Införskaffning av hemmabiopaket, samt lite andra frågor!

Permalänk
Medlem

Införskaffning av hemmabiopaket, samt lite andra frågor!

Hallå sweclockers!

Kollat lite på 2.1 system till tvn. (Vill inte ha 5.1 för jag hatar när man hör bakgrunds ljud precis bakom soffan )

Min budget är så stor som det krävs. men ag känner inte aatt jag behöver lägga så mkt eftersom jag inte är så kräsen. men allt under 4-5tusen är ju behagligt!

kollat lite på http://www.pricerunner.se/pl/86-2704765/Hemmabiopaket/Samsung... men är inte så insatt!

Behöver kunna koppla min Tv, xbox samt dator till och en framtida HTPC. Har dock funderat lite (är ny innom HTPC världen också. men vore det inte bäst att bara köpa högtalare samt förstärkare? för senare när ja köper HTPC så kommer jag ju ändå aldrig andvända dvd/blueray spelaren i hemmabiopaketet?

eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för svar
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Köp för Guds skull inget sketen blurayspelare med högtalaranslutning,köp en 5.1 receiver och högtalare istället.

http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-forstark...
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4751
Lite över budget men skulle nog bli bra att börja med,sub kan man köpa till senare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inget hembiosystem du frågar efter, för vill du inte ha bak/sidokanaler är det en normal stereoanläggning du vill ha, köp nått vettig i stället för nått hopbyggt smäck, finns mängder med begagnade 2 kanalsystem på tex hifimagasinet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också 5.1 receiver, tex den oyegie länkar eller denna som har 4 HDMI-ingångar.
Skippa surround-högtalarna om du inte vill höra ljud bakifrån. Kör på 2x front + center.

Väljer du små nätta stativare till front så kan du överväga en sub, men det är bättre att välja något dyrare högtalare än att välja de billigaste och klämma in en likaledes billig sub i en begränsad budget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

som sagt så har jag ingen budget. mer riktvägar. Sen är jag inte kräsen. men allt ni säger låter bra. speciellt närjag har en htpc på ingåg då kommer bluerayspelaren bara bli stående iaf. så får nog bli en 5.1 receiver samt 2xfront å 1 center till att börja med!

Tack så mkt

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Dock har jag inte plats samt att jag tycker att det är fult med så stora högtalare. så blir nog ett par mindre man kan hänga på väggen bredvid tvn samt en center att sätta över tvn.

några förslag?

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Rekommenderar också 5.1 receiver, tex den oyegie länkar eller denna som har 4 HDMI-ingångar.
Skippa surround-högtalarna om du inte vill höra ljud bakifrån. Kör på 2x front + center.

Väljer du små nätta stativare till front så kan du överväga en sub, men det är bättre att välja något dyrare högtalare än att välja de billigaste och klämma in en likaledes billig sub i en begränsad budget.

är receivern du länkar bra? Gillar utseendet samt att den måste vara svart. (Kan INGENTING i detta ämnet så allt du säger tror jag på. hahaha)

Sen undrar jag dock vad man skall med alla hdmi utgångar till? (A)
jag kopplar ju det mesta till tvn via hdmi sen tvn till receivern? Eftersom jag kommer vilja ha bild? eller har jag fel ? haha

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Skrivet av am0berg:

är receivern du länkar bra? Gillar utseendet samt att den måste vara svart. (Kan INGENTING i detta ämnet så allt du säger tror jag på. hahaha)

Sen undrar jag dock vad man skall med alla hdmi utgångar till? (A)
jag kopplar ju det mesta till tvn via hdmi sen tvn till receivern? Eftersom jag kommer vilja ha bild? eller har jag fel ? haha

Flera HDMI utgångar är bra att ha om du har exempelvis både projektor och tv inkopplad till recievern. Då kan du snabbt byta bildvisare utan att flytta runt kablar.

Om du är ute efter små högtalare som inte stör för mycket så kan du kika (och framför allt lyssna) på Monitor Audio's Radius serie eller möjligen KEF's kompaktare högtalare. Men då är du snabbt förbi 4-5000 om du ska ha förstärkare också. Ska tilläggas att subwoofer är nödvändigt till dessa småhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Dock har jag inte plats samt att jag tycker att det är fult med så stora högtalare. så blir nog ett par mindre man kan hänga på väggen bredvid tvn samt en center att sätta över tvn.

några förslag?

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3333 och ta bort surroundhögtalarna. Väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

är receivern du länkar bra? Gillar utseendet samt att den måste vara svart. (Kan INGENTING i detta ämnet så allt du säger tror jag på. hahaha)

Sen undrar jag dock vad man skall med alla hdmi utgångar till? (A)
jag kopplar ju det mesta till tvn via hdmi sen tvn till receivern? Eftersom jag kommer vilja ha bild? eller har jag fel ? haha

Bra eller inte kan jag inte avgöra. Det är trots allt en av de billigaste, med nödvändiga funktioner, och Yamaha kan ljud.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den.

Du kopplar endast receivern till TVn, alla dina enheter kopplas till receivern. På det sättet får du ljud med full upplösning via HDMI-kablarna direkt till receivern. Kopplar du som du föreslagit blir du begränsad av vad TVn kan ta emot i ljudväg, vilket sällan är speciellt mycket.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bra eller inte kan jag inte avgöra. Det är trots allt en av de billigaste, med nödvändiga funktioner, och Yamaha kan ljud.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den.

Du kopplar endast receivern till TVn, alla dina enheter kopplas till receivern. På det sättet får du ljud med full upplösning via HDMI-kablarna direkt till receivern. Kopplar du som du föreslagit blir du begränsad av vad TVn kan ta emot i ljudväg, vilket sällan är speciellt mycket.

men? Tillexempel mitt xbox. det har ju bara en hdmiutgång? hur skall jag då koppla den till tv, och receivern via hdmi? xboxet har ju scart med men det resulterar ju i en riktigt usel bildkvalitet istället.

eller e jag vilsen ?

Tack
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

men? Tillexempel mitt xbox. det har ju bara en hdmiutgång? hur skall jag då koppla den till tv, och receivern via hdmi? xboxet har ju scart med men det resulterar ju i en riktigt usel bildkvalitet istället.

eller e jag vilsen ?

Tack
//Alex

Du kopplar xboxen till receivern med hdmi kabel och sen från receiverns hdmi-utgång till tvn.

Permalänk

Du kopplar alla enheter in i förstärkaren och sen en kabel upp till din tv. Det är fördelen med att ha en reciever med HDMI växel och scaler. Onkyo 309 som länkades innan har HDMI växel men inte scaler men den behövs bara om du har en massa olika slags källor. Menar inte flera hdmi utan hdmi, scart, komponent och komposit. Minskar sladdhärvan bakom tv-bänken. Recievern "tappar av ljudet" och sen skickar vidare signalen upp till din tv. Om du har en scaler så kommer alla olika signaler kunna skickas i en kabel upp till din TV.
Utan scaler så klarar du de källor du har ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kopplar xboxen till receivern med hdmi kabel och sen från receiverns hdmi-utgång till tvn.

Jaha, okej! Då är jag med!

Ni gör det svårt för mig. Känns som att oyegie kan lite om detta har sätt dig skriva en del på detta forumet sätt att du länkat en del grejer av märket "Onkyo" är det bra grejer eller :)? Gillar den du länkade. Och jag kommer bara behöva 3 HDMI ingångar. HTPC, Xbox, Boxer.

Riktigt intresserad av http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-forstark... (Det är en likadan fast svart va? samt 200kr billigare?)

Vad skall man gå efter när man kollar högtalare? Kommer börja med ett 2.1 system för att senare köra 3.1 och i framtiden om ja flyttar till ett större ställe med större vardagsrum 5.1 haha

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Jaha, okej! Då är jag med!

Ni gör det svårt för mig. Känns som att oyegie kan lite om detta har sätt dig skriva en del på detta forumet sätt att du länkat en del grejer av märket "Onkyo" är det bra grejer eller :)? Gillar den du länkade. Och jag kommer bara behöva 3 HDMI ingångar. HTPC, Xbox, Boxer.

Riktigt intresserad av http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-forstark... (Det är en likadan fast svart va? samt 200kr billigare?)

Vad skall man gå efter när man kollar högtalare? Kommer börja med ett 2.1 system för att senare köra 3.1 och i framtiden om ja flyttar till ett större ställe med större vardagsrum 5.1 haha

Du ska använda dina mätinstrument som sitter på varsin sida av huvet,dvs provlyssna.