Jättelångsam Mac Mini?

Permalänk

Jättelångsam Mac Mini?

Har precis införskaffat en ny Mac Mini. Den senaste. Med Core i5, 2gb ram och 500gb hårddisk. Den är dock så otroligt långsam att den knappt går att använda när man har några program igång. Det är som en gammal Pentium 2-burk med Windows 7 på typ Hade ju hoppats på att va en trogen switcher!

Är det ram-minnet eller avsaknaden av SSD? Eller både och? Eller annat?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Tippar på ram-minnen. 2gb är under "allmän" rekommendation för lion och 8 är föredraget för multitasking även om 4 går. Symptomen du beskriver att den är "långsam när man har NÅGRA, program igång" stödjer teorin förutsatt att den är snabb med få program i gång.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Tippar på ram-minnen. 2gb är under "allmän" rekommendation för lion och 8 är föredraget för multitasking även om 4 går. Symptomen du beskriver att den är "långsam när man har NÅGRA, program igång" stödjer teorin förutsatt att den är snabb med få program i gång.

Den är geomsnittlig med få program igång på sin höjd.

Vet du om det finns nåt ställe i Stockholm som BILLIGT kan byta hårddisken till en SSD?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

Den är geomsnittlig med få program igång på sin höjd.

Vet du om det finns nåt ställe i Stockholm som BILLIGT kan byta hårddisken till en SSD?

Du själv!

http://www.ifixit.com/

Permalänk

Uppgradera minnet är busenkelt:
http://www.ifixit.com/Guide/Installing-Mac-Mini-Mid-2011-RAM/...

Uppgradera hårddisken är bra mycket omständligare:
http://www.ifixit.com/Guide/Installing-Mac-Mini-Mid-2011-Dual...

Som nödsakad Mac Mini-användare själv skulle jag säga att du behöver göra båda uppgraderingarna för att få någon form av prestanda på burken. Det största problemet är dock att Mac Mini använder komponenter som egentligen är gjorda för bärbara datorer, så om du jämför med en stationär dator tror jag inte att du kommer bli nöjd, oavsett vilka uppgraderingar du gör.

Som alltid med Mac kostar det tyvärr skjortan om du ska låta någon annan uppgradera åt dig. Det tar tid eftersom burken inte är gjord för att uppgraderas och många tror att man behöver speciellt Mac-certifierad hårdvara när det i verkligheten går minst lika bra med hårdvara som används i vanliga bärbara Windows-PCs.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara så att spotlight indekserar hårddisken. Det brukar den göra första gången och det kan ta lite resurser av burken.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Jag gissar på ram också, hade 2gb i min, köpte 8gb för 400. Blev en helt ny dator!

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja köpa RAM eftersom det är nästan är gratis och dessutom är hur enkelt som helst att göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

Har precis införskaffat en ny Mac Mini. Den senaste. Med Core i5, 2gb ram och 500gb hårddisk. Den är dock så otroligt långsam att den knappt går att använda när man har några program igång. Det är som en gammal Pentium 2-burk med Windows 7 på typ Hade ju hoppats på att va en trogen switcher!

Är det ram-minnet eller avsaknaden av SSD? Eller både och? Eller annat?

Är det standard modellen med 2GB ram, så är det därför har precis samma enhet själv. Natt och dag när jag tog ut minnet och installerade 8GB.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

En fråga grabbar: När jag vaknade idag o startade datorn så är ljudet ur mina högtalare kopplade till macen helt sprakigt. Fattar inte... startat om dom, ingen skillnad. Vad kan det vara?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640