Höjd temp på GPU efter 1.1 patchen

Permalänk
Medlem

Höjd temp på GPU efter 1.1 patchen

Hej.

Någon som har fått en varmare GPU efter alla dessa patcher och fix?

Min GPU (HD 5000-serien) brukar ligga mellan 75-80 grader när jag spelar. Så var det med SWTOR också, innan senaste patchen.
Nu går fläktarna på högvarv och jag kan mäter över 90 grader efter en spelrunda. Har provat att v-syncat utan resultat.
När jag spelar andra spel (som bf3, skyrim, cod) ligger GPU:n fortfarande mellan 75-80 grader

Någon som vet varför just SWTOR helt plötsligt får GPU:n att svettas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

Hej.

Någon som har fått en varmare GPU efter alla dessa patcher och fix?

Min GPU (HD 5000-serien) brukar ligga mellan 75-80 grader när jag spelar. Så var det med SWTOR också, innan senaste patchen.
Nu går fläktarna på högvarv och jag kan mäter över 90 grader efter en spelrunda. Har provat att v-syncat utan resultat.
När jag spelar andra spel (som bf3, skyrim, cod) ligger GPU:n fortfarande mellan 75-80 grader

Någon som vet varför just SWTOR helt plötsligt får GPU:n att svettas?

Spelar inte SWTOR sj men antar att 1.1 patchen flyttat över en del av belastningen från cpu t gpu där av temp. ökning på gpu'n... Men som sagt spelar det inte så gissar bara...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Om dina fläktar går på fullt och du har 90 grader så är ditt kort nog fullt med damm.

Har två 5850 i crossfire, belastningen ligger på runt 90-95% på första kortet och där är tempen runt 70 grader med fläkten på 38%. Dels för att luftintaget blockeras av andra kortet (väldigt bra placering...)
Andra kortet brukar hamna på ca 60-70% belastning med 60 grader och fläkten på 20-25%.

Standard kort så ingen special kylning.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nja, problem med damm har jag inte.

Har läst på andra forum att det är fler som verkar upplever ökad värme efter patchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

Nja, problem med damm har jag inte.

Har läst på andra forum att det är fler som verkar upplever ökad värme efter patchen.

du vad har du för chassi typ och hur är luftcirkulationen ?
jag kör med dubbla 6950 i CF och ligger på 65-70 grader vid load i Swtor. har dock ett Haf932 advanced med en stor fläkt som kyler rakt på grafikkorten

Permalänk
Medlem

Det stämmer att grafikkortet får jobba mer efter patchen. Kan kanske bero på att spelet kräver mer nu, ex. kantutjämning.

Permalänk
Medlem

testa att experimentera med grafikinställningarna i ditt skepp och kolla fpsmätaren.
Läste lite på forumet att ibland kickar inte ens grafikinställningar in som man har valt.

Har inte gått in närmare på det själv då jag just testat lite idag efter några dagars uppehåll.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

Nja, problem med damm har jag inte.

Har läst på andra forum att det är fler som verkar upplever ökad värme efter patchen.

Dock så låg ditt kort väldigt högt redan innan patchen om du inte klockat det? Mitt gamla 5850 låg aldrig över 74c trots klock och fläkt på auto. Men då har jag en väl ventilerad låda också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Om du inte hade tvingat på kantutjämningen innan patchen så har du nog problemet med att spelet satt på det åt dig, kolla upp det.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

kör med EVGA GTX570 SOC här. har som mest toppat 87C och det känns lite väl mycket, kör förövrigt med 2 fläktar intake fram och 3 fläktar outtake bak och toppen på mitt fractal design R2. Är det kylningen som är dålig? även en Noctua D14 i gröten av allt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Efter dagens patch har temperaturen sjunkit till 80 igen. Så nu är allt som det ska, eller som det har varit.

Skönt att slippa fläktar som låter som en dammsugare.

Måste alltså ha varit något med förra patchen som stressade mitt kort.