Permalänk
Medlem

Skumt problem med vattenkylningen

Jag har en vattenkylning som består av en Eheim 1046 med plexitank, Innovacool rev 3, och maxXxpert radiatorn....

Nu till problemet!

Slangen som går från blocket och tillbaks till tanken har efter nåra månaders användning blivit platt... Jag plockade ur hela systemet och tog bort slangen. Jag har själv dragit slutsatsen att slangen inte kan hantera värme så bra, eftersom det är bara igenom denna som det går uppvärmt vatten, men den skumma saken är att det är nå vitt tunt lager inuti just den slangen. Vad är det vita fär något?!?!? det ser nästan ut som kalk men hur kan det ha uppsått när jag bara har Destillerat vatten...?! Det här vita finns ingenannastans i systemt, varken i pumpen lr i de andra slangarna utan bara just i denna slang...

Hjälp!

MVH
Fredrik

Permalänk
Medlem

Skaffa silikonslang

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Det vita kan vara någon oxid som bildas om du inte har glykol eller WaterWetter i vattnet. Slangen ska klara värmen men du ska nog byta den ändå.

Permalänk
Medlem

köp med besinslang om du inte vill köpa siliconslang. Jag kör med bensinslang och den har hållit för den värme min prolle utvecklar.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle slänga i lite glykol.... har bara kört med Dest vatten hitills