HTPC hjälp. Chassi, nätagg, kylning

Permalänk
Medlem

HTPC hjälp. Chassi, nätagg, kylning

Hej,
Jag känner att jag behöver lite hjälp med att hitta ett bra chassi, nätagg och eventuell extra kylning.
Tanken är att spela 1080p-film över nätverket med sladd, så lagring och trådlöst behövs inte. Jag har ett PS3 så en bluray-spelare är heller inte nödvändigt men att en eventuellt ska installeras i framtiden. Musik ska även spelas och några mindre krävande spel, typ lite emulatorer.
Chassit får inte vara för brett, djupt, eller högt då jag hade tänkt att ha de i tvbänken vars fack är 46cm brett, 20 högt, 48 djup. Men i och med luftflöde och kablar måste det vara mindre än fackets mått.

Detta har jag valt ut än så länge:
Processor
Moderkort
Minne
HDD är inte med där men jag tror jag kan ta en gammal HDD eller ett USB till att börja med innan jag köper en SSD då det blir endel med pengar om man köper allt med en gång. Annars tror jag det funkar fint.

Jag har lurat lite på detta chassi:
Chassi
Men endel säger att det är jättetrångt och att det är svårt att få luftflöde. Men måtten tycker jag är rätt trevliga.
Dessutom vill man ju att det ska vara tyst.

Sedan har jag även funderat på PicPSU:
PicPSU
Men jag är inte säker på hur mycket systemet kommer att dra samt att det är bra mycket dyrare. Finns det någon "vanlig" PSU som är tyst och billig?

Tackar för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och cyklar nu men.
Personligen tycker jag att PicPSU är att kasta pengarna i havet om man ändå inte ska ha passiv kyling på sin CPU.
Jag tycker att ditt val av chassi ser bra ut. Har själv ett
ACE soney med PicPSU
(körde i första 5 månaderna med orginal PSU tills fläkten började låta minimalt. bytte då.)
Asus AT5ION2 D525. 4GB RAM
250GB 2.5" 5400 HDD

På det kör jag W7+XBMC spelar Complete och 1080p från oupppackat över nätverket.

Allt man behöver är ION chippet och DXVA så spelar precis allt.
Kan ärligt säga om jag inte körde Windows7 skulle jag bara ha 2GB ram. Men eftersom jag kör spotify och lite slösurf på TVn ibland så blev det W7

Visa signatur

Freeman

Permalänk
Medlem

150W är tyvärr lite snålt för 3870, kolla in testerna av 3850 så ser du vad den drar. Du kan ju alltid underklocka/undervolta men det känns dumt att vara begränsad av PSU:n.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mankell:

Jag kanske är helt ute och cyklar nu men.
Personligen tycker jag att PicPSU är att kasta pengarna i havet om man ändå inte ska ha passiv kyling på sin CPU.
Jag tycker att ditt val av chassi ser bra ut. Har själv ett
ACE soney med PicPSU
(körde i första 5 månaderna med orginal PSU tills fläkten började låta minimalt. bytte då.)
Asus AT5ION2 D525. 4GB RAM
250GB 2.5" 5400 HDD

På det kör jag W7+XBMC spelar Complete och 1080p från oupppackat över nätverket.

Allt man behöver är ION chippet och DXVA så spelar precis allt.
Kan ärligt säga om jag inte körde Windows7 skulle jag bara ha 2GB ram. Men eftersom jag kör spotify och lite slösurf på TVn ibland så blev det W7

Nice, dock så finns spotify till linux om du har premium alternativt använda Wine
Men ION-chip och DXVA, är det nåt som jag behöver tänka på att ha extra. Har inte hört talas om det där :S
Har kört allt via min stationära dator förut. i7-2600K, sabertooth p67, hd6970 och det har funkat fint. Men nu flyttar jag och då kan jag inte ha datorn i samma rum som tv:n och max längden för HDMI är 10m vilket är lite kort

Skrivet av nafs:

150W är tyvärr lite snålt för 3870, kolla in testerna av 3850 så ser du vad den drar. Du kan ju alltid underklocka/undervolta men det känns dumt att vara begränsad av PSU:n.

Kör nog då på en vanlig PSU isf.

Permalänk
Medlem

Gällande moderkort och propp skulle jag välja:

https://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Angående längd på HDMI-kabel så kör jag 5m->stärkare 12m-> projektor så mer än 10m kan man ha. Det finns dessutom aktiva lösningar bio optiskt eller Ethernet som ger längder uppåt 100m.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Jag är rädd att den processorn inte presterar tillräckligt för mindre spel, och true bluray. Men jag kanske har fel?

Skrivet av nafs:

Angående längd på HDMI-kabel så kör jag 5m->stärkare 12m-> projektor så mer än 10m kan man ha. Det finns dessutom aktiva lösningar bio optiskt eller Ethernet som ger längder uppåt 100m.

Den rekommenderade längden på hdmi-kabel är 10m, men med förstärkare o dylikt funkar det givetvis. Men den lösningen blir ungdfär lika dyr som att köpa en htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

Den rekommenderade längden på hdmi-kabel är 10m, men med förstärkare o dylikt funkar det givetvis. Men den lösningen blir ungdfär lika dyr som att köpa en htpc

Jag har bara budgetkablar så det blev inte alls dyrt. Förstärkaren jag har är ju min surroundreceiver och den tror jag inte förstärker HDMI-signalen nämnvärt.

Dock så kostar de aktiva HDMI-systemen rätt mycket så där är ju en HTPC ett bättre val helt klart, det kanske var det du menade?

Det är jäkligt synd att det inte görs så många passiva/halvpassiva ATX-nätagg under 400W - tror det hade funnits en marknad för det. Fast å andra sidan så kostar ju inte tex ett passivt Seasonic X-400FL 400W så många hundringar mer än en 150W picoPSU. Men det blir ju lite löjligt på något vis...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag har bara budgetkablar så det blev inte alls dyrt. Förstärkaren jag har är ju min surroundreceiver och den tror jag inte förstärker HDMI-signalen nämnvärt.

Dock så kostar de aktiva HDMI-systemen rätt mycket så där är ju en HTPC ett bättre val helt klart, det kanske var det du menade?

Det är jäkligt synd att det inte görs så många passiva/halvpassiva ATX-nätagg under 400W - tror det hade funnits en marknad för det. Fast å andra sidan så kostar ju inte tex ett passivt Seasonic X-400FL 400W så många hundringar mer än en 150W picoPSU. Men det blir ju lite löjligt på något vis...

Okej, ne jag har en 10m HDMI budgetkabel till recievern. Men då får jag massa släpningar i mörka scener och det ser förskräckligt ut. Fast det är kanske skillnad på budgetkabel och budgetkabel. Den jag använder kostade 59kr eller mindre.

Ja, det lite löjligt är det. Men ska nog köpa det här nätagget. Billigt och de säger att det är tyst iaf

Permalänk
Medlem

Ja mina kablar gick säkert på flera hundralappar...

Det lär nog inte låta alltför mycket, det kommer ju aldrig bli belastat!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Sweet, då har jag nog fått ihop nåt
Tackar så mycket för hjälpen!

Permalänk

LÅNAR TRÅDEN!

Lånar nån tråd så det inte blir så många trådar av samma

Jag funderar då på att köpa en HTPC till min hemmabio, viktigast är ju att det ska vara bra bild, ljud och fungera att göra enkla saker på då.

Detta är vad jag då funderar på, http://www.inet.se/kundvagn/visa/1334650/2012-01-06

Min fråga är hur det fungerar med AMDs integrerade grafikkort och dess drivrutiner om man ska ladda ner dem själv eller hur det fungerar?

Sedan på moderkortet står det ju nått om att den också verkar ha ett integrerat grafikkort (Radeon HD6000 eller vad det stod)?

Kommer jag kunna välja vilket grafikkort jag vill köra på? Och kommer jag kunna köra på AMDs integrerade via HDMI ut på moderkortet?

Nån som är duktig som kan svara på detta?

MVH!!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på vilken bizarr overkill en AMD A8 APU är för HTPC bruk ?
Varför i hela fridens namn inte en APU som göra samma jobb lika bra men drar en bråkdel av effekten (= VÄRME) för ett mycket lägre pris ?

Permalänk
Medlem

Visst är det overkill med en 3870, fast den kostar i paritet med en i3 vilket är populär till HTPC också.

Och då 3870 är upplåst så kan man verkligen optimera prestandan mot TDP. Dvs underklocka/undervolta/strypa CPU-kärnor och fortfarande ha en väldigt kraftigt APU.

Detta kan för vissa ses som väldigt korkat då det finns Llano APU med lägre TDP som är billigare men jag tycker att merkostnaden för 3870:an är så pass liten så att det är värt att gå på den, mycket för att få 6550-grafikdelen och 4st kärnor.

Men visst, ska man ha en HTPC som står på hela tiden och man inte är intresserad av den processorkraft som denna har så finns det helt klart smartare val.

Fast man kan vända på det oxo, jag förstår inte varför man köper en E450 då man kan får en Llano-setup för samma peng. Visst den drar kanske lite mer ström och man blir kanske med fläkt - men bygger man smart och inte har på burken jämt så är det ett bra mycket trevligare val. Mer kraft och en utbytbar APU för samma peng!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Vad tycker ni om detta paket då?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1334854/2012-01-06

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem

Smartare att köra på 1155-sockeln som kommer fungera med kommande IvyBridge (under förutsättning att det moderkortdt man köper får den BIOS-uppdatering som krävs).

Komplettera med tex Pentium G630T så får du en strömsnål setup.

Varför inte Llano? Då skulle du kunna skippa det separata grafikkortet.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Har du nått favoritchassi som du rekommenderar eller tror du dem jag var inne på är helt ok lr?

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk

Det blir nog denna, känns rätt bra faktiskt! Vad tror ni?

EDIT: Och visst kan jag använda mig av ett mITX istället för ett mATX som alla verkar säga stöds?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1335134/htpc-stromsnal

kom på en sak till
Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidsavenberg:

Ska du köra HTPC i nuläget så ska du helt klart köra på AMD. Orkar inte hjälpa dig mer just nu men om du citerar mig kanske jag hjälper dig imorrn istället.