Allting går igång men får ingen bild...

Permalänk

Allting går igång men får ingen bild...

Som rubriken lyder så fick jag ett problem igår. Det jag gjorde innan det hände var att jag avinstallera mina drivrutiner för mitt msi gtx560 ti grafikkort för att sedan reboota för att installera in nya.. Men nu när jag startar datorn så får jag ingen bild... Allting går igång i datorn, fläktar på grafikkortet,processorn ja you name it. Min första tanke var att blåsa ut lite damm från datorn (ingen dammsugare använd) men det gav inga resultat de heller så nu återstår frågan är mitt grafikkort paj eller mitt moderkort? eller kan det vara ngt annat som är fel?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Får du inte ens upp BIOS på bilden?
Eller är det just när windows skall starta som det slocknar?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Får du inte ens upp BIOS på bilden?
Eller är det just när windows skall starta som det slocknar?

Jag får varken upp BIOS eller Windows, Jag ser bara att skärmen går igång alltså att knappen går från orange till blått, sen ser jag bara att de svarta på skärmen blir en gnutta ljusare som att den är påväg att gå igång men den fastnar på det svarta.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem en gång med en laptop. Då var det dock RAMen som hade hoppat ur. Men bara så lite att man inte såg det. Men när jag senare kontrollerade det lite närmre och tryckte i det igen så fungerade datorn som den skulle.

Permalänk
Medlem

Ah hade exakt samma problem, kolla på moderkortet om det lyser några lampor eller så som indikerar fel, nyare moderkort märkte jag igår startar allt men om något är fel stannar det precis innan den loadar. För min det var det att Windows 7 sabbade min ena hårddisk totalt och BIOS identifiera den som helt kör och vägrade där med starta och lampan på moderkortet för hårddiskarna lyste rött.
Drog ut hårddisken och sedan startar den utan problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Testade att Trycka dit ramen men de satt som dom skulle. Provade även att ta ut 2 st men det gav inge resultat de heller. Angående moderkortet ser jag inga lampor alls varken gröna eller röda som indikerar fel. Ska testa att dra ut hårdisken.

Permalänk
Entusiast

Testat att flytta skärmen till moderkortets videoutgång?

Permalänk
Medlem

Koppla bort alla onödiga enheter, se om du får bild. Om du inte får det, testa att ta ut grafikkortet och testa på moderkortets egna (ifall du har ett sådant). Eftersom du redan testat med färre minnesstickor så kan det elimineras, det kan dock vara så att just 1 har gått sönder så testa även med 1 i taget. Ifall du fortfarande inte får bild så är det värre, då tänker jag nätagg eller moderkort, men det skadar nog inte att testa en BIOSreset på det hela med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Pröva att resetta CMOS, antingen genom att dra ut bios-batteriet eller trycka på resetknappen på moderkortet (om du nu har en sådan).

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Testat att flytta skärmen till moderkortets videoutgång?

Jag är ganska dålig på datorer ingen aning om vad den sitter/vad det är

Permalänk

Oj nu blev det mycket på samma gång... och jag kan väl erkänna att jag är rätt kass på vad allt heter och vart allt sitter...

Det här är det moderkortet jag kör på nu http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637650

vet inte om det är till någon ytterliggare hjälp + att jag inte är förnärvarande vid min dator just nu så kan inte göra någonting.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oskarolsson:

Jag är ganska dålig på datorer ingen aning om vad den sitter/vad det är

Glöm vad jag sa ditt moderkort verkar inte ha någon videoutgång

Permalänk
Medlem

Hmm bara jag som får auto quote på snabbsvarsknappen? .. nåja.

Lättaste är faktiskt att du sätter dig ner med manualen till kortet, går igenom steg för steg allt som skall göras och kollar att det är gjort, ser till att allt sitter där det ska m.m. om du fortfarande inte hittar något alls och inte har några indikationslampor som lyser eller något som piper eller annat som kan tyda på fel så testa ett annat grafikkort om du har.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Har fått igång datorn nu igen, testade med att sätta i mitt gamla grafikkort och då fungerade det. Sen tog jag ut det och satte i mitt nya igen så funka det också. Har ingen aning om hur det bara ville funka men nu rullar det på igen!

Tack för svar och hjälp.