Permalänk

HJÄLP! Kommer inte åt RAID setupen!

Skulle behöva lite halvakut hjälp. Nämligen så att jag har slängt in två nya diskar i farsans dator, och vill köra dem i RAID1, som de tidigare diskarna. Problemet är dock att jag inte kan trycka ctrl-i för att komma till Intel Matrix Storage Manager OROM. Alla andra kommandon i bios fungerar.
Vad tar jag mig till? Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Rekordmedlem

Läsa manualen? Och kanske skriva ut vilken hårdvara du har problem med så kanske nån med samma kan hjälpa dig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tvivlar faktiskt på att någon skulle ha samma system. Det är en 6 år gammal delldator, dimention 9150. Jag har följt dells manual för raidkonfiguration, men det tar stopp.. :/

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Rekordmedlem

Du har den i raidmode och kommer alltså inte åt raidsetupen när du startar om den ?
Jag har kikat i den här manualen http://support.dell.com/support/edocs/SYSTEMS/dim9150/en/inde... , men eftersom jag inte har en dator så kan jag inte prova nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har följt stegen i den manualen precis som det står. Det är alltså på steg 2 i "Creating a RAID Level 1 Configuration" som det tar stopp, efter att jag satt datorn i RAID-enabel mode.

Efter lite ytterligare meck kom jag fram till det här:
Jag kommer åt raidkonfiguratorn om jag kopplar ur de två nya
hårddiskarna och kopplar in endast den gamla. (Den var också i RAID 1, men spegligen crasha så vi passa på att byta upp oss kapacitetsmässigt) Samma resultat uppnås
ifall jag kopplar in den gamla tillsammans med en av de nya.

Det finns sataplatser så det räcker till 4 hårdiskar, men moderkortet
verkar bara kunna hantera två åt gången, då gamla hårdisken känns aldrig
igen om den är inkopplad samtidigt som de nya. (jag har
kontrollerat att satakontakterna är aktiverade i bios)

P.S tack för att du hjälper, trots att jag inte lyckats vara så specifik eller tydlig..

EDIT:
Dum fråga. Krävs det att diskarna är formaterade för att det ska gå att RAIDa dom? För de diskar jag ämnar sätta in i datorn verkar inte vara det. De kändes inte igen av min egen dator när jag klämde in dom där. Dock ser jag diskarna i bios.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Rekordmedlem

Raidkontrollern kopplar bara ihop diskarna, sedan får du skapa partitioner och formatera dem, ev kan det vara nån spärr i kontrollern så att diskarna måste vara tomma från början, för att skydda mot dataförluster, om man slänger i en disk med innehåll av misstag, då kanske kontrollern bara tillåter att man återskapar en array.
Annars kan du göra raiden från win http://www.howtogeek.com/howto/36504/how-to-create-a-software...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Diskarna är ju helt nya, så jag förutsätter att de är helt tomma. Det hade gått att stoppa in fler än två diskar i burkfan hade det ju gått att göra en array via os, men nu går ju inte det. Och om jag installerar windows på en av de nya diskarna tillfälligt för att sedan skapa en ny raidvolym som systemdisken skall ingå i, så lär väl windows knapast tillåta mig att göra det eftersom windows självt skulle försvinna i processen...

Kan det vara så att man måste ta bort den gamla raid arrayen, trots att hårdiskarna (hårddisken i det här fallet) som va i den gamla arrrayen inte är inkoplade?

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.