hp dv6, processor underklockar sig till 0,8 ghz istället för 2 ghz

Permalänk
Medlem

hp dv6, processor underklockar sig till 0,8 ghz istället för 2 ghz

hej

Roddar med en HP pavilion dv6-2057eo
amd athlon 2 dual core m300 2 ghz prolle
4 gb ram
64 bit win 7 home prof

innan ominstallation av win 7: 4.9 i windows experience index på processor.
Efter ominstallation av win 7: 2.9

PROCESSORN KÖRS I 800 MHZ vad jag än gör, den skall gå upp till 2 ghz??!

jag har kollat så att den är limitad av batterispar eller amds (pro catalyst center) egna utan den skall gå på full effekt.

Är det någon som kan tänka sig veta vad detta beror på?

Tacksam för snabbt svar då jag blir lite lätt galen

Permalänk
Medlem

Den körs i 199 * 4 vilket ger 800 mhz
Ibland har den hoppat upp i 1.4 ghz och den kan som högst gå i 2 ghz

Övervakar prollespeed med cpu-z samt core temp

Kör stresstest med orthos och då börjar båda kärnorna jobba 100% men den klockar inte upp sig till 2 ghz, som den borde när den belastas?

temp just nu vid vanlig användning är 70 grader Celsius

Kom igen nu, inga förslag är för dumma

Permalänk
Medlem

den ska ju gå i 200x10 så kolla i bios om du kan ändra multipeln där.

199 är ju väldigt nära 200 så utgår från att den är korrekt och att det är multipeln som är galen då den specificeras till att vara x10
här http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Turion_microprocesso...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en strömsparningsfunktion som är helt normal. Den klockar ner sig när processorn inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är en strömsparningsfunktion som är helt normal. Den klockar ner sig när processorn inte används.

Mjo fast nu får han ju inte upp den i icke strömsparsfunktion

Permalänk
Medlem

http://www.mediafire.com/?kwrwnj41428lzzg

Testa bara köra programmet, ändra inget, se om det blir skillnad

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Hedersmedlem

Förlåt, läste väl lite hastigt. Jag tyckte det stod att den klockade upp sig.

Det kan vara att den throttlar då. Se till att den blir kyld ordentligt. 70 i idle låter högt.

Permalänk
Medlem

Den står på en plan yta (dock ej med extern kylning typ coolingpad) så kylningen kan jag inte göra mycket åt. Den "ska vara" i detta läget.

Jag körde om windows experience index nyss och då overridade den mina egna inställningar tex ökade ljusstyrka på skärmen etc och under momentet då cpu:n skall testas så gick den upp i 2 ghz!

great success, det handlar då mest troligt om en inställning som gör att den inte körs i max hastighet.

Är det någon som känner till ett program som loggar vilken hastighet processorn körs på som man sedan kan göra en print på?
tex skulle det vara intressant att se ett diagram över hur och när prollen körs i 2 ghz istället för att som nu endast kunna bevaka nuet. Vet tex inte om den klockar upp sig när jag startar ett spel.

Fortsätt med de goa svaren

Permalänk

Hade samma fel på min laptop när den blev för varm, har 1 i3 cpu.

Då gick den ner i clocken pga värmen, i idel kanske den låg runt 70 grader och 80-90 i load. Jag fick byta heatsink och uppdatera bios för att detta skulle försvinna. efter det vart det ca 60 grader load och ca40-45 idel. och har itne haft några problem efter detta.

prova uppdatera bios först funkar inte detta och den fortfarande blir för varm så kan det vara heatsink eller skit i fläkt/heatsink.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

tror du kan tanka coretemp och ställ in log report

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Problemet löst.

Efter att ha dissikerat datorn och rengjort allt så visade sig det att kylflänsarna var igendammade (klassiskt)

nu klockar den upp och ned som den skall och det var förmodligen direkt kopplat till att den tidigare gick för varmt

Som en reflektion kan man konstatera att det är förbaskat stryktåliga komponenter som klarar av att köras i de temperaturer den tidigare gjorde