Hjälp med köp av minnen, moderkort och processor

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av minnen, moderkort och processor

Som rubriken lyder. Det ska kosta runt 5k och helst intel men amd skulle funka. Ska lira spel på den

Detta ska beställas om nån månad. Tack på förhand

EDIT: ska köra crossfire med 6870 på det moderkortet också .

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1380728/moderkort-cpu-minne
Jag har satt dit en i5 processor som är ideal för Gaming, den har ett moderkort som är väldigt framtidsäkert och 16gb minne bara för att det är så billigt i dagsläget men om du vill spara pengar kan du lika järna gå på 8gb(inte så stor skillnad).

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1380728/moderkort-cpu-minne
Jag har satt dit en i5 processor som är ideal för Gaming, den har ett moderkort som är väldigt framtidsäkert och 16gb minne bara för att det är så billigt i dagsläget men om du vill spara pengar kan du lika järna gå på 8gb(inte så stor skillnad).

Tack så mycket verka perfekt de där är det står skillnad på att köra på pci x16 mot x8? klarar ett 500w agg det plus ett 6870?
om jag ska ha två kan du rekommendera nåt nät agg också

Permalänk
Skrivet av jens121:

Som rubriken lyder. Det ska kosta runt 5k och helst intel men amd skulle funka. Ska lira spel på den

Detta ska beställas om nån månad. Tack på förhand

EDIT: ska köra crossfire med 6870 på det moderkortet också .

Jag skulle rekommendera:

Processor: Intel core i7 2600k
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Minne: Corsair Vengeance 8GB
Blir ungefär 4600kr

Ska själv bygga ny dator med dessa delar.
Tack och hej leverpastej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.sjoberg:

Jag skulle rekommendera:

Processor: Intel core i7 2600k
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Minne: Corsair Vengeance 8GB
Blir ungefär 4600kr

Ska själv bygga ny dator med dessa delar.
Tack och hej leverpastej!

Det är bara 200 mer än 2500k så det verkar bra

Permalänk
Skrivet av jens121:

Tack så mycket verka perfekt de där är det står skillnad på att köra på pci x16 mot x8? klarar ett 500w agg det plus ett 6870?
om jag ska ha två kan du rekommendera nåt nät agg också

Skillnaden i prestanda mellan pci x16 och x8 är inte så stor i 1920x1080(enstaka procent) men ju högre upplösning desto större skillnad. Utöver det är PCI x16 mer framtidssäker och speciellt moderkortet som jag länkade eftersom att det stödjer PCI express 3.0 som framtida grafikkort kommer dra nytta av. 500W är tillräckligt för att försörja 2st HD6870.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

tycker det ser ut som bra paket, och om du vill så kan du ju ta en 2600k istället för en 2500k, är billigare på cdon än på inet plus att du har 5% swec-rabatt där. i de flesta spelen är prestandan identisk, men i vissa fall får du en liten ökning. i andra program kan prestandaboosten vara ganska stor dock.

pcie 3.0 har dubbla bandbredden mot pcie 2.0, så pcie 3.0 x8 = pcie 2.0 x16, och i de tester jag sett mellan pcie 2.0 x4 x8 och x16 har det endast några få fps som skiljt sig mellan x8 och x16, och lite till ner mot x4. och i spel är det ingen skillnad mellan pci 2.0 eller 3.0 när båda går i x16 (http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...). blev lite rörigt nu men jag hoppas du hänger med på när jag säger att det i stort sett inte spelar någon roll eftersom det moderkortet har pcie 3.0

och som sagt är 500w mer än tillräckligt för ett 6870, om du ska köra cf så är det mer så att du närmar dig 100% av vad agget klarar, tror ett system med oc och 6870 cf drar runt 450w

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Skillnaden i prestanda mellan pci x16 och x8 är inte så stor i 1920x1080(enstaka procent) men ju högre upplösning desto större skillnad. Utöver det är PCI x16 mer framtidssäker och speciellt moderkortet som jag länkade eftersom att det stödjer PCI express 3.0 som framtida grafikkort kommer dra nytta av. 500W är tillräckligt för att försörja 2st HD6870.

Okey kör bara i 1050p så. vad bra om mitt agg skulle räcka så slippar men köpa det

Skrivet av richie.f:

tycker det ser ut som bra paket, och om du vill så kan du ju ta en 2600k istället för en 2500k, är billigare på cdon än på inet plus att du har 5% swec-rabatt där. i de flesta spelen är prestandan identisk, men i vissa fall får du en liten ökning. i andra program kan prestandaboosten vara ganska stor dock.

pcie 3.0 har dubbla bandbredden mot pcie 2.0, så pcie 3.0 x8 = pcie 2.0 x16, och i de tester jag sett mellan pcie 2.0 x4 x8 och x16 har det endast några få fps som skiljt sig mellan x8 och x16, och lite till ner mot x4. och i spel är det ingen skillnad mellan pci 2.0 eller 3.0 när båda går i x16 (http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...). blev lite rörigt nu men jag hoppas du hänger med på när jag säger att det i stort sett inte spelar någon roll eftersom det moderkortet har pcie 3.0

och som sagt är 500w mer än tillräckligt för ett 6870, om du ska köra cf så är det mer så att du närmar dig 100% av vad agget klarar, tror ett system med oc och 6870 cf drar runt 450w

Okey jodå hänger med på det. Tror jag kommer ta 2500k från inet men hur är det med att klocka med det moderkortet?