Samsung lanserar 9-serien Ultrabook i storlekar om 13 och 15 tum

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 9-serien Ultrabook i storlekar om 13 och 15 tum

Det blir mer av Ultrabook när Samsung lanserar en ny serie ultraportabla bärbara datorer, dessutom med en modell som mäter för klassen ovanligt stora 15 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En sån här med Ivy Bridge känns som en bra universitetsdator!
Kanske blir ett köp i höst...
Edit: Då menar jag när liknande datorer kommer med IB, inte just dessa modeller.

Permalänk
Medlem

Fortfarande HD3000 i dem förmodar jag, lär ju inte vara Ivy Bridge i dem. Tror jag får vänta på det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Tror att om de lägger sig på bra priser och ser till att studentrabatterna är bra - då går Ultrabooks hem på universiteten.

Är själv inte intresserad av konceptet (just nu), med hoppas att det medför framsteg på batterifronten bland annat.

Permalänk
Skäggig legend

Som jag har sagt innan, hoppas det börjar priskrigas!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg dator!

Permalänk
Medlem

hoppas på Ivy bridge men knappast troligt. Får nog vänta till hösten, suck! Som tidigare sagt om studenter, kommer det lite shysta rabatter som typ äpplet kör med så kommer det här slå högt, skiljer ju redan nu ett antal 1000 lappar mellan märkena.

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att de blir rätt saftiga i pris till en början. Men snygg modell med många bra specs.

Permalänk
Medlem

Låg upplöst 13" tummare igen

suck... Går ju inte att jobba med alls. 15"-aren kommer ju dra mer batteri varför den blir ointressant även om med rätt upplösning.

Permalänk
Skrivet av triDave:

suck... Går ju inte att jobba med alls. 15"-aren kommer ju dra mer batteri varför den blir ointressant även om med rätt upplösning.

Säker på att 13" kommer vara lågupplöst?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men ingår det inte i definitionen av en Ultrabook att den ska väga mindre än 1,4 kg? Gör mig ingenting personligen, men 15-tummaren verkar ju falla utanför gränsen.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant, men lär vänta till Ivy Bridge. "Ultraportabla" skulle bli så mycket trevligare om det fanns något standardiserat sätt att köra externa grafikkort a la Vaio Z, där man själv får välja vilken kräm man vill ha på GPU. Jag tycker det är en sjukt bra lösning, där det går att välja mellan portabilitet och rå kraft. Möjliggör dessutom mer krävande grafikkort om det kyls externt, känns det som...

För övrigt fattade jag det som att Samsung faktiskt _inte_ placerar denna som en Ultrabook, utan istället en "premium notebook". De visade ju upp ett par Series 5 (?) Ultrabooks som däremot var ganska fula och mer liknade vanliga notebooks.. snurrigt!

Permalänk

Ultrbook eller inte, 15" är perfekt. 13"=leksak som inte går att jobba på oavsett upplösning, antingen är upplösningen för låg så man rymmer för lite eller så är allting för smått.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer bli en Ultrabook i 15" för mig till mina studier.
Jävligt drygt att de inte verkar släppas på ett tag framöver, får fortsätta med penna och papper på föreläsningarna *suck*, jag som inte ser vad jag skrivit i mina egna anteckningar.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa ny laptop länge, jag har en gammal Celeron 1.46 GHz liksom, dock uppgraderad med 2GB ram så den är okej att använda till skillnad från de 512mb den levererades med.
Men den är fortfarande plågsamt långsam och batteritiden som var dålig till att börja med är numer nästan obefintlig.

Ivy Bridge verkar väldigt lockande och passande att uppgradera till, jag hade tänkt mig en budgetdator men ultrabooks ser väldigt lockande ut om man kan lyckas hitta en billig. Och den här var grymt snygg.
Så när väl IB kommer så lär det finnas mycket att välja på.

Permalänk
Medlem

Sedär, man kan ju faktiskt göra ultraportabla datorer som inte ser ut som MBA... Bra samsung!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

När jag tittade på laptopköp senast så var just tunnhet ett starkt kriterium, och fick tag i en ganska tunn 15":are. Efter att ha ägt och använt den runt om i världen, på jobb, etc., så kan jag säga att tjockleken inte spelar någon egentlig roll. Tyngd spelar viss roll, men så länge det handlar om 1-3 kg så är det inga praktiska problem. Datorn bor i en väska, ska dröja länge tills dagen då jag inte orkar bära runt på några kg på ryggen. Snarare är rigiditet viktigare än tunnhet, men unibodydatorer i aluminium ska väl ha båda dessa egenskaper.

That said, denna Samsungen var ruskigt snygg. Och en 15"-variant låter väldigt intressant. Om priset är femsiffrigt (vilket inte är speciellt omöjligt) så är jag nog inte med likväl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vill ha en så slimmad dator i 10 eller 12". Är skönt med låg vikt men jag personligen vill ha mindre mått aven på de andra två måtten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med ultrabooks är ju att om man vill använda grafikkort o cpu samtidigt så throttlas kretsarna rätt mycket för att möta tdp. Å andra sidan är kanske inte en ultrabook så intressant för den som är intresserad av grafik öht...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Vilken av deras tidigare datorer liknar Macbook Air?

Han skrev inte att Samsung har gjort MBA-liknande datorer.

Permalänk
Medlem

Hade man gjort en 17 tummare i samma stuk hade den vägt under 2 kilo och haft dubbla batteritiden då du skulle ha massvis med extra utrymme att slänga in batteri i, vart bekvämare att "titta på" dessutom. Men 15 tum är en bra början.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

För övrigt fattade jag det som att Samsung faktiskt _inte_ placerar denna som en Ultrabook, utan istället en "premium notebook". De visade ju upp ett par Series 5 (?) Ultrabooks som däremot var ganska fula och mer liknade vanliga notebooks.. snurrigt!

Om detta stämmer är det då en vanlig i5 i denna och ingen ULV? Om det är en i5-2410M 2.30 GHz eller nått i denna hade det ju vart sjukt nice!

Permalänk
Snusfri

Ska det vara så svårt att köra med vettig upplösning som 1920x1200?
16" med den upplösningen vore perfekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Ska det vara så svårt att köra med vettig upplösning som 1920x1200?
16" med den upplösningen vore perfekt.

+1!
Varför envisas med dessa små skärmar, folk kan ju inte tycka att det är bekvämt att arbeta med en sådan...
14-15" är en bit på vägen iaf :]

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Blir nog till att köpa en sådan här när den kommer ut om skärmen och pekplattan osv inte strular och den får ett bra pris.

Gillar designen på denna. Asus ultrabook har den sexiga kilformen, men gillar hur denna skiljer sig mer från Luftboken och har lite rundade linjer längs sidorna, i svart alu och upp till 15"! Små repor och fingerkladd blir nog inte lika synligt som på ljusare varianter.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

1920x1200 på en 16"?
Jag brukar köra högre upplösning än vad dom flesta är bekväma med när jag kan men det där är lite extremt även för mig.

Om ni vill ha stora släpbara datorer så ok, en större skärm drar mer ström och väger mer.

Ultrabooks är ultraportabla...

Permalänk
Medlem

Hur fan har de tänkt att de ska kunna få en dator med 256GB SSD för under 10.000kr? Eller Samsung helt missat $1000-konceptet?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

1920x1200 på en 16"?
Jag brukar köra högre upplösning än vad dom flesta är bekväma med när jag kan men det där är lite extremt även för mig.

Om ni vill ha stora släpbara datorer så ok, en större skärm drar mer ström och väger mer.

Ultrabooks är ultraportabla...

1920 x 1200 på 16" är väl inte så konstigt?
Det beror pixeltätheten alltså hur små pixlarna är.
Hade det varit lika stora pixlar som på en 24"-skärm så hade det varit knas såklart.

Måste säga att jag är förvånad hur många som inte tycks begripa detta på denna sajt som ska vara så datornördig.
Eller vänta. SpelClockers var det va?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

1920 x 1200 på 16" är väl inte så konstigt?

Jag körde 1600x1200 på min 19" FS skärm i nästan 10 år, jag tyckte det var perfekt.
Dom flesta andra som satt vid min dator tyckte allting såg så himla smått ut.
Det tyckte inte jag men jag hade inte velat ha sakerna mindre.

Att då ha 1920x1200 på en 16" WS skärm känns som att det mesta kommer se så himla smått ut och inte särskilt skönt att titta på, för mig.
Därför tyckte jag det var inte konstigt, men ej önskvärt.
Tycker folk verkligen om att ha det så smått?
Den marknaden borde vara väldigt liten tror jag.

Skrivet av star-affinity:

Det beror pixeltätheten alltså hur små pixlarna är.
Hade det varit lika stora pixlar som på en 24"-skärm så hade det varit knas såklart.

Ja, så klart.
Hade pixlarna varit lika stora så hade ju skärmen varit 24"...
Förstår inte din poäng alls här.

Skrivet av star-affinity:

Måste säga att jag är förvånad hur många som inte tycks begripa detta på denna sajt som ska vara så datornördig.
Eller vänta. SpelClockers var det va?

Inte tycks begripa vaddå?
Jag fattar inte riktigt vad du dillar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

Hur fan har de tänkt att de ska kunna få en dator med 256GB SSD för under 10.000kr? Eller Samsung helt missat $1000-konceptet?

Ja men dom skiter väl i och kalla det en ultrabook och säljer den ändå.