Permalänk
Medlem

windows 7 hittar inte hårddisken?

Hej,har byggt min första dator.men när jag ska installera windows 7 hittar den inte någon enhet.i bios hittar den hårddisken.när jag klickar på läs in drivrutiner så finns C: :S?jag har provat olika sata kablar och portar.

Permalänk

Vad är det för disk?

När är det du stöter på patrull? Är inte riktigt säker på att jag begriper ditt problem rätt. Är det när du kör windows installationen och skivan gått igång som den säger att den inte hittar disken?

Kan du formatera disken? om inte försök sätta den i en annan dator och se om du kan identifiera och formatera den som extra disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasKp:

Vad är det för disk?

När är det du stöter på patrull? Är inte riktigt säker på att jag begriper ditt problem rätt. Är det när du kör windows installationen och skivan gått igång som den säger att den inte hittar disken?

Kan du formatera disken? om inte försök sätta den i en annan dator och se om du kan identifiera och formatera den som extra disk.

det är en seagate barracuda 7200.12 har provat en seagate barracuda 10 också båda är 320gb.när jag har valt språk och gått med på reglerna så måste jag välja en enhet att installera windows på men det är inget där :S
Tack

Permalänk

Har du kollat så att du har rätt drivrutiner (Sata controller driver) till moderkortet? Om inte ladda ner dem på en USB sticka, kör win 7 skivan och välj läs in drivrutiner.

Om det ej fungerar

Har du en windows xp skiva? Testa i så fall att installera xp på disken först. Därefter kör du en win 7 installation och gör om partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasKp:

Har du kollat så att du har rätt drivrutiner (Sata controller driver) till moderkortet? Om inte ladda ner dem på en USB sticka, kör win 7 skivan och välj läs in drivrutiner.

Om det ej fungerar

Har du en windows xp skiva? Testa i så fall att installera xp på disken först. Därefter kör du en win 7 installation och gör om partitionen.

vart ska man ladda ner drivrutiner? mitt moderkort heter gigabyte a55 s2v. nej jag har ingen xp skiva

Permalänk
Permalänk
Medlem

vilken ska man ladda ner? är inte så bra på datorer

Permalänk

Ladda ner drivarna till Sata Raid. ÄR dom nerpackade så se till att dom packas upp på USB stickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasKp:

Ladda ner drivfuarna till Sata Raid. ÄR dom nerpackade så se till att dom packas upp på USB stickan

det funkar inte.det står det gick inte att hitta några signerade enhetsdrivrutiner.kontrollera att rätt drivrutiner finns på installationsmediet.klicka sedan på ok. vad ska jag göra? tack!

Permalänk
Medlem

har du kollat i BIOS vad sata controllern står som , står den som Raid så får du problem med drivers. prova med AHCI eller altenativt IDE-Mode

Permalänk

ehm, har du formaterat den?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

ehm, har du formaterat den?

ja det har jag

edit:ska prova ahci.ska jag ta as sata type?

edit:provade ahci men det funkade inte :s

Permalänk
Medlem

sata type eller om du har en form av ide type. har du drivis skiva till moderkortet liggande så kan du plocka drivisar därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shekz0r:

sata type eller om du har en form av ide type. har du drivis skiva till moderkortet liggande så kan du plocka drivisar därifrån.

har provat att ta från skivan men blir samma sak

Permalänk

Har du tillgång till en annan dator? I så fall se om du kan komma åt disken i den och kolla så den är ordentligt formaterad. (Mest så vi ser så att det inte är något galet med disken)

Permalänk
Medlem

*Du svarade aldrig om du testat IDE läget som Shekz0r snackade om i inlägg 10.

*Vad då funkade inte att ta SATA drivrutiner från skivan?
Skriv exakt så att vi kan hjälpa dig.

*Sen gjorde du fel i inlägg 9. EFTER att du laddat ned drivrutinerna från moderkortets tillverkarens hemsida måste de packas upp. Dubbelklicka på dom så ser du att en ny mapp dykt upp för varje drivrutin du öppnat. Den frågar även vart du vill spara dom varje gång du klickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasKp:

Har du tillgång till en annan dator? I så fall se om du kan komma åt disken i den och kolla så den är ordentligt formaterad. (Mest så vi ser så att det inte är något galet med disken)

vi har bara bärbara i familjen =(

Skrivet av panpo98:

*Du svarade aldrig om du testat IDE läget som Shekz0r snackade om i inlägg 10.

*Vad då funkade inte att ta SATA drivrutiner från skivan?
Skriv exakt så att vi kan hjälpa dig.

*Sen gjorde du fel i inlägg 9. EFTER att du laddat ned drivrutinerna från moderkortets tillverkarens hemsida måste de packas upp. Dubbelklicka på dom så ser du att en ny mapp dykt upp för varje drivrutin du öppnat. Den frågar även vart du vill spara dom varje gång du klickar.

provat ide nu men blev ingen skillnad.
den kunde inte hitta några drivrutiner..kommer inte ihåg så mycket.

oj,hade inte packat upp dom.den hitta några drivrutiner men den hittar inte hårddisken

Permalänk
Medlem

Vet att en polare hade problem med en WD-disk som inte W7 kunde hitta, bytte han till en annan disk (Seagate) funkade det bra.
Har sett att det är ett inte helt ovanligt fenomen, så det kan mycket väl vara så att du ska testa med en annan disk (modell/tillverkare) så sparkar det igång. Finns en del trådar om fenomenet om man googlar.

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooki:

Vet att en polare hade problem med en WD-disk som inte W7 kunde hitta, bytte han till en annan disk (Seagate) funkade det bra.
Har sett att det är ett inte helt ovanligt fenomen, så det kan mycket väl vara så att du ska testa med en annan disk (modell/tillverkare) så sparkar det igång. Finns en del trådar om fenomenet om man googlar.

ok.antar att
jag måste köpa ny hårddisk.nån som vet en billig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan97:

ok.antar att
jag måste köpa ny hårddisk.nån som vet en billig?

Plocka en disk ur en bärbar dator, om den inte är från stenåldern kommer den passa med s-ata kontakter i din dator. Starta installationsprogrammet från skivan (boota inte från hårddisken), acceptera avtalet till du ser lisan med partitioner och hårddiskar (där du kan välja att formatera). Nu ska de se partitionerna på disken från laptopen. Ser du inget nu är det mest troligt inte disken det är fel på. Nu stänger du ner datorn och plockar ut disken.

Permalänk
Medlem

Ja, kolla på blocket.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Plocka en disk ur en bärbar dator, om den inte är från stenåldern kommer den passa med s-ata kontakter i din dator. Starta installationsprogrammet från skivan (boota inte från hårddisken), acceptera avtalet till du ser lisan med partitioner och hårddiskar (där du kan välja att formatera). Nu ska de se partitionerna på disken från laptopen. Ser du inget nu är det mest troligt inte disken det är fel på. Nu stänger du ner datorn och plockar ut disken.

jag ska ta en hårddisk från en acer aspire happy men vet inte hur man gör. någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan97:

jag ska ta en hårddisk från en acer aspire happy men vet inte hur man gör. någon som vet?

Sådana minidatorer brukar vara svåra. Men öppna luckan i botten och kolla.

Permalänk
Medlem

Ser du disken i BIOS?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Ser du disken i BIOS?

Läs i tråden innan du svarar. Första inlägget..

Skrivet av Mackan97:

[..]i bios hittar den hårddisken.[..]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Sådana minidatorer brukar vara svåra. Men öppna luckan i botten och kolla.

jag har öppnat luckan under datorn men man kan typ inte ta den där ifrån finns inga skruvar som man kan skruva bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Läs i tråden innan du svarar. Första inlägget..

Okej, var lite ouppmärksam när jag skummade igenom tråden - ledsen.

Kan du inte bara ta ett USB-minne och göra det bootbart med valfri Linux-distro och starta burken på den och kolla disken istället för att behöva plocka ut diskar från dina laptops?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan97:

jag har öppnat luckan under datorn men man kan typ inte ta den där ifrån finns inga skruvar som man kan skruva bort

Jo det verkar det finnas. http://www.youtube.com/watch?v=RPaBhgxzqq8

edit: för sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo det verkar det finnas. http://www.youtube.com/watch?v=RPaBhgxzqq8

edit: för sent

oj den såg jag inte