta ut en disk kör jag då?

zpool offline storage da4 zpool replace storage da4 da4

Med en reboot emellan självklart. Disken jag byter är på ett kontrollerkort som inte accepterar siis drivrutinen så den körs i ataläge.

Edit: Japp det var det, dubbelkollade med manualen och ett par svar från google innan jag vågade testa och nu är resilver in progress, eftersom den disken jag bytte var på samma kanal som den jag tog bort så behövde jag bara skriva da4 en gång.
"scrub: resilver in progress for 0h0m, 0.06% done, 6h38m to go" yeay!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bra att sätta labels på sina diskar (med glabel) innan man skapar sin zpool och så skapar man poolen med dessa labels så slipper man fundera så mycket på hur diskarna är inkopplade. Jag har tejpat etiketter på diskarna med samma namn som jag har satt via glabel. Lärde mig det hårda vägen när jag bytte från ata till ahci drivrutin, hårddiskarna fick då andra sökvägar... Tack vare labels kan man flytta diskarna till ett annat kontrollerkort och ändå få sin pool att fungera direkt efter omstart.

Edit: I och för sig hittar den väl ändå diskarna efter en zpool import oavsett men det är ändå bra att veta vilken disk man ska byta ut om zpool status rapporterar problem.

Permalänk
Medlem

Planen var att från start köra med labels för att det är smidigt och att jag alltid kommer vet vad som är vad då. Problem vart att om jag skapade en pool med en gnopad enhet, för att lösa 4k formatet så tog han inte labeln. Så störde mig på att första disken i min vdev inte hade label. Kunde iof låtit de andra vara kvar, men det var inte symetriskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur