Permalänk

Problem med 7 och LAN

Hej!
Sitter just nu på ett lokalt lan och vi är 6 datorer anslutna till en Netgear switch alla har internet utom en, denna person har windows 7 och den säger att den bara hittar ett oidentifierat nätverkt trots att det funkar för oss 3 andra med 7en och vi hittar nätverket Hemma 5.

Han hittar våra datorer om man söker via nätverket men eftersom vi skall spela via Steam så måste han komma åt Steam Online.

Vi prövade boota en lan version av CS:Source och vi alla andra kunde ansluta till LAN servern men inte han heller..

Har ingen idé vad felet kan vara då vi har testat allt vi kommer på, starta om, byta kablar samt söka efter andra anslutningar men inget av dem funkar.

Vore grymt om någon kunde svara snabbt

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem

En switch men ingen router? Ni får alltså adresser från eran isp. Då kan det vara så att ni bara får 5st adresser.

Permalänk

Antagligen så får ni bara 5 IP-adresser från er internetleverantör?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Vi har en Router som delar anslutningen till switchen vi har prövat att bara ansluta 5 alltså ta bort en å stoppa in i datorn som ej funkade och det fungerade ej..

Vet inte hur det är med internet leverantören då vi har varit här någongång tidigare men det borde ju funka om jag är dator nummer 5 och stoppar min kabel i dator nummer 6 men det gick inte..

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slydotcom:

Vi har en Router som delar anslutningen till switchen vi har prövat att bara ansluta 5 alltså ta bort en å stoppa in i datorn som ej funkade och det fungerade ej..

Vet inte hur det är med internet leverantören då vi har varit här någongång tidigare men det borde ju funka om jag är dator nummer 5 och stoppar min kabel i dator nummer 6 men det gick inte..

Ska en dator routas genom en annan dator? Låter väldigt ineffektivt om du frågar mig. En vanlig konsumentrouter brukar normalt har fyra LAN-portar och en WAN-port, och det finns inget enkelt sätt att låta WAN-porten routas in till LAN-portarna.

Mitt tips är att köpa en 8-portars switch och koppla till routern.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Det vi har är En router med 4 LAN-portar sedan är i den kopplat en Netgear 8 portars switch och till den är alla datorer kopplade. Datorerna på portarna 1-5 har internet men inte på port 6-8. Då prövade vi att byta kabel till den datorn och tog den från min.. och då funkade det inte heller på hans dator, sedan stoppade vi in den i min igen å det fungerade på engång. På morgon kvisten for en av deltagarna hem och ca 2 timmar efter han farit hade vi internet på 4 datorer bara å vi var 5 kvar.. killen som tidigare inte hade internet fick det men en annan förlorade det. Då var vi 5 så att vi inte hade tillräckligt med IP adresser kan inte stämma..

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Det vi har är En router med 4 LAN-portar sedan är i den kopplat en Netgear 8 portars switch och till den är alla datorer kopplade. Datorerna på portarna 1-5 har internet men inte på port 6-8. Då prövade vi att byta kabel till den datorn och tog den från min.. och då funkade det inte heller på hans dator, sedan stoppade vi in den i min igen å det fungerade på engång. På morgon kvisten for en av deltagarna hem och ca 2 timmar efter han farit hade vi internet på 4 datorer bara å vi var 5 kvar.. killen som tidigare inte hade internet fick det men en annan förlorade det. Då var vi 5 så att vi inte hade tillräckligt med IP adresser kan inte stämma..

OM ni nu använder en router så kan ni ju konfigurera statisk IP och DNS till er alla, så ni vet att ni får olika IP. Då bör det garanterat fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Det vi har är En router med 4 LAN-portar sedan är i den kopplat en Netgear 8 portars switch och till den är alla datorer kopplade. Datorerna på portarna 1-5 har internet men inte på port 6-8. Då prövade vi att byta kabel till den datorn och tog den från min.. och då funkade det inte heller på hans dator, sedan stoppade vi in den i min igen å det fungerade på engång. På morgon kvisten for en av deltagarna hem och ca 2 timmar efter han farit hade vi internet på 4 datorer bara å vi var 5 kvar.. killen som tidigare inte hade internet fick det men en annan förlorade det. Då var vi 5 så att vi inte hade tillräckligt med IP adresser kan inte stämma..

Kollat den installerade brandväggen? exempelvis F-secure internet security?
Windows-brandväggen?

Det verkar ju uppenbarligen vara något med hans dator iaf...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

ipconfig /all Ge oss en textprint!

Har varit med om likande med en Glocalnet router hos en polare, löste sig med en annan router på vägen.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Vi har lanat färdigt och det slutade med att vi gav upp men nästa gång så skall jag posta ipconfig ifall vi stöter på samma problem.

Han använder AVG som anti virus och brandväggarna är av.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem för några veckor. Efter många om och men ringde vi Internetleverantören(BBB i detta fall) som fixade det från deras håll på ett par minuter.