Utbyte av fläkt till Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Inaktiv

Utbyte av fläkt till Cooler Master Hyper 212 Plus

Tjenixen. Jag bytte igår från min stockkylare till en Cooler Master Hyper 212. Dock låter den rätt mycket ändå måste jag säga, så jag skulle vilja veta någon riktigt bra 120 mm fläkt som kyler grymt och som är riktigt tyst. Jag undrar även hur det fungerar då man ska ha två fläktar inkopplade, det finns ju bara en kontakt där det står CPU_FAN, jag är rätt ny inom detta som ni kanske märker, haha.

/ Gnuggen.

Permalänk
Medlem

Skulle oxå vilja ha tips om en ny fläkt till CMH 212.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bassepalmberg:

Tjenixen. Jag bytte igår från min stockkylare till en Cooler Master Hyper 212. Dock låter den rätt mycket ändå måste jag säga, så jag skulle vilja veta någon riktigt bra 120 mm fläkt som kyler grymt och som är riktigt tyst. Jag undrar även hur det fungerar då man ska ha två fläktar inkopplade, det finns ju bara en kontakt där det står CPU_FAN, jag är rätt ny inom detta som ni kanske märker, haha.

/ Gnuggen.

Tror jag att det låter om den kör på max, gå in i BIOS och ändra varvtal till 50% istället

Permalänk

Har ni fläktkontroller så kör på en Scythe GT 1850rpm och dra ner till 1200~ ish annars kolla på någon pwm-styrd fläkt som akasa viper eller dylikt.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Jag kör två st http://www.inet.se/produkt/5321548/scythe-slip-stream-140mm-8.... Funkar bra än så länge.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle typhoon valfri hastighet, om man av någon outgrundlig anledning inte vill/kan slå på temperaturstyrning av fläkten i bios så ta 1150 den är hyggligt tyst även på max varvtal.

Men om man bara ställer in bios som "folk" så ska inte fläkten på en 212+ låta mer än grafikkortet.

Innan du köper ny fläkt se till att temp reglering av fläkten är påslagen i bios, så ska du få se att det blir tyst utan ny fläkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

jag kör 2st Scythe Gentle typhoon funkar hur bra som helst mycket tystare än orginal fläkten

som push kör jag 1400rpm och pull 800rpm, båda dessa låter mindre tillsammans än 1 orginal fläkt och kyler lika bra.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Scythe Gentle typhoon valfri hastighet, om man av någon outgrundlig anledning inte vill/kan slå på temperaturstyrning av fläkten i bios så ta 1150 den är hyggligt tyst även på max varvtal.

Men om man bara ställer in bios som "folk" så ska inte fläkten på en 212+ låta mer än grafikkortet.

Innan du köper ny fläkt se till att temp reglering av fläkten är påslagen i bios, så ska du få se att det blir tyst utan ny fläkt.

Tittade lite i bios, men kunde direkt inte hitta något.. Slog på nått som hette silent på CPu och chassi fläktar, men märker ingen skillnad.
CPU fläkten snurrar i 850RPM
Och chassi fläktarna i 760RPM.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1011115/kopet är vad min dator innehåller.

Det finns inga program jag kan använda mej av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Tittade lite i bios, men kunde direkt inte hitta något.. Slog på nått som hette silent på CPu och chassi fläktar, men märker ingen skillnad.
CPU fläkten snurrar i 850RPM
Och chassi fläktarna i 760RPM.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1011115/kopet är vad min dator innehåller.

Det finns inga program jag kan använda mej av?

Om du stör dig på fläkten när den snurrar i 850 rpm är du antingen känslig eller så har du nått fel på fläkten, 800 rpm brukar vara "tyst" med vettiga fläktar. Är det ett missljud eller susar det helt enkelt en massa om fläkten.
När folk klagar på ljudnivån på 212+ så förutsätter jag nästan att den går på full fart (2200 rpm) och då låter den fan. Kanske så att du ska kolla med Inet om de verkar vara fel på fläkten och du kan få en ny.

Rent generellt så är det ganska liten skillnad på ljudnivån mellan olika fläktar vid samma varvtal, vist skiljer det men det är oftast mer karaktär än ljudnivå, så du borde inte störa dig svårt på CPU fläkten. Förutsatt att den är hel.

Speedfan går att använda för att styra fläktarna, kan behövas lite voodoo för att få till det med moderkortet antagligen får du slå av fläktstyrningen i bios så att det inte är två saker som försöker styra fläktarna samtidigt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Om du stör dig på fläkten när den snurrar i 850 rpm är du antingen känslig eller så har du nått fel på fläkten, 800 rpm brukar vara "tyst" med vettiga fläktar. Är det ett missljud eller susar det helt enkelt en massa om fläkten.
När folk klagar på ljudnivån på 212+ så förutsätter jag nästan att den går på full fart (2200 rpm) och då låter den fan. Kanske så att du ska kolla med Inet om de verkar vara fel på fläkten och du kan få en ny.

Rent generellt så är det ganska liten skillnad på ljudnivån mellan olika fläktar vid samma varvtal, vist skiljer det men det är oftast mer karaktär än ljudnivå, så du borde inte störa dig svårt på CPU fläkten. Förutsatt att den är hel.

Speedfan går att använda för att styra fläktarna, kan behövas lite voodoo för att få till det med moderkortet antagligen får du slå av fläktstyrningen i bios så att det inte är två saker som försöker styra fläktarna samtidigt.

Jo jag kanske är känslig, men jag tror det hänt något. Förut hörde man inte datorn när man såg på tv, ca 2-3 meter bort, men nu gör man det.
Ljudet är väl ett susande ljud, inte super störande, men med tanke på att den var tystare förut så är det lite konstigt.
Den låter nu under idle som den gjorde under load förut.

Satt på 100% CPU användning nu, och fläkten liggar kvar på samma RPM(har iförsej bara gått 7minuter)

Så nått måste det vara

Edit: Du hade nog rätt, var inte CPU fläkten som lät.. Måste nog vara Chassie fläktarna, trots att dom bara ska ligga på 9Db.

Permalänk
Medlem

tamej fan, det komm ed en fläktkontroll till fractal design arc återkommer med hur det blev

Permalänk
Medlem

Nu blev den tyst och fin.. Tråkigt att jag inte kan se RPM dock.
Eller går det på något vis?

Permalänk

Är det någon annan som får ett lågt surrande/vibrerande läte från originalfläkten? Man måste nästan spetsa öronen för att höra det men det kan definitivt vara störande.

Permalänk
Medlem

Gentle typhoon is the way! Seriöst, sitter med 2 st och de låter så sjukt lite men fläktar ändå i håret

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle typhoon 1450rpm x 2

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av DeaDUggh:

Gentle typhoon is the way! Seriöst, sitter med 2 st och de låter så sjukt lite men fläktar ändå i håret

Skrivet av L1zard:

Scythe Gentle typhoon 1450rpm x 2

Kanske får bli till att indhandla någon sån då, stockfläkten har som sagt ett lite störande knarrigt ljud som jag helst slipper. Var inne och snurrade på den manuellt och det är uppenbart att det är den ljudet kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka89:

Kanske får bli till att indhandla någon sån då, stockfläkten har som sagt ett lite störande knarrigt ljud som jag helst slipper. Var inne och snurrade på den manuellt och det är uppenbart att det är den ljudet kommer ifrån.

Låter som en bra idé ^^ Förstår inte att det ska va så svårt för företag som producerar chassin att inkludera bra fläktar...

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeaDUggh:

Låter som en bra idé ^^ Förstår inte att det ska va så svårt för företag som producerar chassin att inkludera bra fläktar...

Jag bytte också ut min pga ljudet. Är helnöjd

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk

Det jag tycker är synd att man först lägger 300kr på en CPU kylare. Sen är man inte nöjd med fläktarna och då köper man två nya fläktar för PnP säg två st Scythe Gentle typhoon 1450rpm för 135kr styck. Då har man helt plötsligt lagt 570kr på CPU kylaren. Då hade man istället kunnat köpt en Noctua NH-U12P SE2 för 570kr istället.

Jag känner i alla fall nu i efterhand att jag var dumsnål när jag köpte 212+ då jag i alla fall fått för mig att Noctua NH-U12P SE2 är en bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeaDUggh:

Gentle typhoon is the way! Seriöst, sitter med 2 st och de låter så sjukt lite men fläktar ändå i håret

Passar dom? Läste på inet att dom inte passade..

Permalänk
Skrivet av Jerka88:

Passar dom? Läste på inet att dom inte passade..

Jepp, satte på en Gentle Typhoon på min Hyper 212 Plus. Dock är det lite meckigt och man får vrida på fläkten tills man har "rätt" hål för att fastsättningsanordningen skall passa. Originalfläkten är lättare att sätta på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, satte på en Gentle Typhoon på min Hyper 212 Plus. Dock är det lite meckigt och man får vrida på fläkten tills man har "rätt" hål för att fastsättningsanordningen skall passa. Originalfläkten är lättare att sätta på.

Är det gummigrejer på baksidan av Scythe-fläkten som det är på original? Även om original inte är jättetyst ska det tydligen dämpa vibrationer och dylikt. Kan du säga något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, satte på en Gentle Typhoon på min Hyper 212 Plus. Dock är det lite meckigt och man får vrida på fläkten tills man har "rätt" hål för att fastsättningsanordningen skall passa. Originalfläkten är lättare att sätta på.

Så här står det på Inet -

"Köpte 2 Gentle Typhoon (1450RPM) efter ditt tips.. Fläktarna passar inte, då de har plast 'rör' mellan skruvhålen på varje sida"

Men det går altså, bara man inte ger upp?
Vill verkligen ha ny fläkt, då det låter så jävligt när man spelar..

Är det 1450RPM du använder dej av oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Så här står det på Inet -

"Köpte 2 Gentle Typhoon (1450RPM) efter ditt tips.. Fläktarna passar inte, då de har plast 'rör' mellan skruvhålen på varje sida"

Men det går altså, bara man inte ger upp?
Vill verkligen ha ny fläkt, då det låter så jävligt när man spelar..

Är det 1450RPM du använder dej av oxå?

Vet inte så mycket om just ditt chassi men jag vet att även om skruvarna inte passar för ditt chassi så finns skrothandlare med alla sorters skruvar bara en googlesökning bort I värsta fall är det bara att packa ihop allt i originalförpackningen och returnera till Inet ^^

Kan även tillägga att både 1450rpm och 1850rpm båda är (praktiskt taget) ljudlösa xD Jag rekommenderar 1850 eftersom båda fläktarna är tystare än något du är van vid så vrfr nt satsa på de som puttar mer luft

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeaDUggh:

Vet inte så mycket om just ditt chassi men jag vet att även om skruvarna inte passar för ditt chassi så finns skrothandlare med alla sorters skruvar bara en googlesökning bort I värsta fall är det bara att packa ihop allt i originalförpackningen och returnera till Inet ^^

Kan även tillägga att både 1450rpm och 1850rpm båda är (praktiskt taget) ljudlösa xD Jag rekommenderar 1850 eftersom båda fläktarna är tystare än något du är van vid så vrfr nt satsa på de som puttar mer luft

Vi pratar väl Cooler master hyper 212 här?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Vi pratar väl Cooler master hyper 212 här?:)

Nej jag menar att jag kan inget om Cooler master hyper 212, vet bara att gentle typhoon är jävligt bra fläktar

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör två GT 1850 i push/pull och hade (i princip) inga problem få på dom.. låter inte mkt (styrs i BIOS/Asus) och flyttar luft över min 212+.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeaDUggh:

Nej jag menar att jag kan inget om Cooler master hyper 212, vet bara att gentle typhoon är jävligt bra fläktar

jaja okej:D tack för infon:)

Skrivet av lacrits:

Jag kör två GT 1850 i push/pull och hade (i princip) inga problem få på dom.. låter inte mkt (styrs i BIOS/Asus) och flyttar luft över min 212+.

Du fick på dom med dom här "ståltråds liknande" häftena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

jaja okej:D tack för infon:)

Du fick på dom med dom här "ståltråds liknande" häftena?

Jepp, byglar liksom..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jepp, byglar liksom..

okej, får köpa en o testa