Köpa bordsmikrofon eller Headset?

Permalänk
Medlem

Köpa bordsmikrofon eller Headset?

Så efter att folk klagar på att min class ohslon mik är kass på vent, tänkte jag nu köpa antingen ett headset eller ifall det finns, en bra bordsmikrofon.

Jag har redan ett par bra hörlurar, ett par sennheiser ( kommer inte ihåg vilket) så ifall det finns BRA bordsmikrofoner som är lika bra som mikrofonen i ett par sennheiser pc360 så köper jag ju hellre det!

Permalänk

Köp ett headset utan tvekan

Permalänk
Medlem

Zalman har en mic som går på drygt 50kronor som funkar helt perfekt, kompisarna har inte klagat om något oljud, inge brus, bra och lång sladd, mikrofonen sätter du på hörlurars sladden iform av ett "clip" sak! Rekommenderar den verkligen!
( finns att köpa på Bla webhallen, Inet, sök bara på Zalman så kommer den fram ska du se!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör själv med logitechs variant (ej USB-modellen), och polarna verkar nöjda. Har dock ingen aning om hur bra eller dåligt mikrofonen i Sennheiserlurarna fungerar, så kan inte riktigt uttala mig om det.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

Använder som TheFork också Logitechs bordsmik med 3.5mm uttag. Fungerar klockrent och ingen har klagat, har en kompis som använder den med, dock fick han ett måndagsexemplar som brusar lite. Inte så farligt dock.

Jag tycker helt klart ett par vanliga hörlurar + bordsmik är det bästa valet. Men det är väl delade åsikter där...

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Hedersmedlem

Har du slagit på noise suppression och dc offset cancellation i microphone properties?
För jag kör med en sketen 20-kronors clip-mikrofon från ebay och det är ingen som klagar på den efter att det är påslaget.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

HHHHHeadset

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Jag köpte siberia v2 när jag har ett par riktigt feta dj hörlurar, nu ångrar jag det skräpiga ljudet i siberia och bara suktar efter att få använda dj hörlurarna till datorn (går dock inte när man sitter på skype/vent).
Funderar starkt på att tjacka bordsmic

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort

Permalänk
Avstängd

Ljudet i headset är oftast kasst. Köp dig ett par gedigna stereohörlurar och en separat mic.
Själv kör jag med den inbyggda mikrofonen i min webcam (logitech 9000). Detta tycker jag är väldigt bekvämt då jag slipper böja bort micken när jag äter eller dricker något samt att mina vänner slipper höra ett ständigt flås om micken är för nära mun / näsa. En annan fördel är att jag kan lägga bort hörlurar, gå till andra sidan av mitt rum och fortfarande höras bra - utan brus!

Permalänk
Skrivet av wtorsler:

Jag köpte siberia v2 när jag har ett par riktigt feta dj hörlurar, nu ångrar jag det skräpiga ljudet i siberia och bara suktar efter att få använda dj hörlurarna till datorn (går dock inte när man sitter på skype/vent).
Funderar starkt på att tjacka bordsmic

Bordsmick, eller fluga att sätta fast på hörlursladden. Så gör jag.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av allekto:

Ljudet i headset är oftast kasst.

Headset-tillverkare har en tendens att lägga allt krut på lurarna och nästan ingenting på mikrofonen. Det finns några märkbara undantag (Sennheiser) men "rebrands" låter verkligen bedrövligt med tanke på de pengar man ofta får lägga. Detta är den största anledningen till varför folk tenderar att sky headsets, trots att det tekniskt sett är den bättre lösningen.

På ett headset sitter mikrofonen exakt där den ska -- 2-4 cm utanför ena mungipan. Du maximerar förhållandet mellan signal (rösten) och brus (tangentbordsknatter, TV-apparater i rummet, ekon och rumstoner) så att ljudet blir klart och tydligt. Att flytta micken bara en decimeter eller två kan ge katastrofala resultat, vilket är varför bordsmickar (speciellt billiga sådana) oftast inte är att rekommendera.

Så, om du köper något annat än ett headset, försök placera micken så nära munnen du kan utan att få massa flåsljud. På så sätt får du maximalt ljud för pengarna.

Permalänk

Jag och mina polare kör med Logitech G35 och g930 (trådlösa versionen) och har nog inte hört nån annan mic som ger så bra ljud helt wunderbart