Vad är meningen med en flerkärnig processor?

Permalänk
Skrivet av hede:

ingen som vill klappa mig på axeln för min brilljanta äppel teori ?

Självklart:) *klapp klapp*

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Ännu en fantastiskt komisk tråd med åter en komisk trådskapare!

Allegorin ligger på topp med alla äpplen och bilar

Skön fredagsunderhållning. Keep it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Vad är det som är så mycket bättre med dem jämfört med processorer med en enda stark kärna?

Ingenting... förutom att det inte går att tillverka en sådan. Om det gick skulle Intel eller AMD gärna tillverkat en 25GHz enkelkärnig processor. Men för att kunna tillverka snabbare och snabbare processorer har man fått gå över till flera kärnor istället.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Tänk dig bulldozer en ny arch med hög klockfrekvens men presterar sämre än en i7 2600K.

Sen tänk dig P4 hög klock men fick storstryk av en Athlon processor

AMd gjorde alltså samma misstag som intel gjorde back in the days förutom den där lilla punkten att Intel mutade in sig på OEM marknaden med P4:an

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Frojdan:

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

Förutom det som veggie_d nämnde ovan, så finns det faktisk gott om tillfällen då två hälften så snabba enheter gör arbetet fortare än en dubbelt så snabb enhet.
Detta eftersom det tar tid för enheten att byta arbetsuppgift, enheten måste städa iordning efter sig, likaså plocka fram grejerna för nästa arbete. Jämför med att du ska hugga ved och bära in den i ett vedskjul, din arbetsgivare tillåter dig enbart göra en arbetsuppgift i högst 5 sekunder, annars kommer denna arbetsuppgift att se ut att hacka. (ej uppfylla realtidskraven)
T.ex. spel, så måste grafiken hänga med ljudet. Det går inte först göra klart all ljud och låta användaren höra denna, sedan påbörja grafiken.

Problemet med flera enheter är dock att det är svårt att få dessa att hela tiden ha jobb när arbetsuppgifterna är beroende av varandra, som i exemplet ovan så går det oftast snabbare att bära in veden. Och man utnyttjar ej enheter till max.

Men har man en väldigt massa arbetsuppgifter som måste utföras inom en viss kort tidsmellanrum, så är det lätt att se att en person kan resultera i onödigt långa ställtider och man bör istället dela arbetet på minst två eller kanske mer.
Hur många som ska utföra jobbet beror på faktorer som hur bra man kan fördela arbetet och vilka realtidskrav man ställer på uppgifterna. Räcker det att en uppgift utförs en gång i millisekunden eller måste arbetsuppgiften utföras oftare? Oftare resulterar i fler byten(ställ) och då totalt längre ställtid.
Exakt samma fenomen finns på linor i fabriker, när de ställer om för olika produkter och försöker bedriva sin just in time strategi så bra som möjligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Ännu en fantastiskt komisk tråd med åter en komisk trådskapare!

Tråden är väl inte så komisk? Det är väl bra att TS ifrågasätter syftet med fler kärnor om han klarar sig med en och en halv? Från hans synvinkel isf.. faktum är ju, spelar man inga spel och har gott om tid klarar man sig på en kärna.. Jag stängde av 3 kärnor på min 2600k för att bencha, och jag kände mig inte direkt begränsad när jag använde datorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

MM... men om du sitter på EN Ferarri-motor så sitter ju en person med en i7:a på 4 st Ferarri-motorer...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hede:

ingen som vill klappa mig på axeln för min brilljanta äppel teori ?

*Klapp, klapp*

Till trådskaparen: Jag vill även ge dig en mängd axeklapp om du lyckats få BF3 att flyta bra på en P4. Måste vara oerhört ovanligt!

Personligen tyckte jag P4 var en hopplös arkitektur och gick direkt över till AMDs X2or när de kom (2005). Idag har Intel de absolut bästa x86-processorerna, men under P4-eran var det tyvärr inte så. Kör själv 2600K för närvarande, innan det Q9450, men använde enbart AMD i perioden P3-P4.

I princip oavsett vad du gör på datorn kommer du märka stor skillnad mellan en P4 och en vettig dual core.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Men sluta med metaforerna och läs lite tester. En P4a är VÄLDIGT seg jämfört med valfri core-cpu. P4 är ute om man ska spela med något sånär prestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det känns som om ts har en egen slags definition på snabbt som skapar massa förvirring här bland 2600k-medlemmarna på Swec. Kan nästan garantera att han sitter och väntar i 5 sec innan webläsaren startar sig från klick men tycker att det är snabbt enligt hans egen standard. Eller sitter i BF3 med 25 fps på low men spelet ändå funkar "bra".

Påminner mig om min far som tyckte att hans dator med Athlon 3500+ blev hiskeligt snabb efter en formatering, då jag fortfarande såg en gammal halvslö dator i mina ögon.

Inget ont menat till ts men din processor kan inte mäta sig med moderna processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

ingen som vill klappa mig på axeln för min brilljanta äppel teori ?

Okej du får en klapp på axeln

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg mig gamla p4, vilken trotjänare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Du kanske inte spelar. Men i t.ex BF 3 är det bäst med 4 kärnor (annars får grafiken stryka med foten).

Annars är det program som klarar av flera trådar och sånt (2 käring är minimun för mig).

????

http://www.tomshardware.com/reviews/battlefield-3-graphics-pe...

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tråden är väl inte så komisk? Det är väl bra att TS ifrågasätter syftet med fler kärnor om han klarar sig med en och en halv? Från hans synvinkel isf.. faktum är ju, spelar man inga spel och har gott om tid klarar man sig på en kärna.. Jag stängde av 3 kärnor på min 2600k för att bencha, och jag kände mig inte direkt begränsad när jag använde datorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men som sagt är en kärna på 2600 sjukt stark.. Jag håller med om att det är en lite rolig tråd och det dök upp en lust inom mig att skriva:"Google is your friend". Däremot så om TS klarar sig på sin p4:a så är ju det bra men man ska tänka på att om TS hade ett bättre grafikkort så skulle processorn vara flaskhalsen. Vad jag har förstått så verkar ju inte TS spela så krävande spel förutom det han lade till om BF3... Det förstår jag inte ens hur han fick igång..(?):S

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Avstängd

Men ja, SWEC har endast en 2 kärnig low end CPU.

THW visar en modern och snabb CPU.

Och i3an är väl tre gånger så snabb som en phenom II x2?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Enkärnig = BF3 startar inte...
2-kärnig = Funkar till halvbra grafikkort..
4-kärnig = Funkar till bra grafikkort/Highend grafikkort

En 2-kärnig processor skulle flaska ett highend-grafikkort..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Men ja, SWEC har endast en 2 kärnig low end CPU.

THW visar en modern och snabb CPU.

Och i3an är väl tre gånger så snabb som en phenom II x2?

Low-end?
Den tvåkärniga(560) är i princip en Phenom II 980 fast med två kärnor.

Edit:I3:an i sig vet jag inte hur den står sig prestandamässigt emot Swecs-phenom x2 processor MEN I3:an har hyperthreading som BF3 drar nytta utav

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Enkärnig = BF3 startar inte...
2-kärnig = Funkar till halvbra grafikkort..
4-kärnig = Funkar till bra grafikkort/Highend grafikkort

En 2-kärnig processor skulle flaska ett highend-grafikkort..

Skrivet av exroz:

Low-end?
Den tvåkärniga(560) är i princip en Phenom II 980 fast med två kärnor.

Ja, AMD räknas som Low End då de har sjukt dålig IPC vilket resulterar i dålig prestanda i applikationer som använder färre än 4 kärnor.

System
CPU/RAM: C2D e8400 @ 3.8 GHz | 4GB DDR2 RAM
MOBO: Gigabyte GA P35 DS3P Rev2.0
GPU: MSI GTX560Ti HAWK (900Mhz/4200Mhz)
Resolution: 1680 x 1050

Frame rate testing
These numbers are averaged over eight separate 60-second frame rate benchmark intervals. All done with FRAPS. (I would often die in that 60-sec timeframe, so some of the benchmark time is spent looking at the deployment screen, though you can still see action going on behind that.)

Date: 3rd November (after recent server updates)
Server: 64p WP server
Map: Seine Crossing

Average min FPS: 25.5
Average average FPS: 45.8
Average max FPS: 76.8

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1806351

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker det låter som han har tråkigt och trollar lite ;p? dessutom reggad 2012

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kan ingen som har en 2600k och bf3 prova att stänga av 3 kärnor och HT och se vilken grafik de kan köra på och få det att flyta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

mmm ju högre saker man har på spelen destå mer behöver dem som T ex crysis och BF3

men om man kan spela på det mindre inställningarna och är nöjd med det så kan han ju behålla burken en stund till och sedan upgradera med ny processor och moderkort samt minnen
fast jag ser det lite fel att inte upgradera då du får nästan 7 gånger bättre prestanda från en billig phenom x2 och låser man upp den får man ca 13 gånger bättre prestanda och då har man inte klockat den sen när man gör det ökar det ju lite till ^^

ska testa min rig med Minimum (inga egna inställningar ^^) på trackmania och se hur mkt fps jag får
208 fps på minimum quality

mina egna inställningar (ligger mellan high och ultra och några saker på medium shadows på minimum och 4 x antialias)
110 fps och massiv skillnad på grafiken och fps minskade med 47% (gissning ^^)

ultra preset ska jag också testa ingen AA eftersom den käkar upp mkt minne ^^ 62 fps och knappt skillnad på mina egna inställningar och denna förutom att det var utan antialias vet inte hur mkt det sjunker med direkt men gissar på ca (39 till 42 %)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det här har redan diskuterats flera gånger, anledningen till detta resultatet står att finna i hur testet är upplagt

The video clip above demonstrates the short sequence used for benchmarking. It's not the most demanding segment of Battlefield 3 I've seen thus far, nor is it necessarily the most representative of single-player game play (and certainly not multi-player). However, after a couple of hundred runs, I know it's consistent

En testslinga som är repeterbar och därför bra att jämföra med, men som de skriver är den inte representativt för vare sig mer krävande delar av singel-player och definitivt inte för mulitplayer.

(Sweclockers test är mer realistiskt då det är baserat på verkligt multiplayer-spelande, men eftersom det inte är lika repeterbart är sannolikheten för mätfel lite större)

För tråden i övrigt är detta helt ointressant, då en sandybrigde-kärna i halva "klocken" är mycket mer kraftfull än TS gamla CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

AMDs billigare processorer kan kanske tänkas kallas för low end. De som ligger över 1000kr funkar dock fortfarande utmärkt och ligger helt klart inom Mid-prestandasegmentet.
I7 2600k är dock snäppet bättre.

Jag vet heller inte vad du vill få ut av att länka något prestandatest där det inte står något annat än i vilken upplösning den kör. Inte alls förvånad om den datorn har bra prestanda med det grafikkortet på low/medium. I vilket fall klarar inte 560ti BF3 på ultra då grafikminnet inte räcker till vilket medför hack/dålig fps vid högre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

Jag tror det blir smidigare att frakta folk (data) med volvo alternativet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

AMDs billigare processorer kan kanske tänkas kallas för low end. De som ligger över 1000kr funkar dock fortfarande utmärkt och ligger helt klart inom Mid-prestandasegmentet.
I7 2600k är dock snäppet bättre.

Jag vet heller inte vad du vill få ut av att länka något prestandatest där det inte står något annat än i vilken upplösning den kör. Inte alls förvånad om den datorn har bra prestanda med det grafikkortet på low/medium. I vilket fall klarar inte 560ti BF3 på ultra då grafikminnet inte räcker till vilket medför hack/dålig fps vid högre grafikinställningar.

Titta på alla sidor så ser du nog bättre vad de använt.
Och det är en i3 där också, som kostar 1000 kr. Som får bättre fps än en 2600k..

Low medium? Titta på sidan så ser du att det är på High.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Min brors fru hade en P4 3.6GHz med HT och hon ringde väl en gång i veckan och klaga på att den var långsam när hon surfa, flash, video osv. Så då gav jag henne en gammal amd athlon x2 5200+ (tror jag det va) sedan dess har jag bara hört hur nöjd hon är med sin dator.

Svärfar har en P4 3.2GHz (med HT tror jag) skulle vara roligt att sätta in en SSD och ett nyare grafikkort och se hur dålig den är Den datorn är det ändå ingen som använder eftersom man hinner antagligen dö av hög ålder innnan den startat, dock så skyller jag inte det på CPU utan att den inte är formaterad på 5-6år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Low medium? Titta på sidan så ser du att det är på High.

Men i vilken upplösning..? 1680x1050.

Vem vill köra det?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite kinkig, men luktar det inte lite troll om TS och dennes kommentarer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Är det bara jag som är lite kinkig, men luktar det inte lite troll om TS och dennes kommentarer?

I så fall är han ett rätt dåligt troll; han kan stava, svarar (till och med så det passar i sammanhanget) och är inte otrevlig.