Alla program jag startar crashar

Permalänk
Medlem

Alla program jag startar crashar

Hej!

Har fått ett problem med min dator. Startade den som vanligt igår, och då märkte jag att de program jag startade, bara crashade. Detta gäller för alla program som jag startar,förutom google chrome (??) och inte dem som automtiskt startar av windows. Så jag gjorde en systemåterställning och detta löste mina problem, trodde jag iallafall. Nu idag händer samma sak igen efter att jag startat min dator.
Någon med ett klokt tips på vad det kan bero på? virus etc. etc.

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Kör en virus scan, kolla så att drivrutiner är det senaste.
Nått program som du installerat som kanske sätter käppar i hjulet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kanske dag att formatera? Dra hem crystaldiskinfo/hd tune och kolla hur disken mår.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En systemåterställning från före problemen började...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Sötast

Skulle kunna vara dina minnen som är sönder, får du någon form av windows crash/bluescreens eller liknande också?

Permalänk
Medlem

drog hem crystaldiskinfo, Min primär HDD med OS:et på verkar felfri. Men det står varning på min lagrings hdd, vad menas med det ? Är det att diskens status som är dålig eller är det själva hårdvaran som börjar tackar för sig ? Jag får ingen BSOD efter att programmen krashar, endast en felrapport där det står " APPCRASCH"

nafs: jag gjorde en systemåterställning igårkväll, då vart allt bra. Men när jag startade datorn i dag var det samma problem, så en systemåterställning verkar inte lösa mina problem

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu också att windows program, såsom paint etc. etc funkar utmärkt. Det är alla andrahands installerade program som kraschar
EDIT: upptäckte även att "Shockwave flash" krashar så fort jag försöker spela en video på youtube eller vimeo

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Proffsmoddare

Kör memtest. Se om de är nå fel på minnena. Eller plocka ut så du provar med ett single bara och se om de funkar. Sen kan du ju prova en ominstallation, virus kan ligga kvar även om man gör en systemåterställning.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

provat göra en scandisk?
Hoppas de löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Kör memtest. Se om de är nå fel på minnena. Eller plocka ut så du provar med ett single bara och se om de funkar. Sen kan du ju prova en ominstallation, virus kan ligga kvar även om man gör en systemåterställning.

minnena är felfria, kollade detta innan jag gjorde systemåterställning.
Det vart en omformatering iallafall och nu är problem long gone

Visa signatur

Den dagen, den sorgen