Permalänk
Medlem

Ny dator får Bluescreens - Hjälp

Tjenare!

Byggde ihop en dator i fredags som jag började använda mig utav igår , har fått två stycken bluescreens, vad kan vara felet?

Setup :

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1280673/2011-12-25

Permalänk

Vad står det att din BSOD beror på? I vilka sammanhang får du det?

Permalänk

Kolla så du har nyast firmware på sin SSD, Force3 och ForceGT hade jätteproblem från början innan det kom ut ett nytt firmware, vet inte hur inet har det men dom kanske hade kvar några gamla diskar i lager. När du gjort dettta så installera om windows och se om samma problem kvarstår. Skulle även köra Memtest för att se om den klarar det.

Återkom om problem kvarstår efter firmwareuppdaterin/ominstallation samt att din burk klara av memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Kolla så du har nyast firmware på sin SSD, Force3 och ForceGT hade jätteproblem från början innan det kom ut ett nytt firmware, vet inte hur inet har det men dom kanske hade kvar några gamla diskar i lager. När du gjort dettta så installera om windows och se om samma problem kvarstår. Skulle även köra Memtest för att se om den klarar det.

Återkom om problem kvarstår efter firmwareuppdaterin/ominstallation samt att din burk klara av memtest.

Jag kollade precis och jag har tydligen 1.3 som borde fungera , men att det finns en uppdatering till 1.3.3 ? Måste man om installera os för att det ska funka eller kan det räcka med att bara installera den nya firmware?

Permalänk

VizTon: Jag skulle installera om OS för att vara säker, problemet är nämligen att det kan ha blivit ett skrivfel till disken när vissa systemfiler lades in/konfigurerades vilket kan leda till att du kommer att få problem som egentligen är mjukvarurelaterade oavsett hur bra din hårdvara fungerar. Minns inte exakt vilka firmwares som skulle fixa vad, men testa det som steg 1, funkar det inte så får vi gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjameister:

Vad står det att din BSOD beror på? I vilka sammanhang får du det?

Files that help describe the problem:
C:\\WIndows\Minidump\122511-8361-01.dmp
C:\\Users\AppData\Local\WER-44335-0.sysdata.xml

Om det är den du nu menar ?

Jag har fått både , den idag och den igår när jag har gått ifrån datorn i kanske 10-20 min.

Permalänk

Om du vill se vad det beror på så får du installera windows SDK med windbg, köra in filerna där och tolka resultatet.