Permalänk
Inaktiv

Den i länken heter "advanced mini dock" och har DVI och SPDIF (på sidan). Jag har en sån, perfekt att ha på skrivbordet för att driva 2 skärmar och alla usb-tillbehör. 90 wattaren i din andra länk passar också. Dockan är utgående då senaste generationen har en annan dockningslösning så du kunna hitta dockan begagnad för en rimlig slant även här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Toppen, det låter som ett smidigt alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samax901:

I somras var jag i USA en sväng och satsade på en orginal-HD-adapter och en Corsair Force SSD-disk. SSD-disken sitter i den vanliga HD-platsen och i HD-adaptern sitter en Seagate Momentus 5400rpm.

SSD-disken bootar snabbt och applikationer startar snabbt men jag är kanske inte superimponerad (eller så har jag redan vant mig och skulle svimma om jag bytte tillbaka). Finns det några inställningar man bör optimera när man kör SSD-disk som systemdisk?

Det är dock två saker som irriterar:

1) Dels så har jag hittat datorn med svartskärm (pga SSD-disken) ett par gånger (en gång i månaden ungefär). Startar man om funkar den fint igen. Vet inte om det överhettning som triggar en shut down eller vad det handlar om. Det sker dock sällan så inget hemskt.

2) Det andra är mer irriterande. Helt plötsligt försvinner nämligen Seagate-disken i HD-adaptern. Det kan ske helt plötsligt när man håller på och grejar på disken (så inget strömsparläge som går snett). Lösningen är att poppa ut den och i igen och göra om vad man nu höll på med. Kan det vara någon kompabilitetsproblem med disken (ska jag satsa på orginaldisken i HD-adaptern istället)?

Jag har inte sett någon koppling mellan problemen (men det kan ju röra sig om två olika symptom på ett och samma problem). Några tips vad det kan handla om och eventuell lösningar?

Skrivet av anon122500:

1-2. Svårt att säga, installera tpfancontrol (TPFanControl by troubadix) så ser du tempen på olika komponenter. Kör kabinett på 2 servrar som jag har hemma och har aldrig drabbats av problemet (med orginalkabinett). Låter nästan som de skulle vara något fel på kabinettet, tror inte det är disk-relaterat då jag har säkert använt 20 olika (icke-orginal) diskar i mina kabinett (både sata/pata i t4x,t6x,w500).

En tips som du kan göra på egen risk är att lägga in moddat BIOS som enablar SATA2-prestanda på äldre holkar (t61,t61p,x61)

T61/X61 SATA II 1.5 Gb/s cap - willing to pay for a solution - Page 8

(se tabellen mitt på sidan med länkar till BIOS). Jag kör den själv i min t61 och t61p och det blir en rejäl prestanökning (från typ 120MB/s till 200MB/s uppmätt med HD-tune). Tänk dock på att detta inte är ett officellt Lenovo BIOS och du får ingen support av dom men jag har som sagt kört i ett par månader utan problem.

Tar upp den här gamla frågan om hårddiskstrul i min W500 igen.

1) löstes med ny firmware till SSD-disken.

2) försvann när jag bytte ut Seagate-disken mot Hitachi-disken som ursprungligen satt i datorn (det verkar som det handlade om kompabilitetsproblem) men Hitachi-disken är istället lite för liten. Tips på disk på runt 500 gig (inte så noga) som bör vara säkert kort att satsa på? Jag kommer bara ha media (bilder/film/musik) på disken i fråga så 5400 rpm borde väl funka (och vara lite tystare)?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör både Hitachi och WD (black och blue serien) i mina holkar och de har aldrig varit några kompabilitetsproblem. Behöver du inte maximal prestanda så kan du sikta in dig på 5400prm precis som du säger så blir de lite svalare. Här är två tips:

http://www.dustinhome.se/western-digital-scorpio-blue-500gb-s...
http://www.dustinhome.se/hitachi-travelstar-5k500b-500gb-25-5...

Permalänk
Medlem

Lämnade datorn obevakad och vår son lyckades peta loss och gnaga sönder en av tangenterna på vår W500. Några tips?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samax901:

Lämnade datorn obevakad och vår son lyckades peta loss och gnaga sönder en av tangenterna på vår W500. Några tips?

Gick de vita plastfästet sönder eller bara tangenten? Är de bara en tangent så går det att köpa vissa löst på ebay, tror inte plastfästen går att köpa men du kan köpa ett beggat tangentbord på tradera el ebay, inte så farligt dyrt. Eftersom W500 tangentborden är samma som på t61/t61p så finns det mycket att välja på. ATt byta är jätteenkelt och de gör du själv med hjälp av hårdvarumanualen.

Edit: om det inte var ÅÄÖ han käka på så verkar den här säljaren sälja lösa tangenter till ditt tangentbord:

http://www.ebay.com/itm/IBM-Lenovo-T61-T60-R61-R60-Z60-Z61-Ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Gick de vita plastfästet sönder eller bara tangenten? Är de bara en tangent så går det att köpa vissa löst på ebay, tror inte plastfästen går att köpa men du kan köpa ett beggat tangentbord på tradera el ebay, inte så farligt dyrt. Eftersom W500 tangentborden är samma som på t61/t61p så finns det mycket att välja på. ATt byta är jätteenkelt och de gör du själv med hjälp av hårdvarumanualen.

Edit: om det inte var ÅÄÖ han käka på så verkar den här säljaren sälja lösa tangenter till ditt tangentbord:

http://www.ebay.com/itm/IBM-Lenovo-T61-T60-R61-R60-Z60-Z61-Ke...

Det vita plastfästet ser helt ut så det är nog bara själva F7-tangenten som behöver bytas. Tack för tipset!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av samax901:

Det vita plastfästet ser helt ut så det är nog bara själva F7-tangenten som behöver bytas. Tack för tipset!

Jag har köpt reservdelstangentbord på Misco. Mycket tilltalande priser med sweclockersrabatten. Senast gav jag runt 350kr för ett original till Fujitsu-Siemens.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

WLAN-uppgradering till min W500

Dags för en ny fråga!

Idag har jag ett Intel 5100 WLAN-kort i min W500. Det kortet klarar 150/300 Mbps i upplänk/nedlänk (i teorin, i verkligheten ligger det på runt hälften för respektive länk).

Så som jag använder min W500 skulle det vara trevligt med lite bättre upplänksprestanda så därför funderar jag på att köpa ett Intel 5300 WLAN-kort istället för det nuvarande. Det kortet ska (teoretiskt) klara 450 Mbps i upplänk och nedlänk.

Tror ni det fungerar att byta till nedan 5300-kort i min W500:
http://www.ebay.com/itm/IBM-Lenovo-Thinkpad-Intel-Ultimate-N-...

Medför det något problem att 5300-kortet stödjer 3x3 MIMO medan mitt nuvarande 5100-kort bara stödjer 1x2 MIMO (jag tänker främst på huruvida interna antenn-anslutningar i W500 fungerar även för 5300-kortet)?
Stämmer det att det är ett mini PCI-E man ska ha i W500 (dvs inte half mini PCI-E)?
Sist men inte minst, är det bättre att satsa på något annat WLAN-kort än Intel 5300?

Permalänk
Inaktiv

Mycket troligt har du idag enbart 2 antenner för wifi i skärmen och för att utnyttja prestandan i 5300 kortet behöver du 3. De kommer att funka att köra 5300 kortet men 2 antenner men du får ingen bättre prestanda då. Sen måste du ha en router som stödjer 5Ghz bandet också. Jag har båda 5300 och 5100 kort i mina paddor mot en Dlink 855 och ser ingen större ökning i prestanda. Däremot får jag aningen bättre täckning med 5300 kortet (troligen beroende på fler antenner).

Ja det är mini PCI du har i W500, senare modeller har half. De finns inget bättre kort än 5300 till W500 då BIOS har en whitelist och 5300 är top of the line.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Mycket troligt har du idag enbart 2 antenner för wifi i skärmen och för att utnyttja prestandan i 5300 kortet behöver du 3. De kommer att funka att köra 5300 kortet men 2 antenner men du får ingen bättre prestanda då. Sen måste du ha en router som stödjer 5Ghz bandet också. Jag har båda 5300 och 5100 kort i mina paddor mot en Dlink 855 och ser ingen större ökning i prestanda. Däremot får jag aningen bättre täckning med 5300 kortet (troligen beroende på fler antenner).

Ja det är mini PCI du har i W500, senare modeller har half. De finns inget bättre kort än 5300 till W500 då BIOS har en whitelist och 5300 är top of the line.

Kikade i Hardware Maintenance Manualen och jag såg att man tydligt kan se hur många antennerkontakter som kommer från skärmen (en grå, en svart och eventuellt en vit om man har tre). Jag får öppna och kika! Har inte W500-laptopen framför mig; ställer man in vilket WLAN-kort man har i BIOS (eller vad betyder det att 5300 är whitelist:at)?

Routern fixar både 3x3 MIMO och 2.4+5GHz (simultant) så supporten i routern finns (prestandan vet man dock inte förrän man testat...).

Tack för inputen att du testat med både 5300 och 5100 och ser liten/ingen skillnad. En ytterligare anledning att jag vill byta är att jag funderar på att sätta 5100-kortet i en T60 som idag bara klarar 56Mbps (802.11g). Är det samma problem med antenner där tro?

Permalänk
Inaktiv

Du behöver inte ställa in nåt i BIOS, den fixar det automatiskt. Det som är viktigt är att wifi-kortet är Lenovo-brandat, ett "vanligt" intel 5300 kort fungerar inte (datorn ger bara felmeddelande och vägrar boota upp).

5100 kortet kommer inte att funka i din t61:a då de kortet inte är whilitelistat i t61 BIOS:et. Du får i så fall köpa föregångaren Intel 4950AGN. De går att hacka BIOS för att komma förbi detta, (googla på no1802) men då kan du inte uppgradera till nya BIOS eller få support/garanti från Lenovo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Du behöver inte ställa in nåt i BIOS, den fixar det automatiskt. Det som är viktigt är att wifi-kortet är Lenovo-brandat, ett "vanligt" intel 5300 kort fungerar inte (datorn ger bara felmeddelande och vägrar boota upp).

5100 kortet kommer inte att funka i din t61:a då de kortet inte är whilitelistat i t61 BIOS:et. Du får i så fall köpa föregångaren Intel 4950AGN. De går att hacka BIOS för att komma förbi detta, (googla på no1802) men då kan du inte uppgradera till nya BIOS eller få support/garanti från Lenovo.

Jag slog till på ett 5300-kort som jag nu fått hem och stoppat in i W500an. I upplänk blev det en avsevärd förbättring men i nedlänk verkar det ha blivit en avsevärd försämring...

Förändring från gamla 5100-kortet till nya 5300-kortet (i övrigt samma förutsättningar):
Upplänk: från 75Mbps till 150Mbps (teoretiskt gick jag från 150Mbps till 450Mbps), det här är jag riktigt nöjd med!!
Nedlänk: från 150Mbps till 75Mbps (teoretiskt gick jag från 300Mbps till 450Mbps)

Hade jag kopplat antennkablarna fel borde inte upplänken fungerat så bra som den gör så jag funderar på vad det kan bero på. Några ideér?

Vart/hur ser man vilken hårdvara som är whitelistad för en viss padda?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samax901:

Jag slog till på ett 5300-kort som jag nu fått hem och stoppat in i W500an. I upplänk blev det en avsevärd förbättring men i nedlänk verkar det ha blivit en avsevärd försämring...

Förändring från gamla 5100-kortet till nya 5300-kortet (i övrigt samma förutsättningar):
Upplänk: från 75Mbps till 150Mbps (teoretiskt gick jag från 150Mbps till 450Mbps), det här är jag riktigt nöjd med!!
Nedlänk: från 150Mbps till 75Mbps (teoretiskt gick jag från 300Mbps till 450Mbps)

Hade jag kopplat antennkablarna fel borde inte upplänken fungerat så bra som den gör så jag funderar på vad det kan bero på. Några ideér?

Vart/hur ser man vilken hårdvara som är whitelistad för en viss padda?

Dubbelkolla att rätt antenn är ansluten till rätt anslutning på kortet till att börja med, du hittar instruktioner i HMM:en. Sen kan de bero på routern också samt vilken band (2.4 el 5Ghz) som du ansluter till. Jag tycker du ska kolla "äkta" prestanda istället för den teoretiska anslutningskapaciteten också, tex genom bredbandskollen.se. De finns vad jag vet ingen bra överblick över vilka kort som är godkända i vilken dator men generellt sett är enbart de som är aktuella i samma chipset-generation godkända tex, 4965AGN i t61, 5300 i W500 och 6300 i W520 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Dubbelkolla att rätt antenn är ansluten till rätt anslutning på kortet till att börja med, du hittar instruktioner i HMM:en. Sen kan de bero på routern också samt vilken band (2.4 el 5Ghz) som du ansluter till. Jag tycker du ska kolla "äkta" prestanda istället för den teoretiska anslutningskapaciteten också, tex genom bredbandskollen.se. De finns vad jag vet ingen bra överblick över vilka kort som är godkända i vilken dator men generellt sett är enbart de som är aktuella i samma chipset-generation godkända tex, 4965AGN i t61, 5300 i W500 och 6300 i W520 osv.

Det var "äkta" prestanda som jag testat (kopierade helt enkelt en stor fil till/från W500 över 5GHz-bandet från/till stationär burk ansluten med gigabit ethernet till samma router). De teoretiska siffrorna var bara för referens.

Testade dock igen och nu låg det på 175Mbps i nedlänk och 220Mbps i upplänk, dvs en viss förbättring i nedlänk och en rejäl förbättring i upplänk!

Kanske hade något program i bakgrunden som stal nedlänksbandbredd när jag testade förra gången (eller så var det bara allmänt slarv :-). Hur som helst tack för hjälpen med val av 5300-kortet!

Hur ser man vilken hårdvara som är white-listad för olika paddor?

Permalänk
Inaktiv

Du kan kolla att de i enhetshanteraren på Intel 5300 kortet står "auto" istället för "20mhz only" under advanced-fliken på både "802.11 channel widh for band 2.4" och "802.11 channel widh for band 5.2" (och att de står så i routern också).

Datorn whitelist innehåller bara den chipset-generationens kort (oftast 2-3 stycken). Kommer det en ny generation chipset/cpu så uppdatetrar inte Lenovo gamla BIOS med de nya korten utan man är fast med den generationen om man inte moddar BIOS.

Permalänk
Medlem

1) Idag kör jag en Corsair Force F60 SSD som systemdisk och en vanlig HDD mediadisk (istället för DVD-enheten) i min W500.
2) Jag ska sätta in en SSD i en annan dator.

Är det någon poäng att flytta Corsair SSDn till den andra datorn och köpa en ny SSD till W500?
Vilken SSD borde jag satsa på till W500 i så fall?

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått tag på en t61p och tänkte pimpa den lite och har några frågor:

1) Är det någon som har provat den inofficiella biosen från 'Middleton' , erfarenheter bra, dåliga ?
2) Läste att visa kör den med 8 GB Ram, något speciellt man ska tänka förutom att det ska vara SO DIMM 200-pin 667 MHz ?
3) Som jag förstår så gör 'Middletons' bios att man kan köra hårddisken på SATA2 istället för SATA1, men inte på UltraBay ?
4) De flesta SSD'er är ju på SATA3 men priset verkar vara detsamma som för SATA2, kan man köra SATA3 SSD'er ?
5) Vilken disk passar bäst till UltraBay sloten, verkar vara onödigt att köra SDD i den ?

Som nybliven ägare till en klassiker så tas gärna tips emot om bra SSD-diskar som passar och var man kan köper en Ultrabay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzu:

Har äntligen fått tag på en t61p och tänkte pimpa den lite och har några frågor:

1) Är det någon som har provat den inofficiella biosen från 'Middleton' , erfarenheter bra, dåliga ?

Av vad jag läst på andra forum så ska det fungera mycket bra, kommer själv uppgradera nu till helgen.

Skrivet av Nixzu:

2) Läste att visa kör den med 8 GB Ram, något speciellt man ska tänka förutom att det ska vara SO DIMM 200-pin 667 MHz ?

Nej det ska gå bra, så länge du har 64-bits OS givetvis. Tänk dock på att 4gb SO-DIMM DDR2 minnen tyvärr kostar ganska mycket.

Skrivet av Nixzu:

3) Som jag förstår så gör 'Middletons' bios att man kan köra hårddisken på SATA2 istället för SATA1, men inte på UltraBay ?

Nej, om jag förstått det rätt så kör det på ett PATA-gränssnitt vilket gör att överföringshastigheten ligger runt 100mb/s (rätta mig ifall jag har fel).

Skrivet av Nixzu:

4) De flesta SSD'er är ju på SATA3 men priset verkar vara detsamma som för SATA2, kan man köra SATA3 SSD'er ?

Ja det går aldelles utmärkt! Kör själv så med en A-DATA 510-series 120G, dock utan middleton bios:et.

Skrivet av Nixzu:

5) Vilken disk passar bäst till UltraBay sloten, verkar vara onödigt att köra SDD i den ?

Skulle själv satsa på en vanlig 5400-varvare.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD