Asus P8z68-v PRO problem, snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Asus P8z68-v PRO problem, snälla hjälp!

Hejsan, har idag fått hem delar från komplett. en i5 2500k, kingston hyper x 8gb ram 1600mhz. och ett asus p8z68-v pro.
När allt väl var ihopsatt och datorn var rero för uppstart så visades det ingen bild på skärmen, och dram led memo ok lyser rött.
Har testat att köra skärmen i grafikkort och i moderkort, har testat ram var för sig, men kan fortfarande inte få det att fungera, fortfarande black screen.
Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Den gör konstant boot loop med

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem men med GEN3... konstant boot loop, ingen bild, ingen bios.. nada!! Dock blinkar bara DRAM LED (ej konstant röd) Det är andra moderkortet som detta händer med så det är inte moderkortet, misstänker att det är minnena då jag provade båda minnena enskild i olika slots och ena minnen ger konstant röd DRAM LED.. så blir o köpa nya minnen.

Permalänk
Medlem

Finns pipkoderna kvar?
eller nått annat som talar om vad som failar?
finns det så bör det ge en hint..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Finns pipkoderna kvar?
eller nått annat som talar om vad som failar?
finns det så bör det ge en hint..

Har tyvärr ingen speaker i nya chassit.. men en gång när jag kopplade min gamla chassit speaker i nya moderkortet så fick jag inga beeps.. bara CPU/DRam/Boot LED som blinkade och fäktarna igång o sen reboot... osv.. men inga beeps

Permalänk

är det ingen som läser manualen? testat trycka på mem ok knappen på moderkortet så den kan kolla om den kan göra igång med de minnena ni har köpt.. läs manualen råder jag er till

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

är det ingen som läser manualen? testat trycka på mem ok knappen på moderkortet så den kan kolla om den kan göra igång med de minnena ni har köpt.. läs manualen råder jag er till

Jag har dessa:

Asus P8Z68-V Pro/GEN3
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL8 2x4GB

Står i manualen att den är kompatibel med dessa minnen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som löst problemet? för jag satte ihop min burk idag med detta moderkortet men får samma problem som ni övriga, har även provat med att hålla inne switchen men får samma resultat som innan. har också minnen som ska vara kompatibla.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Längst ner på P8Z68 korten finns det en display som visar felkoderi bokstäver och siffror. Typ B9 tex. Bara kolla i manualen och läs av vilken felkod ni får.

Verkar inte finnas på alla korten utan bara kort med vissa beteckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Längst ner på P8Z68 korten finns det en display som visar felkoderi bokstäver och siffror. Typ B9 tex. Bara kolla i manualen och läs av vilken felkod ni får.

Vart finns den displayen?

Permalänk
Medlem

Skall ta ett kort på mitt eget. Jag har iof deluxe kortet, men kan omöjligt tro att den bara finns på den modellen!

Så ser det ut på mitt när datorn är fungerade och igång. När datorn inte startar pga felkod, så visas den med röda nuffror typ B9 etc.

Permalänk
Medlem

Displayen kallas Q-code och verkar tyvärr ej finnas på Pro modellen.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Skall ta ett kort på mitt eget. Jag har iof deluxe kortet, men kan omöjligt tro att den bara finns på den modellen!

http://imgdrop.se/UPL/1325562942owk.jpg

Så ser det ut på mitt när datorn är fungerade och igång. När datorn inte startar pga felkod, så visas den med röda nuffror typ B9 etc.

Såg nu att det är möjligt att det inte existerar på alla korten dock. Utan bara med vissa beteckningar i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Displayen kallas Q-code och verkar tyvärr ej finnas på Pro modellen.

Nej, det verkar inte bättre. Det är jävligt synd för den är väldigt hjälpsam.

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande märktes det snabbt att detta är ett väldigt vanligt problem, prova köra 1 ramsticka i varje plats. antar du redan prövat alla minnen i en slot, pröva istället alla slots med endast ett ram-minne i.

Om du väl lyckas få den att boota i någon slot så ska det hjälpa att flasha bios för att få liv i dom andra slotsen.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk

dude byggde klar min dator för 15 min sen och har samma problem! har ett asus p8p67 pro!! need help to bro!

Permalänk

värkar ju vara hur många som helst som har problemet men ingen har en lösning! skumt...

Permalänk
Medlem

Jag fick mina igår å den där &$%@? Cpu lampan lyser konstant rött. Känns ju som says bör ta tillbaka korten om de är där det delar. Det är ju vansinnigt många som har samma problem

Permalänk

Om någon hittar en lösning så snälla posta det då!

Permalänk
Medlem

Pröva flytta runt minnesstickorna (sagt innan) ta ut batteriet i 10-20min och prova även flytta runt på sata kontakterna som går in i moderkortet, ska tydligen vara något problem med Marvell controllern ibland.

Koppla bort allt onödigt under tiden. även hårddiskar och cd/dvd-läsare

Edit: Se verkligen till att ram-minnena sitter helt rätt, även fast dom klickat i fästena kan där finnas en bit glapp kvar.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Skrivet av nawidek:

Pröva flytta runt minnesstickorna (sagt innan) ta ut batteriet i 10-20min och prova även flytta runt på sata kontakterna som går in i moderkortet, ska tydligen vara något problem med Marvell controllern ibland.

Koppla bort allt onödigt under tiden. även hårddiskar och cd/dvd-läsare

Edit: Se verkligen till att ram-minnena sitter helt rätt, även fast dom klickat i fästena kan där finnas en bit glapp kvar.

batteriet, menar ni psu:n då`?

Permalänk

känns nästan som moderkortet ej får nog med ström 24 pin + 8 pin sitter i och ej glapp?

kan finnas flera 8 pin dock kan vissa vara menade för grafik kortet så se till att använa rätt från nätaggregatet,..

Permalänk
Medlem

Jag fick igång mitt nu. Jag vet inte om det var processorkylaren som inte satt helt rätt eller om det minnet som inte satt i ordentligt.
Men börja med ett minne och får ni igång den så gå sedan in i BIOS och ändra hastigheten till det ni har på minnena så kommer dom andra också funka med största sannolikhet. Jag är ledsen att jag inte har något konkret svar som gjorde det, men det jag pillade med idag var cpukylaren och minnena. När jag väl fick igång den så tog jag och kopplade in en ny sak för varje sak innan varje kallstart.

Hoppas det löser sig för er med!

Permalänk

Yes it´s alive! Det var Minnena som inte var ordentligt i satta! :/ Kul att det löste sig för dig också S4nd3r och lycka till Vildenx! Detta var något jag hittade när jag googlade. Det kanske funkar för några.

"Only reason I even said something about it was cuz I read a thread about this board on the vip.asus forums with people fixing the same / similar problem by reseting that. Heres the post -
Clear RTC RAM procedure

1. Turn OFF the computer and unplug the power cord.
2. Move the jumper cap from pins 1-2 (default) to pins 2-3. Keep the cap on pins 2-3 for about 5–10 seconds, then move the cap back to pins 1-2.
3. Plug the power cord and turn ON the computer.
4. Hold down the "Del" key during the boot process and enter BIOS setup to re-enter data."

Permalänk
Medlem

Det verkar väldigt vanligt att minnena inte sitter riktigt i slotten på dessa korten då det ibland krävs ganska mycket kraft att få dom rätt., med batteriet menade jag klockbatteriet på moderkortet.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk

Jo det är så att jag också har lite problem. Varje gång jag startar och det kommer upp dem där prickarna som blir till windows logan så hackar dem och sen får jag en bluescreen som man inte hinner se och sen reboot. skulle vara trevligt om man kunde få lite hjälp.
Jag har kollat minnen men det ser inte ut att vara dem, men varje lampa på moderkortet lyser ändå rött! HELP!!

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Efter snabbläsning av tråden:

1. Minnesslottarna på dessa kort har vad man kan kalla assymetriska fästen. Minnena ska alltså tryckas ner i en änden först (den utan fällbar hake) och sedan tryckas ner på hak-sidan tills det knäpper. Det krävs inte alls mycket kraft om man gör rätt.

1. Som alltid bör man montera både cpu/kylare och minnen med moderkortet utanför lådan, på ett fast underlag. Då ser man vad man gör och moderkortet flexar inte vilket kraftigt underlättare att får ner minnena och fästa kylaren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro