BF3 fryser/går ner i skrivbordsläge. Höja volten på mitt GTX580?

Permalänk
Medlem

BF3 fryser/går ner i skrivbordsläge. Höja volten på mitt GTX580?

Hej kära medlemmar.
Har under en viss tid fått nedstängningar när jag spelar BF3 dvs. att spelet i princip fryser och går ner till skrivbordet. Jag läste någonstans (mer direkt https://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1347770&mpage=1&print=trueoch http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=218042 ) att problemet möjligtvis skulle kunna lösas genom att höja Voltage-nivån. Försökte trixa lite själv och se om jag kunde lösa det genom programmet de nämnde, Nvidia Inspector, men utan några som helst kunskaper om överklockning (för jag antar att det man gör) och utan någon riktig lösning än så länge så vänder jag mig hit istället i hopp om hjälp. Vad ska jag göra i programmet? Ska jag använda något annat program istället? (Läste om MSI Afterburner men jag vet ju som sagt inget om sånt här så..)

Är jag inne på rätt spår eller kan det vara något annat som krånglar? Kortet är uppdaterat till den senaste versionen förövrigt.
Det kanske är något helt annat i riggen, alla möjliga diagnoser som skulle kunna passa in här uppskattas naturligtvis.

Kanske bör nämna att jag inte har gjort några uppdateringar på annat än grafikkortet sen jag satte ihop datorn för några månader sen.

Asus P6P67 PRO
Intel I5 2500K
Gigabyte Geforce GTX 580
Corsair Vengeance 8Gb (2st 4Gb)
Intel 120Gb SSD (Spelet installerat här)
WD 2TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ooloong:

Hej kära medlemmar.
Har under en viss tid fått nedstängningar när jag spelar BF3 dvs. att spelet i princip fryser och går ner till skrivbordet. Jag läste någonstans (mer direkt https://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1347770&mpage=1&print=trueoch http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=218042 ) att problemet möjligtvis skulle kunna lösas genom att höja Voltage-nivån. Försökte trixa lite själv och se om jag kunde lösa det genom programmet de nämnde, Nvidia Inspector, men utan några som helst kunskaper om överklockning (för jag antar att det man gör) och utan någon riktig lösning än så länge så vänder jag mig hit istället i hopp om hjälp. Vad ska jag göra i programmet? Ska jag använda något annat program istället? (Läste om MSI Afterburner men jag vet ju som sagt inget om sånt här så..)

Är jag inne på rätt spår eller kan det vara något annat som krånglar? Kortet är uppdaterat till den senaste versionen förövrigt.
Det kanske är något helt annat i riggen, alla möjliga diagnoser som skulle kunna passa in här uppskattas naturligtvis.

Kanske bör nämna att jag inte har gjort några uppdateringar på annat än grafikkortet sen jag satte ihop datorn för några månader sen.

Asus P6P67 PRO
Intel I5 2500K
Gigabyte Geforce GTX 580
Corsair Vengeance 8Gb (2st 4Gb)
Intel 120Gb SSD (Spelet installerat här)
WD 2TB HDD

Uppdatera punkbuster och grafikkdrivrutinerna

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är spelrelaterat?
Får samma sak, samtidigt som flera vänner får exakt samma sak på samma server. Att BF3 kraschar behöver inte vara relaterat till din volt.

Hur länge kan du spela innan det kraschar? Händer det hela tiden eller ibland?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Hej kära medlemmar.
Har under en viss tid fått nedstängningar när jag spelar BF3 dvs. att spelet i princip fryser och går ner till skrivbordet. Jag läste någonstans (mer direkt https://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1347770&mpage=1&print=trueoch http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=218042 ) att problemet möjligtvis skulle kunna lösas genom att höja Voltage-nivån. Försökte trixa lite själv och se om jag kunde lösa det genom programmet de nämnde, Nvidia Inspector, men utan några som helst kunskaper om överklockning (för jag antar att det man gör) och utan någon riktig lösning än så länge så vänder jag mig hit istället i hopp om hjälp. Vad ska jag göra i programmet? Ska jag använda något annat program istället? (Läste om MSI Afterburner men jag vet ju som sagt inget om sånt här så..)

Är jag inne på rätt spår eller kan det vara något annat som krånglar? Kortet är uppdaterat till den senaste versionen förövrigt.
Det kanske är något helt annat i riggen, alla möjliga diagnoser som skulle kunna passa in här uppskattas naturligtvis.

Kanske bör nämna att jag inte har gjort några uppdateringar på annat än grafikkortet sen jag satte ihop datorn för några månader sen.

Asus P6P67 PRO
Intel I5 2500K
Gigabyte Geforce GTX 580
Corsair Vengeance 8Gb (2st 4Gb)
Intel 120Gb SSD (Spelet installerat här)
WD 2TB HDD

Har likadant kort som dig och hade samma problem.. Fick höja volten i MSI Afterburner och problemet försvann.
Så det kan mycket väl vara så för dig med. Antingen höja volten eller sänka ner minnet och gpu hastigheten till stock gtx 580..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anerhell:

Uppdatera punkbuster och grafikkdrivrutinerna

Båda är up-to-date

Skrivet av FlorrpaN:

Är du säker på att det inte är spelrelaterat?
Får samma sak, samtidigt som flera vänner får exakt samma sak på samma server. Att BF3 kraschar behöver inte vara relaterat till din volt.

Hur länge kan du spela innan det kraschar? Händer det hela tiden eller ibland?

Det hade givetvis varit skönt om det hade berott på något i spelet. Mina vänner har inte problemet så jag tänkte att det kanske hade med hårdvaran att göra. Min speltid kan variera, det är det som är det konstiga. Men det brukar vara att jag går in på en server och kan spela i kanske 1/2-1 min innan det fryser och går ner till skrivbordet. När jag sedan går in på samma server igen kan jag spela helt felfritt under en längre tid. Krasherna verkar komma helt oregelbundet :/
Jag har även haft lite teorier om att det kan vara spelet då spelet har flutit på skitbra tills precis innan den nya updaten av BF, men det var alltså precis innan updaten och inte efter.

Skrivet av palusa:

Har likadant kort som dig och hade samma problem.. Fick höja volten i MSI Afterburner och problemet försvann.
Så det kan mycket väl vara så för dig med. Antingen höja volten eller sänka ner minnet och gpu hastigheten till stock gtx 580..

Hur gör man sådant då? Jag har tittat lite i Afterburner och tror att jag ökade volten lite men vafan jag kan ju inget så jag har ingen aning
Inget bättre resultat av det jag provade när jag försökte i alla fall, men jag antar att jag gjort fel.

Permalänk
Medlem

Har samma kort och samma problem och har just kommit fram till att det är volten som är problemet... Läste att de, när de fabriksöverklockade korten inte höjde volten nog mycket helt enkelt, om det nu kan stämma...

Någon som har tips på hur mycket volt man ska ge kortet? Trial and error?

Permalänk

Jag får samma prob om jag klockar mitt asus 580, vride rjag till 850 core så fryser bilden efter 1 min o jag blir utslängd till skrivbordet, kanske måste vrida upp volten med?

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk
Medlem

Har höjt volten till 1,075, har inte fått CTD än i alla fall...

Höjde Core & Memory clock då jag lickas var igång också... ;p

Permalänk
Medlem

.. Faen, nu blev det CTD igen... Tweakar :/

Permalänk
Medlem

Höjde volten med 0,025 volt som de rekommenderade i en av de länkarna jag skrev i tidigare inlägg. Än så länge har jag inte fått någon krash, får hålla tummarna och se om det räckte

Edit* Fan det krashade visst ett tag efter jag skrev detta inlägget..

Idéer om vad problemet skulle kunna vara uppskattas!