överklockat gtx 580 dött

Permalänk
Medlem

överklockat gtx 580 dött

Så efter igår när jag skulle byta skärm (stängde av datorn och drog ut sladden innan som alltid) så får jag ingen bild på mitt GTX 580 kort. Hade tidigare under dagen ökat volten till 1075mV från 1000mV. Klockfrekvens på den var 872 core / 1744 shader / 2104 minne (alltså allting var klockat +100mhz från original). Detta hade fungerat stabilt i 1 vecka och nu helt plötsligt är kortet bara dött. Vad jag undrar är ifall garantin fortfarande gäller, och eller om de överhuvudtaget kan se att det ens är klockat (har inte ändrat bios eller liknande, bara använt MSI Afterburner). Jag sa såklart inget om detta när jag ringde och sa att det var fel på mitt kort.

Någon som har någon aning om vad som kan ha gått snett med kortet annars? Temperaturen på kortet låg runt 75c när jag spelade, allting funkade perfekt tills jag startade om datorn.

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in skärmen till en annan dator? Lika så, har du testat grafikkortet i en annan dator?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Du skriver egentligen inte vad felet är.

Får du ingen bild alls eller vad är det som händer?

Permalänk
Medlem

Jag får ingen bild alls, precis. Skärmen är bara svart som om ingenting är inkopplat. Grafikkortet har jag nu provat i 3st olika datorer (med olika skärmar), ingen funkade. Fläkten på grafikkortet snurrar och det ser ut som om allting skulle fungera korrekt fast det inte gör det.

Permalänk
Avstängd

Tror nog det är biosen som är korrupt du får ladda ner ny bios och sätta in ett annat grafikkort och ha 580gtx kortet i med för att få bild och flasha om det..

Permalänk
Medlem

RMA. finns inget sätt att se om en processor eller grafikkort har varit klockat.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

RMA. finns inget sätt att se om en processor eller grafikkort har varit klockat.

Instämmer i sådana fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Kolla så att skärmen funkar innan du gör något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guteklockaren:

Kolla så att skärmen funkar innan du gör något annat.

Han har ju testat i tre andra datorer

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

RMA. finns inget sätt att se om en processor eller grafikkort har varit klockat.

Men om det har uppstått fysiska skador som är synliga så kan de lätt kopplas till överklockning, tyvärr :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Men om det har uppstått fysiska skador som är synliga så kan de lätt kopplas till överklockning, tyvärr :/

Det kan dom inte se om :P, Om nu gpu'n är bränd så syns det inte förens man tar bort kylaren

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Så efter igår när jag skulle byta skärm (stängde av datorn och drog ut sladden innan som alltid) så får jag ingen bild på mitt GTX 580 kort. Hade tidigare under dagen ökat volten till 1075mV från 1000mV. Klockfrekvens på den var 872 core / 1744 shader / 2104 minne (alltså allting var klockat +100mhz från original). Detta hade fungerat stabilt i 1 vecka och nu helt plötsligt är kortet bara dött. Vad jag undrar är ifall garantin fortfarande gäller, och eller om de överhuvudtaget kan se att det ens är klockat (har inte ändrat bios eller liknande, bara använt MSI Afterburner). Jag sa såklart inget om detta när jag ringde och sa att det var fel på mitt kort.

Någon som har någon aning om vad som kan ha gått snett med kortet annars? Temperaturen på kortet låg runt 75c när jag spelade, allting funkade perfekt tills jag startade om datorn.

Som några andra redan nämt så är det bara att skicka tillbaka kortet och få ett nytt på garanti.
Den överklock du nämner är helt ofarlig för kortet. Man kan köra dem i 1150mV vilket är maxvärdet i Afterburner. Ja, såvida man håller tempen inom rimlig nivå. Självfallet får det inte förekomma fysiska skador.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Det kan dom inte se om :P, Om nu gpu'n är bränd så syns det inte förens man tar bort kylaren

Skickar du in kortet på RMA så brukar väl ändå teknikerna plocka bort kylaren för att kolla på själva kretskortet? Eller har jag misstagit mig att de inte gör något som man ska göra? haha.

Permalänk
Medlem

Man brukar se små brännmärken runt chippet när man tagit bort kylaren om han klockat det för hårt så att det dött.