Permalänk
Medlem

Små, små fryslagg mitt i spel.

Tja

Snart är det lite turnering (CS och HoN bl. a.) och då duger det inte att datorn låser sig 1 sekund helt spontant, den hänger sig inte men det blir alltså print-screen i någon halv sekund. Man tappar en lasthit, missar en kill osv. INTE OK!

Vad kan sånt bero på? En sak jag dock är 100% säker på: Hade jag haft ett 9800 GTX+ och kört Win XP hade det inte hänt...

Saker just nu: 5850, Q9450 3.2 GHz, 6 GB Dominator 1066 mhz, 550W Corsair.

Kör ett "äkta" Win 7 64 bit.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Prova stäng av µTorrent om du har det på i bakgrunden.
Upplever kanske samma problem, "hänger" sig ochså ljudet när datorn randomly fryser till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Prova stäng av µTorrent om du har det på i bakgrunden.
Upplever kanske samma problem, "hänger" sig ochså ljudet när datorn randomly fryser till?

Nej asså det är inte Internet-problem, det är definitivt grafikrelaterat.

Edit: Skärmen fryser helt alltså.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Nej asså det är inte Internet-problem, det är definitivt grafikrelaterat.

Edit: Skärmen fryser helt alltså.

Okej då är det ett helt annat problem.

Hur långt in brukar det hända eller kan det hända direkt efter det att du satt på datorn.
Hur bra luftgenomströmning har du i lådan? Kan vara så att grafikkortet eller vramen blir för varma.

Edit: avinstallera drivrutinerna och dra in nya, alternativt för bästa möjliga vore att installera om windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Okej då är det ett helt annat problem.

Hur långt in brukar det hända eller kan det hända direkt efter det att du satt på datorn.
Hur bra luftgenomströmning har du i lådan? Kan vara så att grafikkortet eller vramen blir för varma.

Edit: avinstallera drivrutinerna och dra in nya, alternativt för bästa möjliga vore att installera om windows.

Ja får väl pröva med nya grafikdrivisar. Värme är det inte, grafikkortet är 90 grader efter 30 minuter i "Xtreme Burn-in" i Furmark. Ska va lugnt.

Vramen däremot? Ska dunka in en 92mm fläkt direkt på graffet!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Ja får väl pröva med nya grafikdrivisar. Värme är det inte, grafikkortet är 90 grader efter 30 minuter i "Xtreme Burn-in" i Furmark. Ska va lugnt.

Vramen däremot? Ska dunka in en 92mm fläkt direkt på graffet!

Går det på 90c så skulle jag vara orolig.
Ta ut grafikkortet och ta bort så mycket dam du kan. Vram är inte lika lätt att mäta så där är det mer genomströmningen som gäller, eftersom kärnan hamnar på 90c så kan det mycket väl vara överhettning.

Mer blås direkt på kortet är alltid bra!

Permalänk
Medlem

90 grader är inte ok, kolla om du kan få lite bättre luftventilation och se om problemet försvinner, annars kan denna "stutter" som du upplever vara pga drivare eller om du har spelet på samma hdd som tex program som utorrent, så at spelet mer eller mindre hamnar i kö på hdd för att bli läst, hände för mig med skyrim på min torrent disk.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Skrivet av hoan:

90 grader är inte ok, kolla om du kan få lite bättre luftventilation och se om problemet försvinner, annars kan denna "stutter" som du upplever vara pga drivare eller om du har spelet på samma hdd som tex program som utorrent, så at spelet mer eller mindre hamnar i kö på hdd för att bli läst, hände för mig med skyrim på min torrent disk.

Han är nvidia-fanboy och har redan bestämt sig för att det inte är "internet-problem" utan grafikproblem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Han är nvidia-fanboy och har redan bestämt sig för att det inte är "internet-problem" utan grafikproblem...

mja fast om skärmen fryser, altså inte smålagg pga ping/packetloss osv så lutar det mer mot hårdvara än att det skulle vara hans lina som är problemet.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Sådär för att klargöra lite:

När jag spelar HoN eller CS är kortet inte ens 70 grader, senast jag kollade var väl 100 grader OK för grafikkort ^^ ?

Jag är inte Nvidia/AMD-fanboy, jag hatar båda två. Jag hatar Windows 7 och vore det inte för att BF3 inte fungerade hade jag kört Vista eller XP.

Det är alltså helfrys på skärmen, inte att jag får connection problem. Dessutom hänger sig inte ljudet (har Skype igång)

Grafikkortet har fått ny kylpasta osv, var bättre än innan och aa... Ja ska som sagt sätta in en till fläkt imorrn, se om det hjälper.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Sådär för att klargöra lite:

När jag spelar HoN eller CS är kortet inte ens 70 grader, senast jag kollade var väl 100 grader OK för grafikkort ^^ ?

Det sägs att grafikkort ska klara värme bättre än processorn men jag förstår inte varför den ska vara varmare, eller rättare sagt att all värme är ju dåligt ju mer man får av det. Annars hade dom inte haft flytande kväve när dom maxar processorer, för att få ner värmen.
Men oklockat tål komponenter mer värme, men tids nog nöter det ändå mer än om man hade legat på ~60 grader istället.

En kompis spelar BF3 på Vista så det går. Du har alltså bytt kylfläns på grafikkortet?
Fryslaggar det till på alla spel? Är det efter en viss tid eller närsomhelst, och olika i olika spel?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Har du avinstallerat dina grafikdrivrutiner och sedan installerat de senaste eller bara installerat dom nyaste över dom gamla?

Har du testat om du får samma problem om du spelar utan att ha andra program körande samtidigt?(dvs stänger ner allt annat som ej används)

Får du samma fryslagg om du kör andra grafikintensiva program tex benchmarks?

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Har du avinstallerat dina grafikdrivrutiner och sedan installerat de senaste eller bara installerat dom nyaste över dom gamla?

Har du testat om du får samma problem om du spelar utan att ha andra program körande samtidigt?(dvs stänger ner allt annat som ej används)

Får du samma fryslagg om du kör andra grafikintensiva program tex benchmarks?

Har inte märkt av fryslagg i Furmark. Hmm hur avinstallerar man drivrutiner? Driversweeper är ju värsta skit-programmet, följer med massa "starsearch" och annat jobbigt.

Skrivet av Punnisher:

Det sägs att grafikkort ska klara värme bättre än processorn men jag förstår inte varför den ska vara varmare, eller rättare sagt att all värme är ju dåligt ju mer man får av det. Annars hade dom inte haft flytande kväve när dom maxar processorer, för att få ner värmen.
Men oklockat tål komponenter mer värme, men tids nog nöter det ändå mer än om man hade legat på ~60 grader istället.

En kompis spelar BF3 på Vista så det går. Du har alltså bytt kylfläns på grafikkortet?
Fryslaggar det till på alla spel? Är det efter en viss tid eller närsomhelst, och olika i olika spel?

Vista har ju inte DX11 ^^ Nej, jag har monterat om den med bättre kylpasta, drog ner snitt-temperaturen med 15 grader typ. Kan mycket väl vara något CP med grafikkortet, jag skickade tillbaka det till komplett men dom höll inte med. Hatar det.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av Lingen123:

Han är nvidia-fanboy och har redan bestämt sig för att det inte är "internet-problem" utan grafikproblem...

Dock så kan det inte vara internet-lagg, eftersom om man tappar connection i HoN, så stannar alla gubbar och springer på stället osv Det fryser inte helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Vista har ju inte DX11 ^^ .

Jo. http://www.anandtech.com/show/3585

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Dock så kan det inte vara internet-lagg, eftersom om man tappar connection i HoN, så stannar alla gubbar och springer på stället osv Det fryser inte helt.

100% frys. Print-screen frys.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Har inte märkt av fryslagg i Furmark. Hmm hur avinstallerar man drivrutiner? Driversweeper är ju värsta skit-programmet, följer med massa "starsearch" och annat jobbigt.

Vista har ju inte DX11 ^^ Nej, jag har monterat om den med bättre kylpasta, drog ner snitt-temperaturen med 15 grader typ. Kan mycket väl vara något CP med grafikkortet, jag skickade tillbaka det till komplett men dom höll inte med. Hatar det.

Om du inte får samma fryslagg när du kör tex furmark låter det som att det inte är själva grafikkortet i sig som är problemet, kan vara cpu throttling eller att din hdd inte hinner med läsningarna alternativt rent av minnes problem, testa kör några cpu/minnes tester för att se att du inte får några felberäkningar med dessa komponenter.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma grej i cs 1.6, det frös var 10e sekund i 0.2-0.5 sec. (innan du säger att det inte är nätrelaterat, dessa frysningar var screendrops till 0fps, inget springande på stället inte).
Detta var nätrelaterat. Min lina var lite instabil och införskaffande av en ny router löste dessa problem i kombination med ett litet samtal till Bredbandsbolaget.

Annars kan det vara pga temperaturerna (5 serien ska dock trivas helt ok runt 80, tveksamt att det ligger på 90 i cs, hon däremot..)
Höj fläkthastigheten och ta bort sidopanelen eller ta ut grafikkortet, montera loss kylaren - ny kylpaste och bort med damm.

Hdd, om din hdd jobbar för mycket i bakgrunden kan detta leda till lite stuttering.

cpu, om den ligger 80grader+ är throtthling en möjlighet.

Ram, under 4gb på windows 7 är nono. För lite ram leder till att minne skrivs till hdd --> dropps i performance. Prova att stänga av bakgrundsprogram, tveksam till att detta är problemet för dig då 6gb räcker låååångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Jag hade samma grej i cs 1.6, det frös var 10e sekund i 0.2-0.5 sec. (innan du säger att det inte är nätrelaterat, dessa frysningar var screendrops till 0fps, inget springande på stället inte).
Detta var nätrelaterat. Min lina var lite instabil och införskaffande av en ny router löste dessa problem i kombination med ett litet samtal till Bredbandsbolaget.

Annars kan det vara pga temperaturerna (5 serien ska dock trivas helt ok runt 80, tveksamt att det ligger på 90 i cs, hon däremot..)
Höj fläkthastigheten och ta bort sidopanelen eller ta ut grafikkortet, montera loss kylaren - ny kylpaste och bort med damm.

Hdd, om din hdd jobbar för mycket i bakgrunden kan detta leda till lite stuttering.

cpu, om den ligger 80grader+ är throtthling en möjlighet.

Ram, under 4gb på windows 7 är nono. För lite ram leder till att minne skrivs till hdd --> dropps i performance. Prova att stänga av bakgrundsprogram, tveksam till att detta är problemet för dig då 6gb räcker låååångt.

Okok. CPUn är 40 max 50. Ska RAM+CPU-testa och har SSD så där bör det vara lugnt.

Ska slänga in en 250 mm fläkt på sidan imorrn då Då kan vi ta bort värmeproblemet ur ekvationen iaf.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Okok. CPUn är 40 max 50. Ska RAM+CPU-testa och har SSD så där bör det vara lugnt.

Ska slänga in en 250 mm fläkt på sidan imorrn då Då kan vi ta bort värmeproblemet ur ekvationen iaf.

Låter bra, får vi hoppas att det bara var throttling på gpun och att den inte tagit permanent rolig skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Låter bra, får vi hoppas att det bara var throttling på gpun och att den inte tagit permanent rolig skada.

Haft den i 2 år och den har betett sig som en ex-flickvän sen dag 1 så den har nog permanenta skador :D.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!!!!

Den gör ju såhär när jag kollar film i VLC eller Media Player också, ska jag bara kassera grafikkortet när lönen kommer?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

UPPDATERING!!!!

Den gör ju såhär när jag kollar film i VLC eller Media Player också, ska jag bara kassera grafikkortet när lönen kommer?

Ja du, har du provat att installera om allt och blåsa varenda jävla drivrutin i datorn med sweeper så är det tyvvärr nog bara att kassera.

Men om den har betett sig från dag 1.. Är det inte troligt att någonting annat i ditt system kärvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Ja du, har du provat att installera om allt och blåsa varenda jävla drivrutin i datorn med sweeper så är det tyvvärr nog bara att kassera.

Men om den har betett sig från dag 1.. Är det inte troligt att någonting annat i ditt system kärvar?

Tyvärr är det så att jag har "nytt" CPU, mobo och RAM från en kompis, tvivlar på att det är Corsair-agget eller SSD:n.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Har i prinicp samma problem, fast då endast i HoN. Printscreen i 5-10 sek men kan fortfarande röra musen (skumt?). Uppdaterat allt, ominstallerat ,nästan ny dator så börjar få slut på idéer...säg till om du kommer på någon lösning!

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Tyvärr är det så att jag har "nytt" CPU, mobo och RAM från en kompis, tvivlar på att det är Corsair-agget eller SSD:n.

Uteslut aldrig något förrän du har testat delarna. Själv har jag i början som färsk datorbyggare lyckats köpa en helt ny dator, några delar i taget, innan jag upptäckte att det var nätaggregatet som felade.

Först och främst måste jag fråga om du har installerat om Windows? Måste fråga då det finns personer här som byter nästan hela datorn utan att installera om operativsystemet och sen tror att det ska fungera.

Du har kollat grafikkortet och vet nu att det borde va okej.
Du hade bytt minne, moderkort och processor och han tro att de är okej.
Kvar är alltså SSD och nätagg att testa. Har du någon vanlig gammal hårddisk så kan du ju enkelt utesluta din SSD.
Kolla om du inte kan låna något nätagg att testa med av någon du känner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Uteslut aldrig något förrän du har testat delarna. Själv har jag i början som färsk datorbyggare lyckats köpa en helt ny dator, några delar i taget, innan jag upptäckte att det var nätaggregatet som felade.

Först och främst måste jag fråga om du har installerat om Windows? Måste fråga då det finns personer här som byter nästan hela datorn utan att installera om operativsystemet och sen tror att det ska fungera.

Du har kollat grafikkortet och vet nu att det borde va okej.
Du hade bytt minne, moderkort och processor och han tro att de är okej.
Kvar är alltså SSD och nätagg att testa. Har du någon vanlig gammal hårddisk så kan du ju enkelt utesluta din SSD.
Kolla om du inte kan låna något nätagg att testa med av någon du känner.

Yes. Menar du att jag ska dra in nytt operativsystem på en annan hårddisk? Har 4.

VIKTIG UPPDATERING FÖRÖVRIGT:

Köpte ett "nytt" 6870, problemet kvarstår!!!

Kvar är alltså: Nätaggregat (hur fan testar jag detta?)
SSD, samma där?

Minnena och processorn bör vara i fint skick, min kompis hade noll problem med dom och han är mycket "skickligare" på datorer än mig. Hade han vart en fitta hade han kunnat lura mig förstås men det kan jag sätta min hund på att han inte gjort ^^

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Ja, jag tycker att du ska testa att installera på en annan hårddisk för att testa om det är problem med din SSD.

Om du inte har något annat nätaggregat och inte kan låna ett så blir det lite svårt. Men du har ju bytt ut allt annat så varför inte bygga ihop en extra dator.

Jag har sen mitt nätagg havererade på min amd 2400+ sett till att ha två datorer så man kan felsöka lätt om det blir problem. Sen har jag vant mig att ha 2st med. Jag gör alltid två saker samtidigt.

Har du sparat alla delar som du bytt ut?

Hur som helst varför inte börja med att installera på en annan hårddisk och testa. Du har ju tre dagar innan du måste aktivera windows. Bara att installera, uppdatera, skicka in lite drivrutiner och de spel du vill testa.
Jag fick lagg när jag hade installerad Sacred 2 på min SSD.. Bytte till en hdd och det flöt på bra. Sen fungerar wow utmärkt på min SSD.

Permalänk
Medlem

Har installerat CS på en annan disk, problemet kvarstår.

Ska ringa Bredbandsbolaget så fort jag kommer hem, sen på måndag skickar jag mitt idiot-nätagg till Inet igen.

Tvivlar på att det kommer lösa sig, har bytt i princip hela datorn utom chassiet och det GÅR INTE ATT FIXA Säljer den i delar och köper en ny istället, orkar inte leva.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Men har du installerat windows på en annan disk med?