Permalänk
Medlem

Felsökning av kraschad dator

Hej, min dator har precis lagt av och jag skulle vara ytterst tacksam för all hälp jag kan få med att felsöka och avhjälpa problemet så billigt som möjligt.

Jag har precis installerat om datorn, har inte installerat mer än basprogram, antivirus etc.

Två dagar hade gått från ominstallationen när datorn stod på och spelade musik från VLC. Plötsligt började det lukta bränt, jag slängde mig fram till datorn och slog av den på knappen och försökte sen lukta varifrån den brända lukten kom.
Det var svårt att avgöra men jag misstänker att det var från grafikkortet eller nätaggregatet.

När jag efter ett par timmar vågade mig på att koppla in datorn igen svarar den inte alls, jag trycker på start knappen coh inget händer. Den är stendöd.

Jag har dragit slutsaten att det här måste bero på nätagget och inte grafikkortet, har jag rätt?

Mitt nätagg är ett Corsair Powersupply 750 W Black, ATX/EPS.

Den är inköpt från komplett.se för knappt två år sen, visst borde då garantin gälla? Gör den det och ska jag i så fall kontakta dem?

Eller är det här ett dåligt nätaggregat så att jag istället borde köpa ett nytt som håller framöver? Länka mig gärna till lämpligt - och billigt - nätagg i så fall!

Hemskt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

skulle tro att nätaggregatet har pajat. har du inte möjlighet att låna ett av en kompis och prova innan du köper nytt?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Tror med att det är nätagget, har haft nästan samma session Men som sagt testa o låna en polares

Hoppas de löser sig!

Permalänk
Medlem

Prova starta bara nätagget utanför datorn utan ngt. ikopplat.
Bygla en kabelbit eller gem mellan grön och valfri svart kabel i 24p kontakten och knäpp på on/off knappen.
Hoppar inte nätaggsfläkten igång bör det vara trasigt.

Vissa nätagg behöver en last för att starta så har du lite gamla diskar, fläktar osv. så koppla i dessa och prova som ovan.
Händer det iaf. ingenting så är agget dött.

Mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *