RADEON 9700 Vs GF4600 Doom3 Benchmark

Permalänk

RADEON 9700 Vs GF4600 Doom3 Benchmark

DOOM]|[ Benches:
I was debating whether or not to post benchmarks based on the D]|[ Alpha that was leaked this weekend. No doubt it would be fun but it could very well cast some results that in no way represent the final product we will see on store shelves. Robert Dhondrup did share this mail with us though and the results that they saw.

Yes, me and my friends had the pleasure of loading Doom3 at the LGlan in Sunnyvale, CA. last night, and we had the unusual opportunity to run it on both a GeForce ti4600 and a Radeon 9700 Pro (side by side no less with FPS draw on so we could watch the fps go up and down onscreen).

Both PCs used Athlon 2100XPs at 800x600. Since the alpha version of Doom3 had no working options menu, the only way to configure the game is by manually editing the .cfg files with Quake commands. WE SAW AN OPTION IN .CFG for the NV30 options to be turned on (coolness, eh?).

The Radeon 9700 Pro drew a consistent ~50-60+ fps while the ti4600 was really straining, going from 12-15 fps to an occasional `30fps. On some screens it went as low as 7 fps!

Without a doubt, the only way to play it flawlessly is with a Radeon - the card just rocked with the game. Without a doubt, this experience has made me want to go out an get a new Radeon 9700 Pro as soon as I pay my rent this month (first) - The quality of the graphics is totally unreal - it just blew us all away.

-----------------------------------------------------------------------------------

Är detta en fake eller? Hittade den på HardOcp, verkar ju som man kan glömma GF4 om man vill spela Doom3 om detta stämmer.

Och jag som tänkte köpa ett GF4 4400

Visa signatur

Sluta gnata på Microsoft och gör nått juste istället.

DFI Lanparty Ultra-D Venice 3000+ @2400Mhz 2*Twinmos PC3200 512Mb Audigy 2 Saphire Radeon X800XL UE 1st WD 250GB 16Mb Antec Lanboy 500W PSU

Permalänk
Medlem

Har bara ett ord för GF4 tillsammans med Doom3...._RYCKIGT_

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande i Alpha stadiet(altså inte riktigt optimerat än!)

Testerna kommer att bli bättre senare...än går det inte att jämföra....vänta tills Demot e ute!!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Det är fortfarande i Alpha stadiet(altså inte riktigt optimerat än!)

Testerna kommer att bli bättre senare...än går det inte att jämföra....vänta tills Demot e ute!!

Verkar iaf som om R300 kommer att dra nytta av sina 8 pipes i Doom3 som Carmack redan sagt, får se vad NV30 kan erbjuda för att konkurera med densamma, hoppas det blir med ett lågt pris så man slipper äta makaroner i en månad igen

Visa signatur

Sluta gnata på Microsoft och gör nått juste istället.

DFI Lanparty Ultra-D Venice 3000+ @2400Mhz 2*Twinmos PC3200 512Mb Audigy 2 Saphire Radeon X800XL UE 1st WD 250GB 16Mb Antec Lanboy 500W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Seriöst, tror ni att de gör ett spel som bara funkar på de absolut bästa datorerna?

Tror knappast du får ~10-15fps med ett Geforce 4.

Jamenar om det där stämmer kommer ~98% av alla datorer inte klara spelet, och jag tror nog spelmakarna är _lite_ smartare än så.

Visst kommer det krävas "grejjer", speciellt om man inte vill dra ner alltför mkt på grafikinställningarna..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Seriöst, tror ni att de gör ett spel som bara funkar på de absolut bästa datorerna?

Tror knappast du får ~10-15fps med ett Geforce 4.

Jamenar om det där stämmer kommer ~98% av alla datorer inte klara spelet, och jag tror nog spelmakarna är _lite_ smartare än så.

Visst kommer det krävas "grejjer", speciellt om man inte vill dra ner alltför mkt på grafikinställningarna..

Samtidigt så är ju det här en Alpha "före sin tid", spelet ska inte släppas på länge = snabbare standard. Och visst är det "ooptimerat" för tillfället, garanterat. MEN, det kommer att kräva en hel del.

Jag kör på en XP1600+@2200+ och ett överklockat Ti4200@~4600. Och jag hade mellan 1-15fps

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Ja, det där är en alpha så de där siffrorna säger mig inget.
Det de visar där är lite av teknologin och att spelet finns. Man ska se det som en demonstration av motorn, och inte spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Jag kör på en XP1600+@2200+ och ett överklockat Ti4200@~4600. Och jag hade mellan 1-15fps

Men på high settings då väl .. har sett bilder på medium som ska flyta mycket bättre, och det är snyggt som fan det me

Permalänk
Medlem

Som några sagt, det är Alpha, men jag tror nog att den procentuella skillnaden mellan ett ti4600 och ett 9700 skulle kunna vara något sånt där

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Geforce är sugigt skulle inte villja ha ett även om någon slängde ett efter mig, flöt hur fint som hellst på min dator.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Geforce är sugigt skulle inte villja ha ett även om någon slängde ett efter mig, flöt hur fint som hellst på min dator.

Alla kanske inte har råd att köpa Graffe för 3-4K

Samt dator för minst 10kkr...

Hade jag en burk så hade jag oxå haft R300 samt mycket värre grejor

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Då får också "alla" acceptera att doom3 kommer att hacka sönder och samman på en dator för 6000kr.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ja om man har värsta på allt

Seriöst, det är en väldigt liten andel som kommer köpa doom3 om det "hackar sönder" på s.k 6000krs datorer
Det kommer optimeras en bra del från alpha och dessutom så är inte High settings det enda alternativet

Carmack har ju själv sagt att deras mål är att det ska kunna köras på 1ghz med geforce3 på 1024x768 med medium details i ~30fps

Permalänk
Medlem

Alpha means shit. Hade typ 7-30 i fps med TI4600. Fick mitt 9700 Pro idag men har inte provat demon med det än

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem

Hehe, Alphan är ju speciellt skräddarsydd till Radeon9700Pro, så att benchmarka andra kort än de med R300 kretsar är ju dumt.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hest
Hehe, Alphan är ju speciellt skräddarsydd till Radeon9700Pro, så att benchmarka andra kort än de med R300 kretsar är ju dumt.

He, där har du faktiskt helt fel

Permalänk
Medlem

Jaha? Varför har jag så fel? Berätta gärna, mycket nyfiken varför jag har fel.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hest
Jaha? Varför har jag så fel? Berätta gärna, mycket nyfiken varför jag har fel.

Finns t.ex inga optimiseringsinställningar för R300 i config-filen, vilket det däremot gör för GeForce-korten...

Dessa optimiseringsinställningar är allt som finns än så länge:

r_useStandardGL
r_useParhelia
r_useNV20
r_useNV30
r_useGL2

Så här ser konsolloggen ut efter man har laddat spelet:

X--Gl_NV_register combiners not found X--Gl_NV_Vertex Array_Range not found X--Gl_NV_fence not found X--Gl_NV_Vertex_program1_1 not found Couldn't find proc address for: Gl Active Stencil Face NV ---using GL_ATI_seperate_stencil ---using GL_ATI_fragment_shader ---using GL_ext_vertex_shader ---using GL_ext_vertex_array_object X--GL_GL2_geometry_shader not found ---------R_NV20_init------------------ NOT AVAILABLE --------R_NV30_init------------------ NOT AVAILABLE -------R-200_init---------------- ---------------------------------- Gl_num_fragment_registers_ATI: 6 Gl_num_fragment_constants_ATI: 8 Gl_Num_passes_Ati: 2 Gl_Num_instructions_per_pass_ATI: 8 Gl_Num_Instructions total_ATI: 16 Gl_Num_loopback_components_ATI: 3 Gl_Num_input_interloper_components_Ati: 3 -----------par init-------------------- ---------------------------------------- ----------GL2_init------------------- NOT AVAILABLE Allocating ATI_vertex_array_object memory -----got 32 megs idVertexcache: allocated 33554432 megs of physical memory

Om du ser någonting med R300 så kan man börja undra... Notera minnesallokeringen i Doom ]|[, den är lite lustig...

Permalänk
Inaktiv

med min burk så kommer doom3 ändå hacka fett som alla andra spel gör....:(

Permalänk
Medlem

(ballerina minirulle)
SKUMT

Visa signatur
Permalänk

kan nog köra maxat med min 2400+ samt radeon 9700pro som jah ska köpa till jul.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen
(ballerina minirulle)
SKUMT

Skommt heter det

Permalänk
Medlem

hur sköven får ni tag på det? Någon som har en länk?

Visa signatur

Abit KT7-MAX2, Athlon XP 2200+, 512 DDR, Crucial Radeon 9700 Pro, Western digital 120 gb 8mb cache.

Permalänk
Medlem

Tänkte nämna att jag kört det i 640*480 i 30 fps i timedemo.

DETTA PÅ ETT GF2MX!

Testade både i Standard openGL och NV20-läge.

Jag menar att det definitivt finns saker att optimera. Alphan är ju bara till för att imponera med sin vackra grafik, vilket den gör just på ett 9700Pro.

Har ni testat E3-versionen av UT2003?
Den hackade ju sönder det mesta. Spelet går, som vi nu vet, fint även på ganska gamla grejer (GF2MX).

Vänta på releasen av Doom3 innan ni handlar kort!

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är det någon hos ATI som läckt DOOM3-alphan. Antingen med vilja eller oavsiktligt :).

Om det är avsiktligt så kan det ju vara ett billigt försök av ATI att få folk att köpa Radeon-kort inför releasen av DOOM3.

Om det är oavsiktligt så kan det ju vara så att det är en DOOM3-version avsedd för ATI, med optimeringar för ATI's kort och som saknar optimeringar för GeForce-serien.

Hur som helst så är det knappast bra för Nvidia. Men som alla vet så ska man inte dra allt för många slutsatser av en alpha-version...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

När Doom 3 demot visades på E3 så använde de Radeon 9700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Finns t.ex inga optimiseringsinställningar för R300 i config-filen, vilket det däremot gör för GeForce-korten...

Dessa optimiseringsinställningar är allt som finns än så länge:

r_useStandardGL
r_useParhelia
r_useNV20
r_useNV30
r_useGL2

Så här ser konsolloggen ut efter man har laddat spelet:

X--Gl_NV_register combiners not found X--Gl_NV_Vertex Array_Range not found X--Gl_NV_fence not found X--Gl_NV_Vertex_program1_1 not found Couldn't find proc address for: Gl Active Stencil Face NV ---using GL_ATI_seperate_stencil ---using GL_ATI_fragment_shader ---using GL_ext_vertex_shader ---using GL_ext_vertex_array_object X--GL_GL2_geometry_shader not found ---------R_NV20_init------------------ NOT AVAILABLE --------R_NV30_init------------------ NOT AVAILABLE -------R-200_init---------------- ---------------------------------- Gl_num_fragment_registers_ATI: 6 Gl_num_fragment_constants_ATI: 8 Gl_Num_passes_Ati: 2 Gl_Num_instructions_per_pass_ATI: 8 Gl_Num_Instructions total_ATI: 16 Gl_Num_loopback_components_ATI: 3 Gl_Num_input_interloper_components_Ati: 3 -----------par init-------------------- ---------------------------------------- ----------GL2_init------------------- NOT AVAILABLE Allocating ATI_vertex_array_object memory -----got 32 megs idVertexcache: allocated 33554432 megs of physical memory

Om du ser någonting med R300 så kan man börja undra... Notera minnesallokeringen i Doom ]|[, den är lite lustig...

Vore det inte lite underligt ifall ID inte optimerat just detta demot till R300 chippet? Så de kunde krama ur så många fps som möjligt? Med tanka på hur varmt ID har talat om R300 så tror jag faktiskt att demot är mer optimerat till Radeon än Geforce kort.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XyliX
När Doom 3 demot visades på E3 så använde de Radeon 9700.

nästan helt säker på att det var uppföljaren till 9700, det var först meningen att det skulle visas på nv30 men nvidia blev försenade så de lånade ett ex av ATI nya istället.
(är inte helt säker, läste det på internet och det kan juh vara lögn, flama mig inte om det är det)

Visa signatur

aeg

Permalänk
Medlem

Uppföljaren till 9700 ??
Ehh .. nej

9700 = r300 och det är precis den kretsen som användes, och som var menad att användas

Kan iaf inte komma ihåg nåt om nvidia

Permalänk
Medlem

då var det väl bara skitsnack då, fast killen som sa det verkade ganska seriös

Visa signatur

aeg