Vad ska man plugga för att utveckla spel?

Permalänk

Vad ska man plugga för att utveckla spel?

Jag går i 7:an just nu och har ett brinnande intresse för spel och datorer. Har precis börjat lära mig lite C++ genom guider på internet och jag undrar vad man ska ha för utbildning for att börja uveckla spel. Och kanske lite förslag för gymnasium i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragmental:

Jag går i 7:an just nu och har ett brinnande intresse för spel och datorer. Har precis börjat lära mig lite C++ genom guider på internet och jag undrar vad man ska ha för utbildning for att börja uveckla spel. Och kanske lite förslag för gymnasium i Stockholm.

^^ går du i 7:an är det ju nästan 3 år kvar men intresse är ju alltid bra o ha!..tycker du ska börja läsa guider hur man utvecklar
simpla web spel sedan när du klarar det går du till lite svårare steg!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Tänkte att det är bra att lära sig tidigt, så att man har mer erfarenhet.

Permalänk
Medlem

En Civ.inj skadar inte men i slutändan är det bara vad du kan som är intressant.
Läs natur och så mycket matte du kan på gymnasiet.
Fortsätt med c++.

Permalänk
Medlem

Teknisk, eller naturvetenskaplig gymnasieutbildning kan du börja med Längre än så, behöver du inte kolla då det finns massor med olika alternativ på unviersitetsnivå.

Det som är viktigt är att du läser Matte E, Fysik B och Kemi A. Dessa saker måste man ha för vidare utbildning. Efter det är det fritt fam för dig att välja vilken utbildning på gymnasienivå du vill ha, det finns tekniska utbildningar som är inriktat på programmering och utveckling, och så finns det mer allmän, mer öppen naturvetenskapliga utbildningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mycket matte. Skulle föreslå tekniskt eller natur på gymnasiet med inriktning IT om möjligt för att sedan fortsätta mot civilingenjör.

Permalänk

Pluggade på IT-Gymnasiet, dom hade en inriktning för Natur och IT, IT främst då.
Men rekommenderar system spåret där för dig, skulle passa dig perfekt!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fragmental:

Först måste väl TS gå ut högstadiet och sedan Gymnasiet innan han börjar på högskola? Eftersom det programmet är vid Stockholms Universitet..

TS, allt beror på vad du har för intressen och vilken skola du tänker gå på. Har du bra betyg så kan du söka till tekniska gymnasium som finns spritt över hela landet tex. Gymnasieskolor som ingår i John Bauer styrelsen. Eller så kan du söka in på IT vid den lokala gymnasieskolan. Om du väljer en lokal gymnasieskola så finns det även tillval som du kan göra tex. Datorkunskap (basics jag vet) eller programering.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Först måste väl TS gå ut högstadiet och sedan Gymnasiet innan han börjar på högskola? Eftersom det programmet är vid Stockholms Universitet..

Oj, läste fel. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragmental:

Jag går i 7:an just nu och har ett brinnande intresse för spel och datorer. Har precis börjat lära mig lite C++ genom guider på internet och jag undrar vad man ska ha för utbildning for att börja uveckla spel. Och kanske lite förslag för gymnasium i Stockholm.

Tjenare! Roligt att du funnit ditt intresse såpass tidigt
Fortsätt med C++ övningar, avancera dig med svårare saker emellanåt.

Gå in på Dice eller andra svenska spelföretag, maila runder till folk som jobbar som game developers där och fråga dem om tips på linjer, inriktning osv.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fragmental:

Oj, läste fel. ^^

Inga problem. Dock kan du använda den länken och se vilka ämnen du måste ha för att få behörighet till just det programmet. Och med hjälp av detta, få reda på vilket gymnasieprogram som passar dig.

http://www.johnbauer.nu/program/teknik-it

Där är en länk som ev. kan passa dig. Enligt sidan så är det en grundläggande utbildning för folk som senare vill utbilda sig via högskola till.

- Civilingenjör
- Systemutvecklare
- Webbutvecklare
- Spelutvecklare

Skrivet av KRQKAN:

Tjenare! Roligt att du funnit ditt intresse såpass tidigt
Fortsätt med C++ övningar, avancera dig med svårare saker emellanåt.

Gå in på Dice eller andra svenska spelföretag, maila runder till folk som jobbar som game developers där och fråga dem om tips på linjer, inriktning osv.

Riktigt bra tips.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fler och fler högskolor och universitet erbjuder spelutveckling program.
http://www.gamedev.se/lankar/?parentid=45

Du måste komma ihåg att programmering är bara en del av spelet. Mycket av spelet är grafik, ljud, det visuella. Jag känner folk som enbart arbetar med ljud i spel. Så har du 3d grafikere, concept grafikere, etc etc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragmental:

Jag går i 7:an just nu och har ett brinnande intresse för spel och datorer. Har precis börjat lära mig lite C++ genom guider på internet och jag undrar vad man ska ha för utbildning for att börja uveckla spel. Och kanske lite förslag för gymnasium i Stockholm.

Jag skulle rekommendera dig att fortsätta med C++ i så fall, tills du känner att du "kan språket", med det menar jag att du fortsätter att traggla även om det är svårt med pekare, namespaces, templates och liknande tills du kan förklara för dig själv vad varje rad i dina program faktiskt gör.

Jag använda mig av http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ och när det blev svårt så skrev jag en kommentar som förklarade exakt vad varje rad kod gjorde, det underlättade för mig när jag lärde mig.

Fördelen med att fortsätta med C++ ett tag till är att du senare kommer uppfatta de flesta språk som mycket lättare att använda.

Skrivet av Fragmental:

Tänkte att det är bra att lära sig tidigt, så att man har mer erfarenhet.

Precis rätt tanke, glöm också inte bort att skolsystemet (i alla fall grundskolan och gymnasiet) är anpassat för att alla ska klara det och håller ett fruktansvärt lågt tempo. Det du lär dig på gymnasiet om programmering kommer motsvara vad du går igenom på en vecka på högskolan, så gör dig själv en stor tjänst och lär dig plugga ordentligt själv! Det behöver du inte vänta på gymnasiet för, men det verkar du redan förstått!

Som gymnasieinriktning skulle jag rekommendera natur och se till att fixa alla mattekurser samt de andra kurser som brukar vara krav för högskolan. Jag har sett vad folk som gått IT eller liknande producerar, det är så långt från "professionellt" man kan komma, visst, det finns undantag, men generellt så kommer du nog hamna med folk som "gillar WoW så jag tänkte läsa spelutveckling det är ju typ WoW?". Jag vågar påstå att det inte finns något extra du kan lära dig på gymnasiet som du inte kan lära dig själv nu, så håll dig till viktiga grundämnen så du har kompetens till vidareutbildning.
(Hört att Teknik ger samma behörighet som natur, fast är lite annorlunda upplagt bara, vet inte exakt vad det är som skiljer, men om det ger samma kompetens så går det ju att kika närmare på.)

Du kan kika lite på mest framröstade frågorna på stackexchange:
http://stackoverflow.com/questions?sort=votes
http://http.developer.nvidia.com/GPUGems3/gpugems3_part01.htm...
Tänker främst på dessa två trådar/frågor:
"What is the single most influential book every programmer should read?"
Här finns några ganska tunga böcker listade, de jag har kikat i handlar mycket om hur du kan tänka vid problem och liknande och kanske inte lär dig så mycket du kan använda praktiskt. När du kan ett språk lite bättre så kanske det är lämpligt att hitta någon av böckerna och läsa lite i.

"List of freely available programming books"
Bland annat finns det "GPU Gems" som verkar intressant; http://http.developer.nvidia.com/GPUGems3/gpugems3_part01.htm...

Nu får jag kanske det att framstå som att det finns miljarder med böcker som du Måste kunna för att kunna skapa de simplaste programmen, det är inte alls så jag menar. När du väl kan ett programmeringsspråk och kanske något bibliotek så är det ofta ganska enkelt att se hur lösningar kan se ut. Det är början som är det svåraste!

När jag läser igenom det jag skrivit så känns det som att det låter aningen negativt, men jag menar det som positivt att du tar ansvar för att lära dig själv. Kan dock inte hjälpa till med just spelprogrammering då det inte är mitt största intresse!

Lycka till, fortsätt knacka kod!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragmental:

Jag går i 7:an just nu och har ett brinnande intresse för spel och datorer. Har precis börjat lära mig lite C++ genom guider på internet och jag undrar vad man ska ha för utbildning for att börja uveckla spel. Och kanske lite förslag för gymnasium i Stockholm.

http://www.cybergymnasiet.se/stockholm/programutbud.asp?p=tek...

Välj Teknikprogrammet (TE) och sedan Inriktning Iinformations- och medieteknik

"Är du intresserad av digitalt skapande, webbutveckling och programmering passar denna inriktning för dig. Du kan fördjupa dig inom spelutveckling, mot både programmering och design."

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Om jag förstått det rätt så anställer de flesta företag Civilingenjörer inom datateknik som programmerare? Lite osäker vad de gör på spelutvecklingsprogram men jag är lite tveksam hur stark matematisk bakgrund man får, då matematiken ofta är viktig när man programmerar. Tex datagrafik är uppbyggd av linjär algebra.

Fråga runt lite hos utvecklare och se vad de ger för tips, och mitt tips är att inrikta dig på ett program i gymnasiet som ger dig förutsättning för plugga vidare som civilingenjör (kanske spelutvecklingsgymnasium kan ge?), sedan kan du plugga vidare till det mesta

Permalänk
Medlem

natur är det ända vettiga gymnasieprogrammet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

natur är det ända vettiga gymnasieprogrammet

Inte för att lära sig stava tydligen.

Du har fått många bra tips på gymnasieinriktningar och inför fortsatta studier. Tänkte bara tillägga att om du nu väljer att läsa allt detta och riktar in dig så tidigt som du gör, skaffa inte inställningen att det är det ENDA du kan göra. Det kan begränsa dig väldigt mycket. Alltså håll kvar inriktningen, jobba stenhårt men håll dig även uppdaterad på andra ämnen, prova hela tiden nya saker osv så du inte tappar perspektivet helt. lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Inte för att lära sig stava tydligen.

Du har fått många bra tips på gymnasieinriktningar och inför fortsatta studier. Tänkte bara tillägga att om du nu väljer att läsa allt detta och riktar in dig så tidigt som du gör, skaffa inte inställningen att det är det ENDA du kan göra. Det kan begränsa dig väldigt mycket. Alltså håll kvar inriktningen, jobba stenhårt men håll dig även uppdaterad på andra ämnen, prova hela tiden nya saker osv så du inte tappar perspektivet helt. lycka till!

Varför ska jag anstränga mig för att stava på en lördag på ett forum på internet?
För att inte vara jätte onödig med detta inlägg kan jag säga att natur är linjen som är bredast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Inte för att lära sig stava tydligen.

Pow right in the kisser!

http://www.spelutbildningar.se/utbildningar/
Kolla på de olika utbildningarna vad man ska gå för linje för att ha bäst chanser att att fortsätta med spelutveckling efter gymnasiet alt. fråga dom.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Det bästa tipset jag kan ge (som flera redan givit, men är värt att upprepa): läs så mycket matematik som det bara går! Det kommer du att ha överlägset mest nytta av, även om det inte är uppenbart för dig varför ännu.

Permalänk
Medlem

Jag själv går 1an i gymnasiet nu, och kan starkt rekommendera natur (speciellt min skola då vi har en speciell mattegrupp som arbetar väldigt intensivt). Jag läser Objective-C på fritiden och har vänner som går IT-skolor, det är inget speciellt där. Läs mycket matte så går det nog bra! (du kan gärna börja på min skola sen när det är aktuellt att välja

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Kan säga följande, det enda du behöver är Matte E, Fysik B och Kemi A (antar att de heter något annat nu sen de ändrade betygssystemet osv) för att kunna gå på ett universitet med denna typ av inriktning. Skulle dock rekommendera Teknik med IT , Natur med Data inriktning eller liknande (där man har programmering) eftersom jag antar du vill dra igång så fort som möjligt

När det kommer till Universitet har jag läst massvis av gånger att spelutvecklare föredrar att man går Datateknik framför Spelutveckling. Bland annat i KTHs reklamkatalog jag fick säger någon från DICE det, vet inte varför. Jag går iaf Datateknik på LTH och här är det Java som gäller för hela slanten till en början men man kan läsa annat senare dock.

Sen måste jag bara säga också att håll dig borta från John Baur om det är som det är där jag bor. Skitutbildning där ingen gör nåt och de läste bara till Matte B på deras "IT utbildning".

EDIT: Angående att alla säger att du ska plugga matte så säger jag bara DO IT!! Får sitta och slita som ett djur med matten på LTH medan programmeringen är hur lätt som helst. Lägger antagligen 80% av tiden på matten medan programmeringen kan man hoppa över lektioner och få högsta betyg om man har någorlunda förkunskaper. Finns en del som började i din ålder som går med mig nu och de maxar proven utan att en va med på en föreläsning och kan något i stil med 5 språk var

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Skulle väl säga att gymnasieval är mindre viktigt så länge det ger dig rätt behörighet.
Gick själv natur/natur där programmering aldrig fanns att läsa, trots klarar jag mig minst lika bra på datateknikprogrammet som mina kursare med en mer datarelaterad gymnasieutbildning bakom sig.
Generellt tips är väl som tidigare sagts, satsa mycket på matten och lär dig något språk vid sidan av om du kan, kan för övrigt rekommendera naturprogrammet på gymnasiet då det ger absolut störst bredd och spelutvecklingen kanske inte är lika lockande om 6 år

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Skulle väl säga att gymnasieval är mindre viktigt så länge det ger dig rätt behörighet.
Gick själv natur/natur där programmering aldrig fanns att läsa, trots klarar jag mig minst lika bra på datateknikprogrammet som mina kursare med en mer datarelaterad gymnasieutbildning bakom sig.
Generellt tips är väl som tidigare sagts, satsa mycket på matten och lär dig något språk vid sidan av om du kan, kan för övrigt rekommendera naturprogrammet på gymnasiet då det ger absolut störst bredd och spelutvecklingen kanske inte är lika lockande om 6 år

Man klarar sig lika bra för det börjar från grunden men man behöver inte lägga ner någon tid på programmeringen om man redan kan det Så lockar det när man väljer gymnasium tycker jag att man ska välja det som låter roligast dvs något med programmering.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag går på denna skolan i 3dje årskurs. Den är grym när det gäller spelutbildning http://lbs.se/

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Jag går på denna skolan i 3dje årskurs. Den är grym när det gäller spelutbildning http://lbs.se/

På vilket sätt är den "grym"? Förklara och argumentera!

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa dem som säger att man ska läsa MaE, KeA och FyB att dessa kurser inte finns i nuläget utan har bytt namn.

Det är fortfarande ett vettigt budskap; Skaffa ordentlig högskolebehörighet

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk

Bara undrar, varför ska man ta natur?

Permalänk
Medlem

Så att du skaffar dig behörighet för vidare studier på någon teknisk högskola.

Och som andra redan sagt, håll dig JÄVLIGT långt borta från John Bauer.