Permalänk

Uppgradera minnen.

Hej!

Jag har 8gb vram i min dator och tänkte uppgradera till 16gb. Spelar det någon roll om t.ex jag har Corsair minne på 8gb och köper t.ex Kingston 8gb, då blir det ju 16gb. Men frågan är om man kan blanda olika märken på minnen som har samma kappasitet utan att något går fel?

Svar uppskattas tack

Permalänk
Medlem

8 GB VRAM tror jag inte du har, om du inte har fyra grafikkort...

Grundregeln är att du inte ska blanda minnen från olika tillverkare, men så länge minnena har samma frekvens och latens så *bör* det fungera, men inga garantier ges.

Har du möjligheten så ska du defintivt köpa minnen av samma tillverkare och exakt samma modell och serie också för att vara säker på att det blir rätt.

Frågan är varför du behöver minne än 8 GB, vad är du gör i dagsläget som kräver så mycket RAM?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan lyckas med att blanda två märken bara de har samma värden, men det är inget jag rekommenderar. Så försök hitta två likadana som du har idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ok, tack för svar, ska köpa likadana minnen.

Permalänk

Trodde att vram och ram var samma sak. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtasteffe:

Trodde att vram och ram var samma sak. :/

ne hehe v står för video ram alltså sådant man har på ett grafikkort.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

aha fan vad du jag är haha Tack för förklaringen.

Permalänk

Vad ska du med så mycket minne till..? "bara bra att ha" eller?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

För en vanlig datoranvändare, som bara spelar spel och slösurfar, så räcker 8GB mer än väl.
Det är sällan det används mer än 5GB..

Är det en som brukar redigera film/bilder, så kan 16GB vara en bra investering.

Är det en som brukar göra 3D-moddeleringar, så är 16GB minimum..

Bara för att ta några exempel..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Näe asså jag är bara ute efter att spela alla spel på maxade inställningar och "att bara bra att ha." Tycker att det är värt att maxa moderkortet lite mer eftersom att 8gb kostar inte så mycket så och jag har 8gb så det är värt att köpa till tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gtasteffe:

Näe asså jag är bara ute efter att spela alla spel på maxade inställningar och "att bara bra att ha." Tycker att det är värt att maxa moderkortet lite mer eftersom att 8gb kostar inte så mycket så och jag har 8gb så det är värt att köpa till tycker jag.

Du kan med åtta GB minne spela alla spel som finns idag och en bra tid framöver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtasteffe:

Näe asså jag är bara ute efter att spela alla spel på maxade inställningar och "att bara bra att ha." Tycker att det är värt att maxa moderkortet lite mer eftersom att 8gb kostar inte så mycket så och jag har 8gb så det är värt att köpa till tycker jag.

Du har ingen nytta alls av 16 GB RAM då. Det är ungefär som att sätta på två nya hjulpar på bilen bara för att "maxa bilen"... Men vill du köra runt i en bil med åtta hjul "bara för att det är bra att ha dubbelt så många" så visst...

Som ett experiment kan du ju öppna upp Aktivitetshanteraren och kolla hur mycket RAM du faktiskt använder.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Hjälp ;S

Tja, Denna tråd var det ju ett tag sedan den var aktiv, skulle bara vilja kolla om det fortfarande är samma regler när det kommer till att blanda RAM minnen. Insåg att mina 2 st 8 gb corsair vengeance 1600Mhz ( http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168202333... ) är för höga för att sättas i den ramslotten som sitter närmast CPUn. Eftersom att man ska sätta två stickor i slot 1 och 3 har jag då problem. Men jag har kommit fram till några alternativ men vet inte vad som är bäst.

1. Flytta fläkten på min coolermaster evo från utblås till sug. Men jag vet inte vad för effekt det skulle ge på CPU-värmen. Antar att den kommer som den gör vid leverans av en anledning.

2. Köpa http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/157265-g.skil...
eller två http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/186391-corsai...

Men skulle det då gå problemfritt om man satte de höga i slot 2 och 4 samt de nya i slot 1 och 3?

3. Nödlösning, sälja ramstickorna och köpa 4 nya med låg profil....

Om det inte har någon betydelse skulle jag föredra att bara byta plats på fläkten men om det skulle resultera i sämre kylning hoppas jag att jag bara kan köpa 2 nya av någon annan modell. 1600 eller 1866mhz spelar ingen roll för mig, så länge det funkar.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gissa på att om du låter moderkortet och BIOS köra allt på auto så bör det där fungera med vilka minnen som helst av samma "sort". Dvs spelminnen med kylare. SÅ länge de är alla gjorda att köras på 1.5v. Kan vara bra att googla de kombinationerna du tänkt dig och se om någon fått problem.
Så länge det är samma minnen per kanal så borde det inte vara problem.

P.S Har haft samma problem som du. Kör mina minnen i slot 2 och 4 istället för 1 och 3. Men mitt moderkort klarar det. Skall jag köpa mer minnen måste jag nog ha lågprofilsminnen. Noctua D14 är jäkligt stor. Har visserligen funderat på att flytta fläkten upp.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.