Permalänk
Medlem

Earphone mod?

Vi säger att ett par earphones har urusel ljudkvalite, skulle man kunna kapa av dem och löda ditt ett annat par? Och få bättre ljud?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ändra dämpning, om det är en sluten model kan du prova göra ett par hål i kåpan. Att byta elementen i lurarna är både svårt och kankse till och med dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo saken är att jag köpt mig ett "TX-1 Throatset" till min xbox, kvalitén på micken är awesome, men earphonen är skräp och hör knappt folk, skulle det vara så svårt att klippa av earphonen och löda dit en ny, om det ger bättre ljudkvalite?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Jo saken är att jag köpt mig ett "TX-1 Throatset" till min xbox, kvalitén på micken är awesome, men earphonen är skräp och hör knappt folk, skulle det vara så svårt att klippa av earphonen och löda dit en ny, om det ger bättre ljudkvalite?

"I grunden" så är det väldigt simpelt, kapa, löda lite och smälla ihop det på ett fint sätt.

Frågan är bara hur de är utförda och om det skulle bli bra, går tex micken på samma kabel som hörlurarna?

Permalänk
Medlem

Mick och Headphone går genom samma sladd, ja, Då Kontrollen bara stödjer EN 2,5mm kontakt, där måde mick och headphone/ljud går igenom.

Bild:

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

BORDE inte vara något problem att bara kapa sladden ut till earphonen, och sen löda dit en annan snäcka. Kan inte tänka mig att den där ska vara speciell på något vis.

Men det görs på egen risk ;P

Permalänk
Medlem

Självklart det är egen risk, jag vill bara vara säker på att det blir bättre ljud innan jag inhandlar grejjer som jag inte har hemma, dvs krympslang och lite stuff...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat ett par earphone till min mobil, så funderar på att använda reserven till detta mod, så... Kommer allt fungera som det ska?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Vill få ett definitivt svar :<

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Bump, har endast fått "från grunden" svar och vill gärna se någon som kan verifiera att det blir bättre ljud.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Om du sätter dit en bättre högtalare som ger bättre ljudkvalité så är det väl rätt självklart att ljudkvalitén kommer att bli därefter?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Om du sätter dit en bättre högtalare som ger bättre ljudkvalité så är det väl rätt självklart att ljudkvalitén kommer att bli därefter?

True, men då kommer den andra vägen, vi säger vi har ett par bra högtalare, och sätter i ett bättre ljudkort = bättre ljud?

Då saken är att jag inte kan ändra ljudkort precis i en sådan... men jag är inte speciellt kunnig inom det området.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Är de skräp i hörluren eller w/e det nu är så bör det väl bli bättre ljud om du sätter dit en högtalare som du vet är bättre.
Ska väl gå att få okej ljud ur ett xbox, är nog inte där det falerar.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Är de skräp i hörluren eller w/e det nu är så bör det väl bli bättre ljud om du sätter dit en högtalare som du vet är bättre.
Ska väl gå att få okej ljud ur ett xbox, är nog inte där det falerar.

Det är en in-earhörlur, och den är ENDAST för att höra folk genom game/private/party-chat, så något OP ljudkvalité behövs inte, men är inte nöjd med nuvarande då det bara hörs som de mumlar 24/7, Då antar jag att det ska fungera att bara byta snäckan?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av QuinnoX:

Det är en in-earhörlur, och den är ENDAST för att höra folk genom game/private/party-chat, så något OP ljudkvalité behövs inte, men är inte nöjd med nuvarande då det bara hörs som de mumlar 24/7, Då antar jag att det ska fungera att bara byta snäckan?

Det där tycker jag mer låter som att de har dåliga mickar? Sådana lurar som enbart är till för att hära folk prata brukar ju ha lite telefonkaraktär. Alltså mycket från det mellersta och högre registret, just för att de rätta frekvenserna i tal ska komma fram.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det där tycker jag mer låter som att de har dåliga mickar? Sådana lurar som enbart är till för att hära folk prata brukar ju ha lite telefonkaraktär. Alltså mycket från det mellersta och högre registret, just för att de rätta frekvenserna i tal ska komma fram.

Hade standard Xbox-headset tidigare, stor skillnad, man hör dem klarare än nu, det är earphonen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av QuinnoX:

Hade standard Xbox-headset tidigare, stor skillnad, man hör dem klarare än nu, det är earphonen.

Okej, där har du nog också svaret på din tidigare fråga om det är förstärkaren i xboxen som är problemet. Har det fungerat bra med andra lurar förut så duger ju bevisligen denna och felet borde sitta i den lilla högtalaren inne i snäckan.

Jag är dock inte alls hemma på det här, men tycker det verkar sig ganska självklart att det är högtalaren på din beskrivning samt att en bättre då bör göra det hela bättre.

Om det inte är bättre att skaffa ett headset som är bra från början bara? Kanske inte blir så mycket dyrare i slutändan och mindre jobb?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat ett antal gånger så kan jag meddela att oftast är signalkabeln behandlad på så sätt att det är i princip omöjligt all löda den, det är oftast endast framme vid orginallödpunkten som det är metallisk kontakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Efter att ha testat ett antal gånger så kan jag meddela att oftast är signalkabeln behandlad på så sätt att det är i princip omöjligt all löda den, det är oftast endast framme vid orginallödpunkten som det är metallisk kontakt.

på vilket sätt behandlad?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Du kommer alldrig få bättre ljud än din källa (xbox)

Det borde vara två polig ledare i kabeln efter som det inte gäller stero här, det bästa vore kanske att klippa kabeln, sen löda dit en mini tele (vanlig hörlurs kontakt) fast i tappning Hona så du sedan kan stoppa in precis vilka hörlurar du önskar, du slipper också hålla på med krimpslang som kan bli så otroligt fult och tråkigt lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

på vilket sätt behandlad?

Jag vet inte om det är någon sorts eloxidering eller plastning eller liknande, jag har dock haft problem att få till lödningen på signalkabeln som kan se ut såhär: (den röda på bilden)

Försök gärna själv, men räkna då med att få köpa ett par nya hörlurar om det går fel

Visa signatur
Permalänk

Skala kabeln innan du löder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Contrista:

Skala kabeln innan du löder?

Precis vad jag tänkte..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Ser väl snarare ut som att kabeln är tvinnad ihop med någon plast/nylontråd.
Snäppet värre än vad det är på mina Koss Plug som jag har fått löda om ett par gånger.
Där har det funkat att tvinna isär så att man får fram lite ledare att löda i, det där ser ju dock värre ut.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Avstängd

Annars kan du ju bara köpa en adapter för 100:- som du sätter i kontrollen. Då kan du ha vilket headset med 2z3.5mm kontakter som helst. Jag körde med mina PC360 och en sån adapter ända till jag sålde xboxet. .)

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Annars kan du ju bara köpa en adapter för 100:- som du sätter i kontrollen. Då kan du ha vilket headset med 2z3.5mm kontakter som helst. Jag körde med mina PC360 och en sån adapter ända till jag sålde xboxet. .)

Nejtack. Headsettet är bra som det är, men fungerar det som jag vill få fram här så är det värt det.

Skrivet av Jöneborn:

Ser väl snarare ut som att kabeln är tvinnad ihop med någon plast/nylontråd.
Snäppet värre än vad det är på mina Koss Plug som jag har fått löda om ett par gånger.
Där har det funkat att tvinna isär så att man får fram lite ledare att löda i, det där ser ju dock värre ut.

Är det bara plast så är det ju bara fram med tändaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Mjoo tändare är väll inte dunder, lämnar rester och skit på kablarna så man får en dålig kontakt. det bästa är i 9 av 10 fall en kabelsax, finns billigt på clas olsson som håller helt ok kvalitet! 79 kr om jag inte minns fel

Permalänk
Skrivet av Ryden:

Jag vet inte om det är någon sorts eloxidering eller plastning eller liknande, jag har dock haft problem att få till lödningen på signalkabeln som kan se ut såhär: (den röda på bilden)
http://softsolder.files.wordpress.com/2011/09/img_0237-broken...

Försök gärna själv, men räkna då med att få köpa ett par nya hörlurar om det går fel

Kallas annars kineskabel, skit dryga att löda. Om man lyckas blir det ändå inge bra.