Displayport driver 4K med en enda kabel, sparar ström och seriekopplar

Permalänk
Melding Plague

Displayport driver 4K med en enda kabel, sparar ström och seriekopplar

Organisationen bakom gränssnittet Displayport demonstrerar möjligheterna med de senaste revisionerna, bland annat ett strömsparläge som fryser bilden och seriekoppling av flera skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt otroligt! Hoppas som Emil, att framtiden kommer snart Priset just nu, nja, jag väntar nog lite.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Vill ha !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästan så att skärmen hade högre upplösning än Emil!? Kan tänka mig en sådan där skärm i 27 tum.

Permalänk
Medlem

Jag ska ha en sån och köra 800x600

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Jag ska ha en sån och köra 800x600

Bara för man kan

Permalänk
Medlem

I GOTZ TO HAF!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joncool:

Nästan så att skärmen hade högre upplösning än Emil!? Kan tänka mig en sådan där skärm i 27 tum.

27 tum är för litet med den upplösningen. Den kommer nog att komma i 30 tum och uppåt.

Permalänk
Medlem

Haha battlefield i den upplösningen, med 3 skärmar, i 3D ;D

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

27 tum är för litet med den upplösningen. Den kommer nog att komma i 30 tum och uppåt.

Man får väll se till och öka storleken på allt. Tex XP till Vista så blev ju ikonerna (och lite annat) större just pga skärmarna hade högre upplösning. När 4k skärmar blir vanligare lär detta hände igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Haha battlefield i den upplösningen, med 3 skärmar, i 3D ;D

Frågan om ens 7970 i Quadfire hade klarat det

Permalänk
Medlem

Tänk den skärmen och CS 1.6! Najs!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Man får väll se till och öka storleken på allt. Tex XP till Vista så blev ju ikonerna (och lite annat) större just pga skärmarna hade högre upplösning. När 4k skärmar blir vanligare lär detta hände igen.

Vad spelar det för roll? Han menar ju att du inte ens kan se pixlarna om du så trycker upp ansiktet mot skärmen med en 27 tums skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Vad spelar det för roll? Han menar ju att du inte ens kan se pixlarna om du så trycker upp ansiktet mot skärmen med en 27 tums skärm...

Tänk på att en äkta nörd, ööö teknikintresserad, inte bryr sig så mycket hur det ser ut utan mest att det är det bästa.

Permalänk
Medlem

Det här kan mycket väl bli årets vill ha. Fast jag väntar nog med att löpa en 4k skärm tills det att dom landar på 3-4 tusen.
Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Man får väll se till och öka storleken på allt. Tex XP till Vista så blev ju ikonerna (och lite annat) större just pga skärmarna hade högre upplösning. När 4k skärmar blir vanligare lär detta hände igen.

Skrivet av landahl:

27 tum är för litet med den upplösningen. Den kommer nog att komma i 30 tum och uppåt.

Skärmen som visas är på 36". Går det att få 1920x1080 på en 15" går det väl med det dubbla på en ännu större yta?

Permalänk
99:e percentilen

Hoppas de kan nöja sig med DP nu. Det blir så dyrt att hela tiden behöva köpa nya saker bara för att de man har (som fungerar utmärkt) inte har rätt anslutning, t ex nya skärmar bara för att man har ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Här är det bara att beställa för den som har råd. Jag väntar tills kommande 4k skärmar i samma storlek landar på ca 30.000 bagis.

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=FDH3601 :D:D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag tycker att Emil gör sig riktigt bra framför kameran. Han för sig väldigt bra, och ger ett lugnt, sansat och sakligt intryck. Två tummar upp!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

27 tum är för litet med den upplösningen. Den kommer nog att komma i 30 tum och uppåt.

Nej det är det inte, Panasonic har en 20,4" med samma upplösning.
http://www.engadget.com/2012/01/09/panasonic-outs-worlds-smal...

Det är nog dags att börja glömma det med ett till ett pixel och storlek. Precis som med Iphone 4 och retina display är det skalning som gäller och så hög pixeltäthet att man inte får aliasing utan istället "papperskvalite" på skärmen när det gäller text och annat. Windows klarar inte det idag, men skärmarna är inte direkt aktuella för massmarknad än heller.

Du ser ju hur litet Windows-superbar och klockan längst nere i hörnet blir även med 36" i den upplösningnen. Det är nog läsbart på nära håll, men inte optimalt.
http://www.sweclockers.com/image/red/2012/01/11/Eizo_4k_0004_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joncool:

Tänk på att en äkta nörd, ööö teknikintresserad, inte bryr sig så mycket hur det ser ut utan mest att det är det bästa.

Aha, det är det som definierar en äkta nörd Trodde det var definitionen för brat

Skrivet av conkan:

Skärmen som visas är på 36". Går det att få 1920x1080 på en 15" går det väl med det dubbla på en ännu större yta?

Du får tänka på att det är det dubbla*det dubbla, alltså 4x... (1920*1080)*4=8294400 pixlar, 3840x2160=8294400

Om 15" med 1920x1080 är lagom för dig borde alltså 60" vara lagom med 4k...

Permalänk
Medlem

Är nog så skarpt så de svider i ögonen! Battlefield 3 fullt ut i 4k, blir nog tungt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej det är det inte, Panasonic har en 20,4" med samma upplösning.
http://www.engadget.com/2012/01/09/panasonic-outs-worlds-smal...

Det är nog dags att börja glömma det med ett till ett pixel och storlek. Precis som med Iphone 4 och retina display är det skalning som gäller och så hög pixeltäthet att man inte får aliasing utan istället "papperskvalite" på skärmen när det gäller text och annat. Windows klarar inte det idag, men skärmarna är inte direkt aktuella för massmarknad än heller.

Du ser ju hur litet Windows-superbar och klockan längst nere i hörnet blir även med 36" i den upplösningnen. Det är nog läsbart på nära håll, men inte optimalt.
http://www.sweclockers.com/image/red/2012/01/11/Eizo_4k_0004_...

Jag vet om den där panasonicskärmen men för mig är 27 för litet oavsett. Kommer 4k inom en snar framtid till normala priser så vill jag ha en i minst 30 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Aha, det är det som definierar en äkta nörd Trodde det var definitionen för brat

Du får tänka på att det är det dubbla*det dubbla, alltså 4x... (1920*1080)*4=8294400 pixlar, 3840x2160=8294400

Om 15" med 1920x1080 är lagom för dig borde alltså 60" vara lagom med 4k...

Du kom ihåg att räkna "dubbla-dubbla" på upplösningen men inte på skärmstorleken Ska du ha samma pixeltäthet med 4k som en 15" med 1080p blir det 30" stort och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag vet om den där panasonicskärmen men för mig är 27 för litet oavsett. Kommer 4k inom en snar framtid till normala priser så vill jag ha en i minst 30 tum.

Jag tror inte på en snar framtid, fast att gissa utveckling är omöjligt, det kan ofta gå snabbare än man tror. Personligen vill jag inte ha en 36" som datorskärm, men 30" är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Du kom ihåg att räkna "dubbla-dubbla" på upplösningen men inte på skärmstorleken Ska du ha samma pixeltäthet med 4k som en 15" med 1080p blir det 30" stort och inget annat.

Han kanske faktiskt menade att han ska köra 4 skärmar helt diagonalt så att det blir lite virrigt att hålla reda på vart man är med muspekaren

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

4K upplösning på en 55" TV muuuuuums
Har ju varit lite löst snack om det här med upplösningar hit och dit.
Att ju högre upplösning ju mindre inlevelse. Hade något med fokusen att göra. Detta område är ni säkert 100ggr bättre på.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Det är precis som Emil säger i videon - "när man går nära så ser de bra ut".
Man sitter ju heller inte 20-30cm ifrån en 36 tummare, inte de flesta iaf. Så visst kan man se skillnad men mycket handlar om avståndet till skärmen, det är avgörande och gör att många inte ens kan se skillnad överhuvudtaget.
Om vi då tar en 55 tummare med 4K, så lär man ju sitta en bra bit ifrån vilket gör att man kommer ha mycket svårare för att se skillnaden, även om vissa kan göra det.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Bahhhh 4k är ju redan old school