Permalänk

Gigabyte HD 6870 strul

Hej, har precis registrerat mig så detta blir mitt första inlägg.
I början av hösten köpte jag mig en ny dator från Inet. I denna datorn ingick bland annat 2 st HD 6870.
Redan från början strulade det ena kortet medans det andra fungerade felfritt (gör fortfarande). Drivrutinerna krashade konstant (ibland flera gånger i minuten). Ibland fick jag dessutom blåskärmar. Detta skedde både i crossfire och när kortet var för sig självt.

Därefter provade jag att köra in kortet i en kompis dator, fortfarande samma problem. Måndags-ex tänkte jag då så jag skickade tillbaka kortet till Inet.

Hursomhelst så kunde inte Inet hitta några fel och skickade tillbaka det till mig och hänvisade till deras hemsida för vidare felsökning.

I alla fall så fick jag tillbaka kortet, satte i det i datorn. Självklart får jag då samma fel. Konstanta drivrutinskrashar etc.

Efter detta har jag ominstallerat min dator, provat med driversweeper ett antal gånger, provat säkert 10 olika drivrutiner och underklockat kortet. Till och med när kortet var underklockat till 1/3 av ursprungsfrekvens och minnet så återstod problemen.

Min PSU är ett CorsairTX 850w så det finns kraft nog att driva båda korten.
Använder Windows 7 64-bit.
Vad kan det vara för fel?
Kan bifoga mer information om det efterfrågas.

Tack på förhand.

Ursäktar om det är en tråkig struktur på inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugdräparen:

Hej, har precis registrerat mig så detta blir mitt första inlägg.
I början av hösten köpte jag mig en ny dator från Inet. I denna datorn ingick bland annat 2 st HD 6870.
Redan från början strulade det ena kortet medans det andra fungerade felfritt (gör fortfarande). Drivrutinerna krashade konstant (ibland flera gånger i minuten). Ibland fick jag dessutom blåskärmar. Detta skedde både i crossfire och när kortet var för sig självt.
Ursäktar om det är en tråkig struktur på inlägget.

får du errorn"your display driver has stopped working and has recovered"eller något sånt? har också samma problem :/ när jag överklockar den till 1ghz, nu kör jag med catalyst 11.10/11.11 som funkar typ bäst för hd68xx, inte 11.12, med 11.12 så vill man bara slänga ut datorn från fönstret

förresten vet någon hur man byter drivrutiener på grafikkortet?windows vägrar ändra det för mej, även om jag gör det manult :/ vill uppdatera från 7.14 till 8.92

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

får du errorn"your display driver has stopped working and has recovered"eller något sånt? har också samma problem :/ när jag överklockar den till 1ghz, nu kör jag med catalyst 11.10/11.11 som funkar typ bäst för hd68xx, inte 11.12, med 11.12 så vill man bara slänga ut datorn från fönstret

förresten vet någon hur man byter drivrutiener på grafikkortet?windows vägrar ändra det för mej, även om jag gör det manult :/ vill uppdatera från 7.14 till 8.92

Jo, precis.

Har fortfarande inte kommit på något nytt som skulle kunna förklara det.

Har du också ett Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugdräparen:

Jo, precis.

Har fortfarande inte kommit på något nytt som skulle kunna förklara det.

Har du också ett Gigabyte?

nej en asus, förresten har fixat det det e bara att installera drivers från från catalyst 11.2, sen installera 11.11/11.12 utan att installera drivers från 11.12/11.11 du vet anpassade inställningarna, säg om det funkar, vrf man ska göra så det e för att man får sämre prestanda med den gamla catalyst men mer stabilare så man höjer prestanda genom att skaffa sej den nya catalyst, förresten säg till om du hittar en stabilare drivers för 68xx seriet, vill överklocka mer än 1000mhz ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

nej en asus, förresten har fixat det det e bara att installera drivers från från catalyst 11.2, sen installera 11.11/11.12 utan att installera drivers från 11.12/11.11 du vet anpassade inställningarna, säg om det funkar, vrf man ska göra så det e för att man får sämre prestanda med den gamla catalyst men mer stabilare så man höjer prestanda genom att skaffa sej den nya catalyst, förresten säg till om du hittar en stabilare drivers för 68xx seriet, vill överklocka mer än 1000mhz ;D

Underbart att fler än jag har detta problem, ursäkta entusiasmen för era problem, men jag trodde det var typ mobot som var trasigt. Jag ska testa det du föreslog. Hoppas att det funkar.
Återkommer med mina findings.

För övrigt har jag ett XFX 6870 2Gb som jag fick i utbyte mot ett trasigt 5850 från Inet, vilket får drivrutinskraschen när jag lirar BF3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Vad komplicerat ni gör det grabbar.. Installera 12.1 istället bara.. skit bra drivare.. gav mig 1 mer fps i Unigine Heaven 2.5

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

Vad komplicerat ni gör det grabbar.. Installera 12.1 istället bara.. skit bra drivare.. gav mig 1 mer fps i Unigine Heaven 2.5

Låter faktiskt bra. Jag håller på att installera det på min gäst-rigg nu. Får se om det blir någe bättre.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så löste sig mina problem genom Catalyst 12.1
Rinner på "smooth" i 3DMark11 fick 4117 på 720p Basic edition. Inga krascher än.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

crossfire bygeln kanske e kass

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Som det ser ut så löste sig mina problem genom Catalyst 12.1
Rinner på "smooth" i 3DMark11 fick 4117 på 720p Basic edition. Inga krascher än.

har du överklockat???

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Som det ser ut så löste sig mina problem genom Catalyst 12.1
Rinner på "smooth" i 3DMark11 fick 4117 på 720p Basic edition. Inga krascher än.

mitt hd6850 krashade under 3dmark vantage XD höjde volten och höll tummerna och fick sämre än innan på 1ghz(med lägre volt) nu intallerar jag 11.11c som verkar vara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

mitt hd6850 krashade under 3dmark vantage XD höjde volten och höll tummerna och fick sämre än innan på 1ghz(med lägre volt) nu intallerar jag 11.11c som verkar vara bra

Det verkar ju bra märkligt, med tanke på att 12.1 tar drivisarna från 11.11c... Jadu, ATI är ju inget man kommer att satsa på i framtiden iaf Skälet till att jag valde det gröna laget till min nya dator:) Inte första gången jag har haft meck med drivisar som krashar och inställningar som inte går att göra. Jag har inte överklockat detta kort. Men bra att du fick det att fungera till slut.
Vilket program använder du för att höja volten förresten?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Det verkar ju bra märkligt, med tanke på att 12.1 tar drivisarna från 11.11c... Jadu, ATI är ju inget man kommer att satsa på i framtiden iaf Skälet till att jag valde det gröna laget till min nya dator:) Inte första gången jag har haft meck med drivisar som krashar och inställningar som inte går att göra. Jag har inte överklockat detta kort. Men bra att du fick det att fungera till slut.
Vilket program använder du för att höja volten förresten?

hahah för mej så e det amd 4ever(hehehe) måste stödja dem ;D jag använder msiafterburner sen måste man låsa upp volten(msi inställningar och sen kryssa på unlock voltage) och för att överklocka till 1ghz så http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1066583-msi-after...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hahah för mej så e det amd 4ever(hehehe) måste stödja dem ;D jag använder msiafterburner sen måste man låsa upp volten(msi inställningar och sen kryssa på unlock voltage) och för att överklocka till 1ghz så http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1066583-msi-after...

Jag försökte med MSI tidigare, men den ville inte låsa upp volten, får försöka igen. Måste klocka och bänka nu och se vad jag kan få upp den i.
Vad scorar du nu i 3DMark11 720p ?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Underbart att fler än jag har detta problem, ursäkta entusiasmen för era problem, men jag trodde det var typ mobot som var trasigt. Jag ska testa det du föreslog. Hoppas att det funkar.
Återkommer med mina findings.

För övrigt har jag ett XFX 6870 2Gb som jag fick i utbyte mot ett trasigt 5850 från Inet, vilket får drivrutinskraschen när jag lirar BF3.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också haft detta problem att när jag lirar bf3 så fryser det och drivisarna lagt av och återställt. Blir o testa 11.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag försökte med MSI tidigare, men den ville inte låsa upp volten, får försöka igen. Måste klocka och bänka nu och se vad jag kan få upp den i.
Vad scorar du nu i 3DMark11 720p ?

länka ditt gpu!!! jag har en sapphire hd6850 tonix* jag kör inte 3dmark 11, utan 3dmark vantage stock 820mhz= 14,5k p och 17k p @ 1000mhz 1225 mhz

tror att man fixar det genom att flasha till ett bios som låter dej ändra volten, googla kanske du hittar något, testa med det jag länkade,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

länka ditt gpu!!! jag har en sapphire hd6850 tonix* jag kör inte 3dmark 11, utan 3dmark vantage stock 820mhz= 14,5k p och 17k p @ 1000mhz 1225 mhz

tror att man fixar det genom att flasha till ett bios som låter dej ändra volten, googla kanske du hittar något, testa med det jag länkade,

http://www.inet.se/produkt/5409372/xfx-radeon-hd6870-2048mb
Det kortet har jag, jag körde Vantage och fick 14,5K. Jag tror att det flaskar lite i min CPU, Intel Q9550 2,8GHz. Jag har et skit mobo som inte vill klocka som jag vill. Jag hann dock inte testa att klocka GPU igår, tar det när jag kommer hem idag. Kollade din andra tråd och tror att det kan hjälpa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

http://www.inet.se/produkt/5409372/xfx-radeon-hd6870-2048mb
Det kortet har jag, jag körde Vantage och fick 14,5K. Jag tror att det flaskar lite i min CPU, Intel Q9550 2,8GHz. Jag har et skit mobo som inte vill klocka som jag vill. Jag hann dock inte testa att klocka GPU igår, tar det när jag kommer hem idag. Kollade din andra tråd och tror att det kan hjälpa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

va!!!! ofta bara 14,5k!!! jag får 14,5 med stock klocken med mitt hd6850 1gb!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

va!!!! ofta bara 14,5k!!! jag får 14,5 med stock klocken med mitt hd6850 1gb!!!

Men som jag skrev tidigare så sitter du på en starkare CPU än tas jag gör, och vantage räknar ju med hela systemet i sina testresultat. Kolla vad du får i 3DMark 11. Lite intressantare än Vantage från -08 DX10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc