Aktivitetshanterar-app för iPhone?

Permalänk

Aktivitetshanterar-app för iPhone?

Hej.

När man öppnat många andra appar i sin iPhone så börjar t ex GTA 3 gå långsamt om man kör det. Det verkar vanligt att det inte finns något sätt att riktigt stänga av en app som är igång. Man vet heller inte om man stängt möjligen stängt av den eller inte. Man vet inte hur det fungerar. Väldigt mycket är gömt när det handlar om app-plattform känns det som.

Så.

Någon här som vet någon bra aktivitetshanterare som te x finns i Windows/Linux osv? Där man kan stänga appar/processer eller liknande. Får upp massa annat mystiskt när jag försöker googla fram något vettigt dessutom.

tacktack för alla tips....!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Om man klickar snabbt två gånger på knappen på framsidan utav telefonen så fpår man ju upp en meny där du kan hålla in en ikon och sedan avsluta tror att det fungerar som en "Aktivitetshanterare" rätta mig om jag har fel.. har iaf för mig att det är så.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Hej,

Tryck 2 ggr snabbt på home knappen så visas alla öppna appar. Tryck på en av dem i listan på samma sätt som när du ska flytta appar så kan du stänga ner dem.

Permalänk

Jaha å! Så bra! Det visste jag inte.
Då behövs nästan ingen special-app? Eller vad tycker ni?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Finns inte någon sådan app.

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Skrivet av Tutilut:

Hej,

Tryck 2 ggr snabbt på home knappen så visas alla öppna appar. Tryck på en av dem i listan på samma sätt som när du ska flytta appar så kan du stänga ner dem.

Det är inte en lista på alla appar som är öppna/aktiva i bakgrunden, utan på de som man använt senast så man lättare ska hitta och kunna återgå till dem igen.

Vissa av apparna i listan kan arbeta i bakgrunden, men inte alla utan bara de som verkligen måste utföra något i bakgrunden. Oftast är det ingen.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha å! Så bra! Det visste jag inte.
Då behövs nästan ingen special-app? Eller vad tycker ni?

Nej egentligen inte, men det hade varit bra om Apple ordnat så att de appar i listan som verkligen arbetar i bakgrunden markerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

men det hade varit bra om Apple ordnat så att de appar i listan som verkligen arbetar i bakgrunden markerades.

Är ganska så säker på att de appar som faktiskt körs i bakgrunden har den vanliga ikonen, medan de inaktiva apparnas ikoner är "utgråade".

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om apparna arbetar i bakgrunden eller inte. Till viss del är det så att ju fler appar som finns i "multitasking bar" desto segare går andra grejer.
Ett tips är att skumma igenom handboken också. Om du inte visste om detta så är det nog många andra saker du inte vet om iOS

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Är ganska så säker på att de appar som faktiskt körs i bakgrunden har den vanliga ikonen, medan de inaktiva apparnas ikoner är "utgråade".

Jag kan meddela att det inte är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha å! Så bra! Det visste jag inte.
Då behövs nästan ingen special-app? Eller vad tycker ni?

Nej behövs ingen sådan app. Operativsystemet sköter det automatiskt för dig. Skulle du som användare behöva göra det skulle resultatet bli sämre då du inte är lika bra på att göra repetativa och tråkiga sysslor. Med andra ord, om man måste använda en aktivitetshanterare har tillverkaren av produkten misslyckats

Skrivet av ToJa92:

Är ganska så säker på att de appar som faktiskt körs i bakgrunden har den vanliga ikonen, medan de inaktiva apparnas ikoner är "utgråade".

Nej så är det inte.

Skrivet av Piece of Cake:

Spelar ingen roll om apparna arbetar i bakgrunden eller inte. Till viss del är det så att ju fler appar som finns i "multitasking bar" desto segare går andra grejer.
Ett tips är att skumma igenom handboken också. Om du inte visste om detta så är det nog många andra saker du inte vet om iOS

Det stämmer inte. Precis som Dr Tinnitus skriver så indikerar "multitasking bar:en" endast att en applikation har använts nyligen. När du lämnar en appliktion (t.ex. genom att trycka på hem-knappen) så har den 5 sekunder på sig att gå ner i viloläge, vilket innebär att den inte körs men att den finns kvar i RAM. Gör den inte det dödar operativsystemet appen. Är det så att den app som körs behöver mer RAM så rensas det som appar som är i viloläge har kvar i RAM bort.

Sen finns det vissa typer av saker appliktioner kan köra i bakgrunden, men dessa är väldigt begränsade. Några av dessa är att spela musik och hålla igång VOIP. En applikation kan också be att få fortsätta att köra (med låg prioritet) i bakgrunden i upp till 10 minuter för att slutföra något, så som att ladda ner ett podcast avsnitt eller liknande.

Att det uppstår så stor förvirring kring hur det faktiskt fungerar måste jag säga är ett tecken på hur bra Apple gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Det stämmer inte. Precis som Dr Tinnitus skriver så indikerar "multitasking bar:en" endast att en applikation har använts nyligen. När du lämnar en appliktion (t.ex. genom att trycka på hem-knappen) så har den 5 sekunder på sig att gå ner i viloläge, vilket innebär att den inte körs men att den finns kvar i RAM. Gör den inte det dödar operativsystemet appen. Är det så att den app som körs behöver mer RAM så rensas det som appar som är i viloläge har kvar i RAM bort.

Sen finns det vissa typer av saker appliktioner kan köra i bakgrunden, men dessa är väldigt begränsade. Några av dessa är att spela musik och hålla igång VOIP. En applikation kan också be att få fortsätta att köra (med låg prioritet) i bakgrunden i upp till 10 minuter för att slutföra något, så som att ladda ner ett podcast avsnitt eller liknande.

Att det uppstår så stor förvirring kring hur det faktiskt fungerar måste jag säga är ett tecken på hur bra Apple gjort det.

Det jag sa var inte något som jag läst nånstans, utan det som jag upplever själv. Däremot är jag mycket nyfiken på varifrån du fick alla dina fakta som du räknar upp då det uppenbarligen inte stämmer för någon iDevice som jag någonsin använt...

Dessutom om man kollar på keynoten för introduktionen av iOS 4 när mulitasking var nytt så demonstrerade apple tydligt hur spel inte stängs ner utan multitaskas för att man snabbt ska kunna återvända till spel efter att ha tagit emot ett samtal eller whatever. Alla appar som kräver iOS 4.0 eller senare har i princip stöd för multitasking och kommer att sega ner andra appar. Som sagt mycket intressant varifrån du fått dina fakta då de säger emot det som apple gått ut med officiellt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Det jag sa var inte något som jag läst nånstans, utan det som jag upplever själv. Däremot är jag mycket nyfiken på varifrån du fick alla dina fakta som du räknar upp då det uppenbarligen inte stämmer för någon iDevice som jag någonsin använt...

Dessutom om man kollar på keynoten för introduktionen av iOS 4 när mulitasking var nytt så demonstrerade apple tydligt hur spel inte stängs ner utan multitaskas för att man snabbt ska kunna återvända till spel efter att ha tagit emot ett samtal eller whatever. Alla appar som kräver iOS 4.0 eller senare har i princip stöd för multitasking och kommer att sega ner andra appar. Som sagt mycket intressant varifrån du fått dina fakta då de säger emot det som apple gått ut med officiellt.

Jag tar det från Apples dokument "iOS App Programming Guide", mer specifik avsnittet "App States and Multitasking" som finns på deras portal för utvecklare (och av egna erfarenheter från att utveckla för iOS). Lite sax:

Citat:

Your app delegate’s applicationDidEnterBackground: method has approximately 5 seconds to finish any tasks and return. [...] If the method does not return before time runs out, your app is killed and purged from memory. If you still need more time to perform tasks, call the beginBackgroundTaskWithExpirationHandler: method to request background execution time and then start any long-running tasks in a secondary thread. Regardless of whether you start any background tasks, the applicationDidEnterBackground: method must still exit within 5 seconds.

Vilket betyder att när appliktionen inte längre är den primära har den ~5 sekunder på sig att sluta "köra" (dvs. gå ner i viloläge) annars avslutas den och tas bort ur RAM av iOS. Vill applikationen göra klart något som tar längre tid än 5 sekunder (t.ex. ladda hem en fil eller spara något till disk) så kan den be att gå göra det. Appen får dock inte hålla på hur länge som hels vilket man kan läsa under rubriken "Executing a Finite-Length Task in the Background"

Vidare säger dokumentationen följande:

Citat:

The system tries to keep as many apps in memory at the same time as it can, but when memory runs low it terminates suspended apps to reclaim that memory.

Källan för att en app endast får köra i 10 minuter lyckas jag dock inte hitta just nu men ska se om jag inte kan få fram den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Jag tar det från Apples dokument "iOS App Programming Guide", mer specifik avsnittet "App States and Multitasking" som finns på deras portal för utvecklare (och av egna erfarenheter från att utveckla för iOS). Lite sax:

Vilket betyder att när appliktionen inte längre är den primära har den ~5 sekunder på sig att sluta "köra" (dvs. gå ner i viloläge) annars avslutas den och tas bort ur RAM av iOS. Vill applikationen göra klart något som tar längre tid än 5 sekunder (t.ex. ladda hem en fil eller spara något till disk) så kan den be att gå göra det. Appen får dock inte hålla på hur länge som hels vilket man kan läsa under rubriken "Executing a Finite-Length Task in the Background"

Vidare säger dokumentationen följande:

Källan för att en app endast får köra i 10 minuter lyckas jag dock inte hitta just nu men ska se om jag inte kan få fram den.

Då stämmer väl ditt sista påstående om att apple har gjort det bra(?) för att det är förvirring kring hur det funkar. Hur bra det än är förklarat så kommer iaf jag inte ifrån faktumet att ju fler appar som finns i multitasking bar desto kortare blir batteritiden och desto slöare blir appen som används aktivt för tillfället. Har inte heller hört att nån annan inte haft det så, om du inte upplever detta så är du den första jag hört talas om och jag kan inte annat än gratulera.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Då stämmer väl ditt sista påstående om att apple har gjort det bra(?) för att det är förvirring kring hur det funkar. Hur bra det än är förklarat så kommer iaf jag inte ifrån faktumet att ju fler appar som finns i multitasking bar desto kortare blir batteritiden och desto slöare blir appen som används aktivt för tillfället. Har inte heller hört att nån annan inte haft det så, om du inte upplever detta så är du den första jag hört talas om och jag kan inte annat än gratulera.

Jag skulle gissa att det till 100 % beror på att du uppfattar det så och att om du skulle utföra "vetenskapliga" tester skulle du se att fakta pekar i motsatt håll mot dina uppfattningar. Jag tackar dock för gratulationerna då jag inte upplever det över huvudtaget (har 94 appar i min "multitasking bar" just nu och upplever inte några problem).

Fraser Speirs (som är en "Apple Distinguished Educator" och har släppt minst en iOS app) har två riktigt bar blogg-poster på ämnet (de är från nu i januari 2012) "Misconceptions About iOS Multitasking" samt uppföljningsposten "iOS Multitasking in Detail".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Nej så är det inte.

Skrivet av Arginj:

Jag kan meddela att det inte är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det då? Vad är skillnaden mellan en vanlig ikon och en "utgråad"? Om jag exempelvis öppnar Colloquy(en irc-klient med multitasking stöd) och låter den köra i bakgrunden ser den ut som vanligt. Medans andra appar, ex. "Photos", "Camera" etc. är utgråade när de är stängda.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Jag skulle gissa att det till 100 % beror på att du uppfattar det så och att om du skulle utföra "vetenskapliga" tester skulle du se att fakta pekar i motsatt håll mot dina uppfattningar. Jag tackar dock för gratulationerna då jag inte upplever det över huvudtaget (har 94 appar i min "multitasking bar" just nu och upplever inte några problem).

Fraser Speirs (som är en "Apple Distinguished Educator" och har släppt minst en iOS app) har två riktigt bar blogg-poster på ämnet (de är från nu i januari 2012) "Misconceptions About iOS Multitasking" samt uppföljningsposten "iOS Multitasking in Detail".

Batteritiden, visst. Men hur utför man vetenskapliga tester på lagg? Räcker det inte att man ser att ett spel laggar?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!