Optimala komponenter för att streama spel?

Permalänk

Optimala komponenter för att streama spel?

Hej!

Jag spelar aktivt ett datorspel som heter DOTA 2 och har nu börjat fundera på att streama hela kalaset.

I dagsläget har jag följande;

CPU Core i5 2500

Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3 (fast jag har bara 6 gb, ett minne gick sönder och jag bytte det mot ett 2 gb, så totalt 6.)

MK MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3

GeForce GTX 560 Ti

Jag kan inte streama i någon högre kvalité utan att det orsakar stora fpsdrops i spelet, det blir inte helt ospelbart men det medför inte heller optimal spelglädje, vilket givetvis är en förutsättning.

Har ni några idéer om vad som kan boosta min dator till att bli den ultimata streamingmaskinen?
Det ska alltså inte ens märkas att jag streamar..

Tack för all eventuell hjälp.

Spoilertag för hela kalaset beställt genom inet

Namn Pris Beställt Reserverat Skickat Summa

Frakt & eventuella avgifter: 50 kr
Totalt, inkl. moms: 8 294 kr
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3 483 kr 1 st 0 st 1 st 483 kr
CPU Core i5 2500 1 659 kr 1 st 0 st 1 st 1 659 kr
Fraktfritt Sweclockers Vid köp över 500kr 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
PSU XFX P1-750S-NLB9 ATX 12V 782 kr 1 st 0 st 1 st 782 kr
Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU 790 kr 1 st 0 st 1 st 790 kr
DVD±RW Samsung 22X SATA S vart,SH-S223L,no Software 195 kr 1 st 0 st 1 st 195 kr
Montering inet.se 795 kr 1 st 0 st 1 st 795 kr
Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1 963 kr 1 st 0 st 1 st 963 kr
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3 849 kr 1 st 0 st 1 st 849 kr
Corsair A50 CPU-cooler Intel/AMD 339 kr 1 st 0 st 1 st 339 kr
MK MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3 1 389 kr 1 st 0 st 1 st 1 389 kr
GK PCIe KFA2 GF 8400GS 512MB DDR3 LP 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr

Dold text

Som ni ser är grafikkortet och 2 gb minne borta.. men det borde vara nog med information för att se vad jag har i dagsläget.

Permalänk
Medlem

ram minne och grafikkort imo

Permalänk
Skrivet av adfi:

ram minne och grafikkort imo

Vilket grafikkort skulle du rekommendera? Köpte det jag har nu ganska nyligen, förra veckan t.om.

Hur mycket ramminne är tillräckligt? 8, 12, 16? Jag provade stoppa in 2 st 4 gb och 2 st 2gb, totalt 12, men då startade inte ens datorn av någon anledning.

Permalänk
Medlem

eftersom du kommer köra endel olika program samtidigt så skulle jag nog köra

8 eller 12gb skulle jag tro. ram minne är ganska billigt.

Men när det gäller grafikkortet, om vi ska vara helt seriösa så duger kortet du har, egentligen!

Det är väl om du kan tänka dig köpa upp till 6970 eller 570.

Men jag tror ändå att det till stor del kan vara pga ram minnet också. använder du xsplit?
och har du testat att sänka grafikinställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Vilket grafikkort skulle du rekommendera? Köpte det jag har nu ganska nyligen, förra veckan t.om.

Hur mycket ramminne är tillräckligt? 8, 12, 16? Jag provade stoppa in 2 st 4 gb och 2 st 2gb, totalt 12, men då startade inte ens datorn av någon anledning.

vad har du för socket? är ram minnena av samma sort / märke och allt det där?
För egentligen rekommenderas att man köper alla minnena tillsamans i ett "kit".

Dock så brukar det fungera om det är likadana minnen.

Edit: har en till fråga. Kör du spelen i Windowed mode?

Permalänk

Det där ska utan problem räcka för att streama ett simpelt spel som DotA 2. Frågan är väl snarare vad du har för uppströmshastighet och sådant på ditt internet, och vilka program du använder dig utav för att streama? Jag använder dxtory tillsammans med xsplit, fungerade bäst för mig. Sen är inställningar riktigt krångliga tycker jag, har 100/10 internet så bara 10mbit uppström men det fungerar hyfsat. Märks gör det väl alltid när man streamar, antar jag iaf. :/ Inget jag lyckas uppnå iaf även fast jag har i7 920 och 2st HD5870, samt 16GB ram.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Det där ska utan problem räcka för att streama ett simpelt spel som DotA 2. Frågan är väl snarare vad du har för uppströmshastighet och sådant på ditt internet, och vilka program du använder dig utav för att streama? Jag använder dxtory tillsammans med xsplit, fungerade bäst för mig. Sen är inställningar riktigt krångliga tycker jag, har 100/10 internet så bara 10mbit uppström men det fungerar hyfsat. Märks gör det väl alltid när man streamar, antar jag iaf. :/ Inget jag lyckas uppnå iaf även fast jag har i7 920 och 2st HD5870, samt 16GB ram.

Hans dator borde väl inte lagga pga att hans internet är belastat?

Skulle fortfarande gissa på drivrutiner/inställningar/ram

Permalänk
Medlem

Klockad processor och minne är väl vad som behövs? Streamandet belastar väl inte GPU:n?

Jag streamde HoN med xsplit på en i7 920@3,8 och 6gb minne utan nämnvärt lagg på streamen. (Hade 5870 1gb som GPU)

Däremot så tog det en halvdag att tweaka xsplit så att allt flöt( fårn början var det kaoz, fps-drops lagg osv) Minns att man skulle allokera kärnor till xsplit för att optimera ännu mer. Det finns en del guider on the interweb, har för mig att Day9 har en daily där han går igenom inställningarna han använder.

Själv tror jag att det du har räcker, och att det handlar om inställningar kring xsplit.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Skrivet av adfi:

Hans dator borde väl inte lagga pga att hans internet är belastat?

Skulle fortfarande gissa på drivrutiner/inställningar/ram

Den säger att samtliga inställningar är uppdaterade, jag har 100/100 och igår köpte jag ytterliggare 8 gb ram, totalt 12 nu.

Det flyter på helt ok i hög upplösning/hög kvalitet just nu, men inte heeeeelt optimtalt.. kanske bara är inställningar som behövs nu.. folk säger att det är ett helvete att optimera xsplit, och jag kan inte annat än hålla med.. har ingen koll på hur man fördelar uppdelningen av bandbredd från xsplit.

Permalänk
Medlem

Förlåt men...

Jag undrar bara om jag kan streama HoN/dota2 och BF3 med denna datorn

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10502

Permalänk
Skrivet av Snjolfur:

Jag undrar bara om jag kan streama HoN/dota2 och BF3 med denna datorn

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10502

Ja, den kommer verkligen räcka.