Köpråd till en 9åring. Max 6000kr

Permalänk

Köpråd till en 9åring. Max 6000kr

Hej

Nu är det så att min systerdotter har sparat ihop 6000kr för hon vill ha en bärbar dator och en datormus :D.

Hon är 9år och tanken är att den ska kunna spela diverse barnspel och surfa utan problem men också var lite framtidssäker.
Hon sitter mycket och spelar flashspel på olika sidor.

Ska även gå att kolla på filmer på datorn utan problem.

Mitt krav är att datorn ska handlas i butik i Helsingborg.

Har ni några förslag ?

Tack !

Permalänk
Medlem

Hur fan har en 9 åring lyckats spara ihop 6000? Barnarbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriBonD_BtB_:

Hej

Nu är det så att min systerdotter har sparat ihop 6000kr för hon vill ha en bärbar dator och en datormus :D.

Hon är 9år och tanken är att den ska kunna spela diverse barnspel och surfa utan problem men också var lite framtidssäker.
Hon sitter mycket och spelar flashspel på olika sidor.

Ska även gå att kolla på filmer på datorn utan problem.

Mitt krav är att datorn ska handlas i butik i Helsingborg.

Har ni några förslag ?

Tack !

Övertala dom att handla den på nätet istället så kan dom nog spara in minst en 1000kr om inte mer jämfört med att köpa i butik som den här tex som är nedsatt 23%, denna går säkert på över 7000kr i butiken.

http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5830tg-2434g75mibb_i5-243...

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

hittar du en bärbar med ett 540M för under 6000 kr så ska du vara nöjd. Måste säja att Jakelol's bidrag är mycket prisvärt för en bärbar.

btw: Finns det någon speciell anledning att ni vill köpa i butik? som sagt ovan kan ni spara mycket pengar på att handla från nätet. brukar även finnas bättre utbud.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Kör på Jakelol's, kolla sen om du kan använda dig av Sweclockers rabatt på 5% också

"VIP Erbjudande!

Just nu ger vi 15% rabatt på max 5 av följande produkter när du anger följande kod i kassan: SWECNOV

OBS! Erbjudandet gäller de 1000 första beställningarna, max 5 olika produkt per kund/order rabatteras. Rabattkoden kan endast användas en gång per medlem.

Erbjudandet gäller endast tom 2011-12-20"

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Övertala dom att handla den på nätet istället så kan dom nog spara in minst en 1000kr om inte mer jämfört med att köpa i butik som den här tex som är nedsatt 23%, denna går säkert på över 7000kr i butiken.

Notera att de 23% endast är mot CDONs tidigare pris vilket inte säger speciellt mycket då modellen endast säljs på CDON.

Jämnför man lite hittar man en liknande modell med exakt samma spec (åtminstånde såvitt jag kan se) fast 6GB RAM istället för 4GB som säljs på både Siba, Net on Net och Computer City (i butik) för 5990kr.

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7814159

Åtminstånde Siba vet jag finns i Helsingborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Notera att de 23% endast är mot CDONs tidigare pris vilket inte säger speciellt mycket då modellen endast säljs på CDON.

Jämnför man lite hittar man en liknande modell med exakt samma spec fast 6GB RAM istället för 4GB som säljs på både Siba och Computer City (i butik) för 5990kr.

Åtminstånde Siba vet jag finns i Helsingborg.

Fast betteritiden är ju enastående på Acer laptopen och en 4GB stick kostar väll typ 200kr så då har man lagt ut 5700kr och har 2GB mer ram än den du tänker på och har med säkerhet mycket längre batteritid

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Fast betteritiden är ju enastående på Acer laptopen och en 4GB stick kostar väll typ 200kr så då har man lagt ut 5700kr och har 2GB mer ram än den du tänker på och har med säkerhet mycket längre batteritid

Uppdaterat med länk. Den jag hittade var också Acer Aspire, samma serie.

Samma antal batteri paket (6x Li Ion), borde ge samma batteritid då komponenterna i övrigt är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Uppdaterat med länk. Den jag hittade var också Acer Aspire, samma serie.

Samma antal batteri paket (6x Li Ion), borde ge samma batteritid då komponenterna i övrigt är samma.

Du får fortfarande en dator som är 300kr billigare och 2GB mer ram om du gör som jag skrev innan

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Du får fortfarande en dator som är 300kr billigare och 2GB mer ram om du gör som jag skrev innan

2GB ram mindre menar du? Den i butik hade 6GB vs CDONs med 4GB.

Dessutom finns det ju många som gladeligen betalar 1000kr mer för att kunna vända sig till en fysisk butik vid klagomål (mig inräknat).

Dessutom avråder jag verkligen från att beställa av CDON. Senaste gången för mig krånglade de till min beställning av grafikkort (fanns i lager 1-3 dagar leveranstid enl. hemsidan). Leveransen tog 2månader, och när den väl kom var det bara halva ordern fast hela fakturan. Jag frågade om de kunde erbjuda någon kompensation för krånglet, visst inga problem enligt Edin här på hemsidan. Har skickat 2 pm sedan dess utan att få svar.

Visste du t.ex. att CDON inte har telefonsupport?

Enda sättet att kontakta dem är via formulär på hemsidan eller mail, och då får du vänta ca 2dagar på svar enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

2GB ram mindre menar du? Den i butik hade 6GB vs CDONs med 4GB.

Dessutom finns det ju många som gladeligen betalar 1000kr mer för att kunna vända sig till en fysisk butik vid klagomål (mig inräknat).

Dessutom avråder jag verkligen från att beställa av CDON. Senaste gången för mig krånglade de till min förra beställning av grafikkort (fanns i lager 1-3 dagar leveranstid enl. hemsidan). Leveransen tog 2månader, och när den väl kom var det bara halva ordern fast hela fakturan.

Om du läser mitt inlägg lite nogrannare så ser du vad jag har skrivit.

Ja då tror jag du bara har haft otur med CDON eftersom dom har bra rykte om sig,

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Om du läser mitt inlägg lite nogrannare så ser du vad jag har skrivit.

Ja då tror jag du bara har haft otur med CDON eftersom dom har bra rykte om sig,

CDON, bra rykte?

Du skämtar hoppas jag. De har totalt värdelöst rykte ingen jag känner köper av dem. De har inte blekaste aning om vad de säljer och jag har råkat ut för strul med dem mer än en gång tidigare...

Det finns en anledning att de kan vara billiga...

Permalänk
Medlem

känns som vi har hamnat lite på fel spår så styr tillbaka.. Om han vill handla i en fysisk butik är det bara att respektera. (Synd att du hade otur med CDON har personligen väldigt bra erfarenhet av dem) Har du hittat en modell du gillar på Siba länka gärna så vi kan kolla upp den. Om den är i princip likadan som den andra som länkades är den ett bra köp.

Och vad gäller andra frågan om en mus så tror jag en vanlig 100kr optisk/laser skulle duga hur bra som helst.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Tackar för svaren ni har gett!

Har kollat på lite bärbara på netonnet

1. 15,6-tum laptop med snabb processor! - 4 499:-
2. Snygg 15,6-tums laptop med 2:a gen Core i7-processor - 5 999:-
3. Prisvärd 17,3 tums laptop från Toshiba! - 3 999:-
4. Snabb 15,6-tum laptop med Blu-ray-spelare! - 4 999:-
5. Liten, snygg dator med Beats Audio-högtalare! - 4 799:-

Någon av dem som hade kunnat vara något ?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är okej

Ska handla en laptop till min mor i julklapp men jag vet ingenting om just bärbara datorer.
Prisklass runt: 4000kr
Användningsområden: surfa, titta film
HDMI port, bra batteritid och hållbara batteri är krav. Vet inte om det bara är jag som har dålig erfarenhet av HP men de jag har ägt och de mina vänner har ägt har varit ren skit...

Det behöver alltså inte vara något monster så jag håller mig gärna till den prisklassen men man vill ju ändå ha den bästa som finns för de pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaXx_92:

Lånar tråden lite om det är okej

Ska handla en laptop till min mor i julklapp men jag vet ingenting om just bärbara datorer.
Prisklass runt: 4000kr
Användningsområden: surfa, titta film
HDMI port, bra batteritid och hållbara batteri är krav. Vet inte om det bara är jag som har dålig erfarenhet av HP men de jag har ägt och de mina vänner har ägt har varit ren skit...

Det behöver alltså inte vara något monster så jag håller mig gärna till den prisklassen men man vill ju ändå ha den bästa som finns för de pengarna

Finns trådar om just det om du scrollar lite längre ner.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred